Menu
© Mercedes
Nieuws

Pitstop vertraagt na vraagtekens over snelheid bij Red Bull

12 reacties | 1924x gelezen
25-06-2021 09:00

ewald | Vanaf de Grand Prix van Hongarije komen er strengere regels rondom de pitstops. Deze regels zouden vooral te maken hebben met de definities van wanneer een wielmoer nu echt vast zit aan een band.

Bron: Racefans

Door deze regels moeten de pitstops vooral veiliger worden. Naar alle waarschijnlijkheid worden de pitstops hierdoor ook trager.

Momenteel is het zo dat monteurs middels een druk op een knop op de wheelgun aangeven wanneer de wielmoer vast zit. Als dat bij alle wielen gedaan is dan registreert de software dat en springt het licht op groen. Er is, tot nu toe, geen definitie van wanneer een wielmoer nu echt vastzit. Dat verschilt per team en kan tijdwinst maar ook onveilige situatie in de kaart spelen.

De FIA heeft vanaf de Grand Prix van Hongarije strengere definities gemaakt van wanneer een wielmoer nu echt vastzit. De software hiervoor wordt dan bij alle teams hetzelfde.

Ook zal er een vertraging komen in de software van 0,15 seconden tussen de registratie dat de wielmoer vastzit en dat de software het registreert. Na de laatste band die vast gezet wordt komt daar nog eens 0,2 seconden vertraging bovenop om er zeker van te zijn dat de banden ook echt vastzitten aan de auto.

Deze strengere maatregelen zouden het gevolg zijn doordat sommige teams twijfel hebben over de manier waarop Red Bull haar pitstops doet. Regelmatig zitten ze onder de twee seconden en dat roept vragen op bij andere teams.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;