Menu
© Red Bull
Column

Moet de FIA het motor regelement herzien?

4 reacties | 1831x gelezen
29-07-2021 17:13

koekjunior | Moet een motorwissel als gevolg van een door een ander veroorzaakt ongeval kunnen leiden tot een gridstraf? Bovenstaande vraag springt al een paar dagen door mijn hoofd, zelfs zodanig dat ik dit maar op papier ben gaan zetten. Aanleiding voor het bovenstaande is natuurlijk de inmiddels door en door besproken crash van Max als gevolg van de, in mijn ogen, onbesuisde actie van Lewis Hamilton op Silverstone.

Bron: www.formule1nieuws.nl

Lucky Lewis, hij heeft nu eenmaal vaak het geluk dat bij een kampioen hoort, kon na de crash met Max in de eerst ronde zijn weg vervolgen, maar zijn wagen had wel degelijk schade opgelopen. Dit bleek tijdens de code rood waarbij reparaties aan zijn wagen moesten worden uitgevoerd. Die waren zelfs dermate noodzakelijk dat het team van Mercedes later bekend maakte dat Lewis het einde van de race niet zou hebben gehaald als gevolg van een behoorlijk beschadigde velg

Het volgende gelukje is voor hem geweest dat Max uitviel waardoor Lewis een groot deel van zijn achterstand in het WK wist in te lopen. Mogelijk zit er nog een gelukje aan te komen mocht blijken dat de motor van Max niet meer te redden valt en er later in het seizoen een gridstraf voor Max zit te komen wegens overtreding van het motorenreglement. Inmiddels lijkt het er gelukkig op dat Honda er in is geslaagd om de Honda motor te redden uit het verwoeste wrak wat ooit de RB16B van Max Verstappen was.

Dit alles overziend is de straf van 10 seconden een lachertje te noemen en je zou er haast moedeloos van worden wat één onbesuisde actie van Lewis op Max allemaal kan veroorzaken. Voeg hierbij de woorden van Lewis enkele jaren geleden dat een rijder eigenlijk niet verdiend voor diegene te eindigen waarmee het tot een botsing kwam gedurende een race en des te meer wordt duidelijk wat een lachertje deze straf eigenlijk is!

In mijn ogen zou de FIA dan ook een uitzondering moeten maken op het maximaal te gebruiken motoren naar aanleiding van een dergelijk ongeval. De FIA zou de rijder die het slachtoffer is een extra motor toe moeten staan gedurende het seizoen zonder hiervoor een gridstraf te krijgen. Of dit voor alle componenten van de motor dient te gelden, een motor bestaat immers uit de ICE, Turbocharger, en ERS (combi van MGU-H en MGU-K), is dan weer iets voor de bollebozen onder ons. Hiervoor ontbreekt mij de technische kennis, maar als iets dergelijks zou kunnen worden ingevoerd, dan lekker simpel, alle componenten 1 extra!

Hoe denken jullie hierover? Laat een reactie achter onder dit bericht.

Bedankt voor het insturen Koekie!


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

RCH
Member

Hier heb je een sterk punt.

0 29-07-2021 17:40:14
cajos
Bronze Member

Dat ben ik het volkomen met je eens.

0 29-07-2021 19:03:31
bvonk
Moderator

Ik vind het een lastige, een extra gaat denk ik dan toch voor de meeste teams/coureurs 4 per seizoen worden. Teams zullen kleine dingen gebruiken om de motor als "kapot" aan te duiden. Of je moet er echt regels bij gaan maken van bij een crash van bepaalde grote maar we hebben nu gezien dat een motor zelfs dat kan overleven.

Wat eigenlijk de beste oplossing zou zijn is de motor dan niet vervangen door een nieuwe motor maar door eentje die bijvoorbeeld bij de in de fabriek dezelfde aantal toeren heeft gemaakt. Maar ook dan is er nog steeds de vraag voor wie zijn de kosten.

1 30-07-2021 02:02:37
koekie
Gold Member

@Bvonk, eens dat dit niet makkelijk is, maar aard en oorzaak crash zou een goed criterium moeten kunnen vormen.
Kosten is het volgende probleem. Mooi item voor een volgende column :-)

03-08-2021 11:07:58
;