Menu
© AlphaTauri
Nieuws

Pierre Gasly: het grote dilemma van Red Bull

4 reacties | 432x gelezen
12-09-2020 17:07

V.malafronte | Als de knotsgekke Italiaanse Grand Prix iets duidelijk heeft gemaakt voor Red Bull, dan is het dat het team de rijders bezetting eens goed tegen het licht moet houden. Want waar in 2020 de teamgenoot van Max Verstappen, Alexander Albon niet goed uit de verf komt, rijdt Pierre Gasly in de AlphaTauri juist de sterren van de hemel.

Bron: Formule1nieuws.nl

Zijn prachtige overwinning in Monza is daarvan het hoogtepunt. Red Bull zit nu met een flink dilemma in de maag: wie mag in het tweede stoeltje bij de hoofdmacht gaan plaatsnemen?

Rijders wissel was geen gouden zet
Nog maar een jaar geleden werd Gasly van Red Bull terugverwezen naar zusterteam Toro Rosso, terwijl Albon de omgekeerde weg bewandelde en promotie kreeg. Misschien dat Helmut Marko en consorten wat vroeg ingrepen, maar het leek te werken. Albon kon Verstappen beter bijbenen dan Gasly, terwijl de Fransman een heuse wederopstanding beleefde in de schaduw van Toro Rosso. Albon stond tot tweemaal toe met één spreekwoordelijk been op het podium, om beide keren alsnog uit de race gekukeld te worden. Dat uitgerekend Gasly daar eenmaal van profiteerde door in Brazilië tweede te worden was puur toeval, en een flinke morele opsteker voor de Fransman. Desalniettemin leek Red Bull een goede keuze te hebben gemaakt met de wissel.

Sinds het seizoen 2020 dan eindelijk van start ging zijn de verhoudingen echter heel anders. Gasly wordt steeds sterker en heeft teammaatje Daniil Kvyat stevig onder de duim. Albon krijgt echter tot nog toe geen grip op teamgenoot Verstappen. Niet zelden eindigde Gasly dit jaar in zijn inmiddels tot AlphaTauri omgedoopte wagen - een wagen die goed genoeg is voor de middenmoot - boven de Red Bull van Albon. Terwijl de Thai duidelijk in een betere bolide rondrijdt. En toen was daar de Italiaanse Grand Prix. Waar Red Bull in race helemaal nergens was (Verstappen viel uit, Albon eindigde op plaats vijftien), schitterde Gasly met zijn allereerste Grand Prix overwinning.

Waken voor problemen
Een wisseling van de wacht lijkt daardoor onontkoombaar. Maar durft Red Bull Gasly en Albon (opnieuw) om te wisselen? Het zou namelijk zomaar (opnieuw) verkeerd kunnen uitpakken. Want een wissel in het midden van het seizoen blijft lastig. Een flater is tevens een enorme knauw in het op dit moment toch al niet zo rijk gevulde Red Bull junior-programma. Daarnaast leidt Red Bull met een wissel gezichtsverlies. Eerst heeft het team vorig jaar nog Gasly vroeg in het seizoen de zak gegeven, om Albon als verlosser binnen te laten. Amper een jaar later komt het team met hangende pootjes terug bij de Fransman, en dumpt het juist Albon.

Wat moet Red Bull dan wel doen? In ieder geval wachten tot het einde van het seizoen en zowel Albon als Gasly een kans geven om zich te bewijzen. Dus geen overhaaste beslissingen nemen en halverwege het jaar van coureur wisselen, maar geduld hebben. Zo kunnen alle opties nog eens goed afgewogen worden en neemt Red Bull geen keuze waar het later spijt van krijgt. Gasly kan dan laten zien dat hij écht hélemaal klaar is voor een tweede stint bij Red Bull, terwijl Albon kan laten zien dat hij mag aanblijven. Dat moet Red Bull genoeg stof geven om over na te denken.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

leo1954
Gold Member

Ik vind dat Albon het helemaal niet zo slecht doet. Een zwaar rookie jaar achter de rug, was nog niet eens op sommige circuits geweest en kon niet rustig opgroeien. Werd twee keer door Lewis van een podiumplek afgehouden door hem van de baan te rammen. Deze nieuweling staat nu dan zeer verdiend op het podium, vind hem ook vaak heerlijk in de race. Gasly is ook geweldig bezig, voelt zich blijkbaar heel erg thuis bij het voormalige Torro Rosso. Man van de race in Spa, volkomen terecht en nu een spectaculaire overwinning. Als Max blijft bij Red Bull (hij begint wel te lijken op die enge Alonso, met zijn gefrustreerde gescheld op Honda) zou ik zeker Gasly en Albon niet ruilen. En verwacht dat ook niet. En waar zou Max heen moeten?

0 18-09-2020 23:29:41
Jan1947
Bronze Member

Belangrijk argument in deze hele discussie wat in het bovenstaande artikel niet genoemd wordt is dat Albon van Thaise komaf is en dat RedBull voor 51 % in handen is van een Thaise familie.

2 12-09-2020 18:46:45
V.malafronte
Moderator

@jan1947 Klopt, dat is ook een belangrijke factor! En dat speelt ook zeker mee.

13-09-2020 00:16:47
bvonk
Moderator

Maar Kan me ook niet voorstellen dat het gat van Albon naar Verstappen echt goede reclame is voor Thailand. Maar weer deze coureurs wisselen lijkt mij ook niet de oplossing dus voorlopig zal het blijven wat het is met de hoop dat Abon meer gaat doen voor het team.

12-09-2020 19:26:15
;