9 reacties | 5146x gelezen
29-12-2020 16:30
V.malafronte | In deze serie kijken we per team terug op 2020. Wat waren de sterke punten, waar kan het beter en wat is het totaaloordeel? Met vandaag de roze Mercedes van Racing Point.
Bron: Formule1nieuws.nl
Klantenwagens zijn al lang verleden tijd in de Formule 1, maar Racing Point kwam er dit jaar wel dicht bij in de buurt. De RP20 was optisch bijna een exacte kopie van de titel winnende Mercedes AMG F1 W10 EQ Power+ van 2019. Een slim concept, want je hoeft het wiel niet opnieuw zelf uit te vinden. De concurrentie dacht er echter anders over en dient protest in. Dat leidde tot een straf van 15 punten en een boete van €400.000.
De voordelen wogen echter op tegen de nadelen. De wagen was snel en betrouwbaar en leverde drie podiumplekken, een pole-position en een overwinning op. Niet slecht voor het kleine team. Volgend jaar verandert daar het een en ander. Het team gaat verder onder de naam Aston Martin en heeft Sebastian Vettel als coureur aangetrokken. Kan Aston Martin verder gaan waar Racing Point is gebleven?
Cijfer: 8
Sergio Perez: beste jaar ooit
In 2020 beleefde Sergio Perez misschien wel zijn beste jaar ooit. De Mexicaan haalde het maximale uit de RP20 en stond twee keer op het podium, waarvan één keer als winnaar. Het was zijn eerste keer in de Formule 1. Ondanks dat hij twee races miste vanwege een coronabesmetting, behaalde hij een knappe vierde plek in het kampioenschap. Wat kan de Mexicaan uithalen bij Red Bull in 2021?
Cijfer: 9
Lance Stroll: meer dan ‘zoon van de baas’
Als zoontje van de baas is het makkelijk om Lance Stroll te bestempelen als paydriver. Ja, hij (lees: zijn vader) betaalt voor zijn stoeltje, maar talent heeft hij zeker ook. Niet zoveel als Perez, maar Stroll kan weldegelijk een potje sturen. Daar zijn zijn derde plek tijdens de Grand Prix van Sakhir en zijn poleposition in de Turkse Grand Prix het bewijs van.
Cijfer: 7,5
Nico Hülkenberg: degelijke invaller
Tot driemaal toe werd Nico Hülkenberg opgeroepen om een zieke Racing Point-coureur te vervangen. Dat deed de Duitser niet slecht, met een derde startplaats tijdens 70th Anniversary Grand Prix als hoogtepunt en met puntenfinishes. Hij wist zich snel aan te passen, daar hij tijdens de Grand Prix van Eifel enkele uren voor de kwalificatie hoorde dat hij mocht instappen.
Cijfer: 8
Lees hier alle voorgaande rapporten:
Rapport Williams: roemrucht team zit in diep dal
Rapport Haas: vrije val van 2019 zet door
Rapport Alfa Romeo: zwakke motor is molensteen
Rapport Alpha Tauri: nieuwe naam, maar beter resultaat
Rapport Ferrari: ongekend slecht seizoen
Rapport Renault: stijgende lijn zet door
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties