Menu
© Red Bull
Column

Frustraties en de mogelijke gevolgen

21 reacties | 1870x gelezen
18-10-2022 14:14

koekjunior | Na de controversiële laatste race van vorig seizoen bleef het lang onrustig in de pers inzake het volgens velen, vooral Britse supporters, ontnomen/gestolen kampioenschap van Lewis Hamilton.

Bron: www.formule1nieuws.nl

Die onrust duurt eigenlijk nog steeds voort maar naar mijn mening niet uitsluitend door de, met name, Britse pers maar uitdrukkelijk ook door het team van Mercedes met Lewis en Toto in de hoofdrol. De wond was en is diep en de pijn nog duidelijk aanwezig. Zo liet Toto eerder optekenen dat Abu Dhabi nooit zal worden vergeten maar dat Max over het gehele seizoen gezien de terechte kampioen was. De schaduw van vorig seizoen is er echter nog steeds.

Tijdens de Britse GP was er natuurlijk veel aandacht voor de crash tussen Hamilton en Verstappen het jaar ervoor. Veel Britse supporters lieten dit duidelijk blijken en werden vervolgens door de pers maar ook door Mercedes/Hamilton verder gevoed. Zo zou Leclerc veel netter rijden dan Verstappen in een onderling duel en kwam, toevallig of niet, een zeer ongelukkige/foute uitspraak van Max zijn ‘schoonvader’ breed in het nieuws.

Hiermee is een vervelende toon gezet die, als we niet oppassen, ertoe zal leiden dat de altijd geweldige sfeer die er is tussen de supporters van rivaliserende teams, zou kunnen gaan verdwijnen. Na de race op Monza waren er vervolgens berichten van Tifosi die Red Bull supporters zouden hebben belaagd.

Het gedrag van een klein deel, het is altijd en vooral helaas een heel klein deel, van de oranje-supporters tijdens de GP van Oostenrijk wordt breed uitgemeten. Ook tijdens de GP van Hongarije en België waren er ongeregeldheden en in Zandvoort was er 1 aanwezige, ik vind zo’n iemand geen f1-liefhebber namelijk, die een flare op de baan gooide.

Waarom zoveel aandacht voor de toeschouwers terwijl het gaat over de frustratie van Toto en consorten? Dit is omdat er geen incident onbenut wordt gelaten om de aandacht, al dan niet indirect, maar te vestigen op de gebeurtenis in Abu Dhabi naar mijn mening, maar het is zo slecht voor het imago van de F1 omdat dit het gedrag van supporters lijkt te gaan beïnvloeden.

Zo werd geïnsinueerd dat de flare voor Hamilton zou zijn bedoeld en na de race werd door Toto benoemd dat Tsunoda misschien wel bewust de safety-car zou kunnen hebben veroorzaakt om Verstappen aan de winst te helpen.

Natuurlijk was de finish van de race op Zandvoort een extra pijnlijke voor Mercedes maar tegelijkertijd ook koren op de molen voor Toto en Hamilton om maar weer eens te benadrukken hoe het vorig jaar had moeten eindigen volgens hen. Men blijft maar teruggrijpen op Abu Dhabi, tonen zich daarmee slechte verliezers maar schaden ook de hele Formule1-wereld hiermee.

Na dit alles blijft het maar onrustig in de paddock, mede en vooral door Mercedes. Nu is het weer het budgetplafond wat het team vorig jaar het kampioenschap heeft gekost. Dat Red Bull het plafond zou hebben overschreden met meer dan 5% werd eerst heel hard verkondigd, hierin kreeg Mercedes ook Ferrari mee. Dit blijkt niet het geval maar wel heeft de FIA laten weten dat naar hun mening Red Bull wel het team is waar een geringe overschrijding van het budget heeft plaats gehad. Geen buitensporige overschrijding dus waar eerst over werd gerept. De strafmaat hierop zal waarschijnlijk een financiële boete of reprimande worden zo is de verwachting. Nu roept men, met Mercedes weer voorop, uiteraard gevolgd door de Engelse pers, dat een dergelijke straf veel te licht zou zijn.

Natuurlijk is de mogelijke overschrijding van het budgetplafond door Red Bull niet handig. De Engelse pers heeft immers weer een handvat om toch vooral het WK2021 weer aan Hamilton toe te wijzen.
Wat echter veel ernstiger is, is dat er blijkbaar binnen de FIA dus gelekt wordt over vertrouwelijke financiële stukken van de teams.

Diezelfde FIA ligt door toekenning van volle punten en het op de baan laten van een tractor/bergingsvoertuig toch alweer onder vuur.

De FIA moet snel de straf uitdelen aan Red Bull, niet met terugwerkende kracht maar door een budgetbeperking voor 2023 en een forse boete en zorgen voor rust binnen de paddock.

Ook zullen voor toekomstige overschrijdingen de straffen heftiger moeten worden, waarbij je kunt denken aan het afnemen van de constructeurspunten. Die bepalen immers de toewijzing van het prijzengeld voor de teams. Coureurs straffen gaat mij persoonlijk te ver, die moeten het op de baan uitvechten met elkaar en geldstraffen is iets waar de grote teams niet wakker van zullen liggen.

Laten we ons zo snel mogelijk op de toekomst te gaan richten zodat we hopelijk weer een mooie strijd te zien zullen krijgen tussen 3, misschien zelfs meer teams en dat de harmonieuze sfeer, welke er altijd is geweest tussen bezoekers van een GP, weer de aandacht zal krijgen in plaats van wat nu gebeurt.

Wat zou volgens jullie een terechte straf zijn voor het overschrijden van het budgetplafond?

Bedankt voor het insturen Koekie!


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;