11 reacties | 1963x gelezen
04-08-2021 12:06
koekjunior | Het budgetplafond, na jaren van discussie over de hoogte en wat er wel en niet toe hoort, is ingevoerd. Het budgetplafond is met name bedoeld om de kosten voor de kleinere teams beheersbaar te houden, de onderlinge strijd te verbeteren, en de toegankelijkheid voor de Formule1 minder onbetaalbaar te maken voor nieuwe partijen. Nu tekenen zich echter de eerste schermutselingen hieromtrent zich af.
Bron: www.formule1nieuws.nl
Nadat ik vorige week opperde dat een motorwissel zonder gridstraf zou moeten worden toegestaan indien de overschrijding van het reglement werd veroorzaakt door een derde partij, is het nu de vraag of het ingevoerde budgetplafond wel de juiste weg is. Anders gezegd, de kosten die ontstaan als gevolg van schade door derden, dienen die wel onder het budgetplafond te vallen?
Daags na de GP van Hongarije is het Ferrari, bij monde van Mattia Binotto die aan www.autosport.com laat weten dat een discussie op gang dient te komen voor compensatie van de geleden schade als gevolg van een ander team.
Ook Red Bull heeft al laten weten dat afgelopen race weer voor een aanzienlijk kostenplaatsje zorgt en riep al eerder op tot een herziening van het budgetplafond.
Ferrari gaat zelfs zo ver dat men wil dat het veroorzakende team op dient te draaien voor de kosten van dergelijke schade in plaats van uitzonderingen toe te staan op het budgetplafond. Door de rekening neer te leggen bij het veroorzakende team hoopt men te bereiken dat rijders meer hun verantwoordelijkheid zullen nemen.
Is dit de weg die we in moeten slaan? Naar mijn mening niet. Hoe kunnen kleinere team als Haas of Alfa Romeo (voorheen ook Williams, maar die lijken de funding weer goed voor elkaar te hebben), die kosten opbrengen indien zij een crash veroorzaken? Naast het feit dat deze kleinere teams al genoeg moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen om hun eigen schades te betalen kan het moeten vergoeden van schades aan andere teams de continuïteit van deze teams behoorlijk in gevaar brengen.
Ik ben dan ook juist voor het invoeren van een uitzondering op het budgetplafond voor dergelijke schadegevallen. De grote teams kunnen dit makkelijk opbrengen, terwijl de kleinere teams door zullen moeten blijven roeien met de riemen de ze hebben.
Of… Moet er een heel andere kant op gedacht worden en moet de geldverdeling vanuit de FIA een herverdeling ondergaan, bijvoorbeeld door het vormen van een ‘crashpot’? Kleinere teams zien dan een kleinere hap uit hun budget verdwijnen en mogelijk kunnen aansluiten bij een uiterst interessant middenveld.
Ik hoor graag hoe jullie hierover denken. Laat een reactie achter onder dit bericht.
Bedankt voor het insturen Koekie!
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties