Menu
© Mercedes
Column

Is er competitievervalsing in de maak?

3 reacties | 1922x gelezen
19-11-2021 17:25

koekjunior | Met het monteren van nieuwe motoren lijkt er een nieuwe wending in de WK-strijd te zijn gemaakt. Afgelopen race bleek de nieuwe motor van Mercedes oppermachtig aan die van alle andere motoren, inclusief de motoren van Mercedes zelf welke in gebruik zijn van haar klantenteams.

Bron: www.formule1nieuws.nl

Nu gaan er geluiden op dat Lewis dit nogmaals zal doen om het kortstondige voordeel van de nieuwe motor optimaal te benutten en zo het WK in zijn voordeel te beslissen. De vraag die zich aandient is de volgende: zijn de oudere motoren versleten of wordt hier gespeeld met de mogelijkheden die het systeem biedt?

Als dit laatste het geval is, is er dan sprake van competitievervalsing of niet?

Dit seizoen mogen geen echte verbeteringen aan de motor worden uitgevoerd. Wel mogen er verbeteringen worden aangebracht op het gebied van betrouwbaarheid. Of dit soort verbeteringen tot verbeterde prestaties leiden is de vraag. Als een verbetering van betrouwbaarheid leidt tot hogere maximale belasting van de motor is dit dus geen verbetering van de motor.

Wat Mercedes heeft gedaan lijkt dat laatste, de verbetering van de betrouwbaarheid is hierbij nog maar de vraag. Wat wel duidelijk is, is dat er gedurende de eerste wedstrijd van een weekend een hogere belasting kan worden gevraagd van de motor en dat men dit heeft uitgezocht door Bottas al eerder te voorzien van nieuwe motoren.

Terug naar de vraag of het inzetten van extra motoren kan worden gezien als competitievervalsing. Ik vermoed dat de regelgeving hier niet goed in voorziet. Die regelgeving is gekoppeld aan gridstraffen per extra motor die wordt gebruikt. De eerste extra motor 10 plekken en daarna 5 plekken gridstraf. Gegeven het feit dat zowel Red Bull als Mercedes dusdanig betere auto’s hebben als de andere teams zou de gedachte en handelswijze van Mercedes wel eens een gouden gedachte kunnen zijn geweest.

Ook Ralf Schumacher uitte hierover al zijn bedenkingen. "Ik maak me er zorgen over", aldus de voormalig F1-coureur tegenover Sky Deutschland. "De FIA moet hier op een andere manier naar kijken, omdat dit afbreuk doet aan het idee. Iedereen verandert elke keer de motor en dan krijgen ze wel straf, maar het gevolg is een fantastisch prestatievermogen. Mercedes heeft het alleen veranderd, omdat de motor na de vorige race te veel slijtage toonde. Hij was niet kapot."

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken, laat een reactie achter onder dit bericht.

Bedankt voor het insturen Koekie!


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

bvonk
Moderator

Is wel erg opvallend dat Mercedes zoveel motors nodig heeft en het zou ze wel eens een voordeel kunnen geven maar misschien is er ook gewoon iets met de betrouwbaarheid. Ze houden zich aan de regels door steeds de straf die er voor staat in te lossen. Als er dus iets niet klopt dan is het de straf. Ik zie het dus niet als competitievervalsing, Mercedes moet dit jaar waarschijnlijk meer de grenzen opzoeken, dat kun je ze niet kwalijk nemen.

Ben wel benieuwd of er nog een nieuwe motor komt voor Bot of Ham.

0 20-11-2021 03:59:46
arts3
Silver Member

Het snel wisselen van motoren is begonnen toen er rare geluiden uitkwamen.Dat kan duiden op onderdelen zoals nokkenassen klepstoters en tuimelaars van inferieure kwaliteit waarbij toleranties niet meer voldoen a/d kwaliteits eisen.
Mercedes moet zich wenden tot de leverantsier.Dat hebben ze gedaan maar om
Zeker te zijn van de betrouwbaarheid zijn ze maar hele motoren gaan vervangen,on
Geacht de straf die er voor staat.

1 20-11-2021 11:38:54
arts3
Silver Member

Leverancier!

20-11-2021 13:47:13
;