Menu
© Mercedes
Column

Straffen in Formule1 worden te snel gegeven

6 reacties | 828x gelezen
17-09-2021 17:02

koekjunior | Afgelopen zondag kwam het, na Silverstone, wederom tot een aanvaring tussen de twee kemphanen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Ditmaal werd Max bestraft waar Lewis dit werd op Silverstone. Nu zal iedereen over bovenstaande gevallen zijn of haar mening hebben, maar wat mij bevreemdt is dat er persé steeds een schuldige dient te worden aangewezen.

Bron: www.formule1nieuws.nl

Als dit zo doorgaat wordt er zo dadelijk voor ieder wissewasje een straf uitgedeeld wat ertoe zal leiden, iets wat Alonso heel goed heeft verwoord, dat het pure racen zal eindigen omdat niemand meer een actie zal durven te maken uit angst een straf ervoor te ontvangen mocht de actie niet helemaal lopen zoals gehoopt.

De coureurs hebben het, na een bijna treffen met elkaar, drukker met het op de radio verkondigen dat ze van de baan werden gedrukt of dat er geen ruimte wordt gelaten, in plaats van dat ze blijven strijden om die plek, in beginsel de basis van racen. Wil je iemand voorbijkomen dan moet je dat maar zien te doen, punt uit! Natuurlijk moet je er hierbij van uitgaan dat de heren elkaar op die momenten wel ‘in leven laten’, iets wat 95 van de 100 keer wel gebeurt.

Als dit zich echter doorzet kijken we uiteindelijk naar optochten waarbij inhalen zo goed als alleen nog maar een drs-bezigheid is, een kunstmatige manier om in te kunnen halen op de rechte stukken.

De twee aanvaringen tussen Max en Lewis waarbij het leidde tot een crash samen of één van hen, zijn, wat mij betreft, in beide gevallen race-incidenten welke niet bestraft hadden moeten worden. Het gevecht wat de heren aan kop aan het voeren zijn zorgt ervoor dat we allemaal weer op het puntje van de stoel zitten tijdens de races en beide coureurs zijn een klasse apart dit seizoen. Dat hierbij 2 teams betrokken zijn maakt het na al die jaren Mercedes-hegemonie alleen maar mooier! Daar horen geen straffen bij voor dit soort incidenten.

Kortom minder straffen en meer racen! Ik hoor graag jullie meningen hierover.

Bedankt voor het insturen Koekie!


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

dok418
Rookie

ik vind de straf voor de ene niet te vergelijken met de ander de ene krijgt 10sec en de andere 3 plaatsen achteruit vind ik niet kunnen dan moeten ze rechtlijnig zijn zoveel voor de een is zoveel voor de ander en laat ze gewoon racen zoals het moet zo zien we nog eens iets want het is al zo saai dus laat ze racen

1 17-09-2021 21:00:59
koekie
Gold Member

@Dok418, de strafmaten zijn vrij duidelijk, 10 seconden straf bij het niet door kunnen rijden na een crash van 1 van de betrokken coureurs en 3 plekken straf indien beiden niet verder kunnen. De volgende strafmaat is 5 plekken gridstraf, dit vanwege het veroorzaken van een crash waarbij de ander totaal geen blaam treft, Bottas en Stroll GP Hongarije.

21-09-2021 17:58:29
Speedster
Bronze Member

Niet te snel....maar te langzaam of inconsequent.
Met huidige technologie zou ook de fia over de nieuwste software etc moeten beschikken. Niet alleen camerabeelden. Daarbij vind ik dat de strafmaat wel degelijk moet afhangen van een resultaat na een overtreding. FIA kijkt heel graag terug in verleden welke straffen er zijn gegeven bij overtredingen. Een paar bladzijden met overtredingen en bijbehorende straffen moet wel kunnen in het toch al dikke FIA reglementenboek. F1 is het platvorm voor ontwikkeling....alleen de fia blijft achter en put uit verleden. Ook in een seizoen regels veranderen als bijv de pitstop tijd vind ik ronduit absurt. Doe dit soort aanpassingen in de start van een nw seizoen ipv kleine voordelen voordelen voor goedgetrainde teams wegnemen. DAS systeem vorige jaar was eigenlijk niet volgens de regels, maar je mag er wel een seizoen mee rijden(????) Zo'n flauwekul....waarom dan de regels FIA??. FIA clubje is niet te volgen!!

1 17-09-2021 21:20:51
koekie
Gold Member

Hier heb je een goed punt, praktisch echter onuitvoerbaar volgens mij. Na 1 diskwalificatie achteraf is elke volgende uitslag een loterij indien er een paar incidenten zijn. Misschien wat gechargerd, maar zo zie ik het dan. Dank voor je mooie reactie!

21-09-2021 18:01:42
Jan1947
Silver Member

Ik ben het helemaal eens met Speedster. Uit m'n hart gegrepen. Inconsequente straffen (Ocon die Vettel raakt is net zo erg als Hamilton die Max met 51G de barriers in gooit), DAS systeem wat verboden wordt, maar rij er dit jaar maar mee door, straffen van teamprestaties (RedBull pitstops) en geheime afspraken met Ferrari over illegale motoren. De conclusie van Speedster is de enige juiste: De FIA is niet te volgen!!!!!

1 18-09-2021 10:38:06
koekie
Gold Member

Naar mijn mening probeert de FIA zoveel mogelijk eenduidig te meten. Je voorbeeld van de geheime overeenkomst met Ferrari en het Das-systeem geven echter wel aan dat er altijd nog verbeteringen aan te voeren zijn.

21-09-2021 18:03:26
;