Menu
© Pirelli
Nieuws

Onvoldoende winter-pitstoptraining heeft grote consequenties

11 reacties | 2078x gelezen
19-03-2019 09:55

ewald | Het race-team Haas kijkt met gemengde gevoelens terug op het afgelopen Grand Prix-weekend in Melbourne.

Bron: Formule1nieuws

Teambaas Günther Steiner is aan een kant tevreden over de prestaties van Kevin Magnussen, die een zesde plaats wist te veroveren. Aan de andere kant baalde de F1-baas enorm van de pitstop-problemen die het team weer had.

Met nadruk op ‘weer’. Het is namelijk niet de eerste keer dat dit team problemen ervaart in de pitstop tijdens een race. In 2018 veroorzaakte het wisselen van de wielen en dan met name de voorwielen regelmatig ernstig oponthoud. Het ligt niet zozeer aan de auto, maar aan het technisch team, lijkt het. Steiner: “Kevin finishte als zesde. Dat is een geweldige prestatie voor het team. We weten dat de auto sterk is. Ik denk dat we met deze auto sterk kunnen zijn in elk van de resterende races”.

Toch jammer voor Magnussens teamgenoot Romain Grosjean die net als vorig seizoen problemen met het voorwiel ervaarde in de pitstop. De montage van het linker voorwiel duurde onnodig lang. Hier verloor Grosejean belangrijke zeven seconden. De wielwissel resulteerde in een ophangingsprobleem. Hierdoor werd de coureur genoodzaakt om na 14 rondes de race te staken, omdat het wiel los begon te raken. Steiner zegt hierover: “Bij de auto van Romain hadden we hadden een dé-ja vû van vorig jaar: een pitstop die verkeerd ging”, maar “Zij hebben het wiel weer vast gekregen, dus we hebben niet het wiel verloren, zoals vorig jaar”.

In 2018 gaf Haas toe dat de Australië-ramprace deels het gevolg was van onvoldoende pitstoptraining in de winterperiode. Haas heeft niet verteld of ze hiervan geleerd hebben, maar men kan, kijkend naar de eerste race van dit seizoen van dit team, hier toch vraagtekens bij zetten.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;