11 reacties | 1307x gelezen
09-12-2022 12:02
| Door de F1 wagenaanpassingen van 2022 denkt FIA er nu over om voor 2023 de lengte van sommige DRS-zones in de Formule 1 te verkorten.
Bron:
Dit F1-seizoen stond een nieuwe generatie raceauto’s aan de start met een special ‘grondeffect’. De door FIA verplichte technische aanpassing aan de wagens waren bedoeld om het racen spannender te maken. De bedoeling van de aanpassing was om de coureurs dichter bij elkaar te laten racen met als voordeel; betere inhaalkansen.
Een kenmerk dat echter in 2022 naar voren kwam, was dat de DRS-offset veel krachtiger werd. Sinds 2011 rijden Formule 1-auto’s rond met het Drag Reduction System (DRS). Met dit systeem kunnen coureurs hun achtervleugel openklappen. Dit systeem is bedacht om het inhalen te bevorderen en zo meer spektakel te creëren. Die neerwaartse druk zorgt ervoor dat een coureur beter door de bocht gaat en op rechte stukken niet. Op sommige circuits kwam door de nieuwste technische F1-wagenaanpassing, die voor meer neerwaartse druk zorgt, het inhaalmoment voor coureurs meer binnen bereik. Het gemak van de DRS-inhaalacties bleek nu verre van ideaal en het ziet ernaar uit dat FIA de gegevens van dit jaar zal onderzoeken om een aantal DRS-activeringszones volgend seizoen in te korten.
Nikolas Tombazis, technisch directeur bij Fédération Internationale de l’Automobile, weet dat een gegarandeerde inhaalactie van een coureur in een DRS-zone net zo slecht is voor het spektakel als snellere coureurs die steeds geen mogelijkheid zien om in te halen. Op de vraag van Motorsport of er dingen aangepast gaan worden voor 2023, zei Tombazis: “In sommige races moeten we misschien de DRS-zones verkleinen.
“We willen niet dat inhalen, zoals we zeggen, onvermijdelijk of eigenlijk gemakkelijk is. Het moet nog steeds vechten blijven.” Hij vindt dat een juiste balans hierin gevonden moet worden.
Ross Brawn, de vertrekkende algemeen F1-directeur, zei vorige maand dat hij niet wilde dat de leiders van de sport bang zouden zijn om DRS-bewegingen moeilijker te maken. Volgens hem is DRS maar voor één ding bedoeld: "Ik denk dat in een ideale wereld DRS alleen maar wordt gebruikt om iemand op zijn knieën te krijgen, zodat je echt een fatsoenlijke aanval kunt hebben."
Hij voegde eraan toe: "We moeten niet bang zijn om DRS in plaatsen als Monza te verminderen, want het lijkt een beetje 'je gaat er achter rijden, drukt op de knop, haalt in'. Dat is niet erg indrukwekkend en dus moeten we niet bang zijn om het gebruik van DRS te verminderen, daar waar het duidelijk te krachtig blijkt te zijn.”
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties