Menu
© Red Bull
Column

Honda, de nieuwe Mercedes?

13 reacties | 3781x gelezen
30-06-2018 14:23

Addy B | Dat is een sterke voorspelling, of valt dit wel mee? En bedoel ik eigenlijk niet Red Bull Honda? In dit artikel laat ik mijn gedachte gaan over deze nieuwe samenwerking.

Bron: Formule1nieuws.nl

De kogel is dan eindelijk door de kerk; Red Bull gaat de komende 2 jaar met Honda motoren rijden.
Volgens sommige is dit een goede keus, en andere zijn er helemaal niet blij mee.

Ik denk dat deze samenwerking ons kan gaan verrassen,
en in een hele andere samenstelling dan wat er tot nu toe over gezegd en geschreven is.

Het probleem met het opschrijven van mijn ideeen is,
dat ik het moet doen met een combinatie van officiele berichtgevingen,
geruchten, beweringen van “insiders”, en andere “feiten”.

Ik wil dan ook niet beweren dat dit artikel 100% waar is,
maar ik vond het gewoon leuk om hierover na te denken.

Van Red Bull zijn standpunt uit bekeken snap ik het wel.
Zij zijn een beetje moe van Renault, en verwachten met Honda een paar stappen vooruit te maken.

Ik weet zeker dat ze de motor data van Renault en Honda vergeleken hebben,
en de data van Honda in de Red Bull simulator hebben gestopt,
en gezien hebben dat die Honda helemaal niet zo slecht is.

Ook is het een voordeel dat RBR nu een on-officieel “works” team wordt.
Oftewel; je hoeft niet te betalen voor de motor en krijgt 100% technische assistentie.

Dat is altijd beter dan een gewone klant zijn van Renault,
die zich natuurlijk drukker maakt over het eigen team dan over zijn klanten,
en gelijk hebben ze.

De geruchten komen nu op gang.
Ricciardo zou nu ook naar Renault of McL kunnen,
maar schijnt nu toch bij RBR een verlenging te tekenen.

Gelijk heeft ie.
Ik heb de verhalen rondom Ricciardo nooit echt serieus genomen.
FER heeft Vettel, en het overkoepelend bestuur zit er echt niet op te wachten,
om eventueel een situatie te krijgen,
waarbij de nummer 2, de nummer 1 overschaduwed.
Zeker niet als je beseft dat die nummer 1 zo’n beetje het dubbele verdient.

MERC zit nu ook niet te wachten op Daniel,
en Toto heeft al laten weten dat hij niet bezorgd is over het gerucht dat Lewis misschien wel stopt.

Mocht dat gebeuren, dan zijn volgens Toto alle top coureurs bereid,
om hun huidige contracten in de prullenbak te gooien, en daar kan hij best eens gelijk in hebben.

Het hele RBR verhaal vind ik op zich interesant.
Maar ik wil het nu even hebben over Honda.

De jaren met McLaren waren hopeloos,
en McLaren schoof de schuld van het falen in de Honda schoenen.

McLaren had een van de beste chassis’s van het veld... zeiden ze,
en het was Honda’s schuld dat ze achteraan reden... zeiden ze.

Een hele korte samenvatting dus van de relatie tussen Honda en McL.

Nu blijkt dat de Honda helemaal niet zo slecht is,
en Torro Rosso laat regelmatig leuke dingen zien.

Vorig jaar, zo rond de zomer stop, schijnt het Red Bull kamp in Japan geweest te zijn.
Horner, Newey, Max en Marko hebben de Honda fabriek bezocht,
en het verhaal wil dat Max behoorlijk onder de indruk was van wat hij daar zag.

Het mag algemeen bekend zijn dat Max een van de meest technisch ontwikkelde coureurs is,
en zijn vader heeft er natuurlijk ook wel verstand van,
en zij zullen aan RBR vast wel verteld hebben wat zij van de Honda plannen vond.

Het schijnt dat na dit bezoek besloten is om het contract met Max te verlengen tot en met 2020.
Had men toen al besloten om met Honda in zee te gaan?

Ik weet het niet.
Ik denk dat RBR toen wel gezien heeft dat men wel een heel goed alternatief had voor Renault,
en dat men toen besloten heeft om Torro Rosso met de Honda te laten rijden,
zodat men de data kon vergelijken, en gebruiken in de SIM.

Het contract van Max met RBR is bijna staats geheim.
De geruchten over ontsnappings clausules deden al snel de ronde,
en de laatste weken is daar een extra clausule bij gekomen.

Volgens “bronnen” is er een clausule die Max aan Newey verbind.
Mocht Adrian Newey vertrekken voor het contract van Max is afgelopen,
dan mag ook Max vertrekken.

Dit kan worden afgedaan als een indianen verhaal,
maar andere “bronnen” vermelde weer dat Newey naar Renault gaat.

Newey’s contract met RBR loopt dit seizoen af, en zou een overstap overwegen.
Ik denk dat dit wel mee valt.

Als je zijn boek leest, dan zie je dat geld geen probleem is voor Newey.
Ferrari gooit miljoenen naar hem, maar Adrian zwicht niet.

Red Bull is “zijn” team.
Hij heeft dat samen met Horner opgebouwd, heeft zelfs aandelen in het team,
en wil dat “hoofdstuk” goed afsluiten.

Een van de redenen dat Newey niet naar Ferrari wil, KAN misschien wel zijn,
dat hij beseft dat het lastig werken is in Italie.
Beslissingen worden vaak met het hart gemaakt, in plaats van met het hoofd.

Bij Renault is dit anders, en Newey zou de wagen in combinatie met de motor kunnen ontwikkelen.
De vraag is alleen of het Renault budget genoeg is voor Newey om zijn ding te kunnen doen.

Maar goed, we dwalen een beetje af.
Terug naar Honda dus.

Er komt dus een nieuw motor regelement.
De motoren worden goedkoper, luider en de vervelende MGU-H wordt er uit gegooid.

Het “gerucht” over de MGU-H speelt al langer,
en het is bekend dat het juist dit onderdeel is dat Mercedes zo’n grote voorsprong geeft.

Heeft Honda de afgelopen jaren misschien bluf poker gespeeld,
door er vanuit te gaan dat die MGU-H inderdaad verdwijnt?
Iets wat wij allemaal al wel zagen aankomen.

Mercedes en Ferrari zijn zwaar tegen een verandering van de motor,
en een van hun angsten is dat “nieuwe” fabrikanten een voorsprong kunnen krijgen,
als zij een motor kunnen ontwikkelen terwijl Mercedes en Ferrari normale seizoenen moeten afwikkelen.

“Het is onmogelijk om twee motoren tegelijk te ontwikkelen,” roepen beide teams uit.

Misschien is dat inderdaad onmogelijk voor Duitsers, Fransen en Italianen,
maar of het ook onmogelijk is voor Japanners?

Het Mercedes team werkt met een F1 budget, net zoals Renault dat doet.
Ferrari werkt ook met een budget, maar heeft als voordeel dat het een puur race-merk is.

Het betekent wel dat de financieele middelen voor deze drie merken niet “unlimited” zijn.
Maar hoe zit dit met Honda?

Even een zeer korte geschiedenis les.
Honda begon met het produceren van auto’s in 1960,
en besloot in 1964 om een Formule 1 team op te richten.

In het tweede seizoen won Ritchie Ginther de GP van Mexico,
en daarna duurde het tot 1967 voordat men weer succes had.

John Surtees kwam als coureur en behaalde de derde plaats in zijn eerste race voor Honda.
Aan het eind van dat seizoen, introduceerde Honda een nieuwe wagen, de RA300,
waarmee Surtees meteen de eerste race won.

Dit chassis werdt door-ontwikkeld, en Surtees behaalde nog een paar podium plaatsen,
totdat Honda de stekker in 1968 uit het F1 project trok.
De reden was dat Jo Schlesser dodelijk verongelukte tijdens de GP van Frankrijk,
en Honda wilde dit soort dingen niet meemaken.

In 1983 keerde men terug als motor leverancier.
Spirit, Williams, Lotus, Tyrrell en McLaren waren gedurende dit decennia de klanten.

Tussen 1983 en 1992 won Honda 69 races,
6 constructeur titels, en 5 maal werd een coureur kampioen met een Honda motor.

Niet slecht dacht ik zo.

Daarna kwam men met het plan om terug te keren als team.
Harvey Postlethwaite ontwierp de wagen (RA099) en er werd volop getest in 1999.

Het zag er goed uit.
De tijden kwamen overeen met bestaande “mid-field” teams,
wat toch wel opmerkelijk genoemd mag worden.
Een nieuw team met een on-ontwikkelde wagen,
die dezelfde tijden rijdt als teams die al jaren lang rond racen.

Het project kwam ten einde toen Postlethwaite aan een hartaanval overleed,
en Honda besloot om alleen motoren te gaan leveren.

Oh ja... wie was ook al weer die test coureur die de mid-field teams met meer geld,
ervaring en door-ontwikkelde wagens te kijk zette?

Jawel.
Jos “The Boss” Verstappen.

Jos was gecontracteerd als test rijder,
en het was de bedoeling dat hij een belangrijke pion zou worden in de plannen van Honda.

Het project werdt afgeblazen, en Honda bleef alleen nog actief als motor leverancier.
Dit maal met BAR en JORDAN, en in de laatste paar jaar met Super Aguri.

Deze periode liep van 2000 tot en met 2008,
en de laatste 3 jaar probeerde Honda nog een keer om als constructeur succes te krijgen.

Men kocht het BAR team, voorheen het beroemde Tyrrell team,
en het project begon veelbelovend.

BAR had inmiddels een zekere reputatie opgebouwd.
Het beste resultaat werd behaalt in 2004.
Button en Sato reden BAR naar de tweede plaats in het constructeurs kampioenschap.

Alle reden dus voor Honda om het team over te nemen,
en te voorzien van de nodige extra Dollars.

Het eerste jaar was niet slecht.
Een vierde plaats in het WCC, en Button behaalde zelfs een overwinning.
Iets wat gedurende de BAR jaren niet was gelukt.

2007 was een drama.
Achtste in het WCC, en een vijfde plaats was de hoogst behaalde positie.

De RA107 was een zeepkist.
Er zat geen enkele snelheid in, en was vrij lastig te besturen.

2008 was niet veel beter, alhoewel de RA108 wel een podium pakte.
Het grootste probleem was dat Honda niet goed wist wat men moest doen.

De regelementen voor 2009, waren behoorlijk anders dan die van 2008,
en Honda wilde dat seizoen dan ook gewoon “uitzitten”.

Door de financiele crisis die de wereld overspoelde,
besloot Honda om zich terug te trekken en het gehele team te verkopen.

Het merk kon het publiekelijk niet verantwoorden,
om in deze tijden zoveel geld te verspillen aan een F1 team.

Terwijl men op zoek ging naar een koper,
bleef Honda werken aan de RA 109, de wagen voor het 2009 seizoen.
Uiteindelijk kocht het management team van Honda, Ross Brawn en Nick Fry,
het team op, en men schreef zich in onder de naam Brawn GP.

De RA 109 werd omgedoopt tot BGP 001, en er werd een Mercedes motor ingebouwd.
De wagen was op zijn zachts gezegd controversieel, en met name de dubbele diffuser.

Na veel protesten keurde de FIA het uiteindelijk goed,
en Brawn werd in zijn eerste en enige jaar wereld kampioen bij zowel bij de coureurs ( Jenson Button ),
als bij de constructeurs.

Op 16 November 2009 werd bekend gemaakt dat Mercedes het team gekocht had,
en dat het vanaf 2010 Mercedes GP zou heten.

Ik denk dat men bij Honda dit wel als de meest zure periode zal beschouwen.
De auto die zij ontworpen, wordt wereldkampioen,
en het hele Honda team word opgekocht door een merk wat daarna de sport zou gaan beheersen.

Tot zo ver een korte geschiedenis les tot aan het Hybrid tijdperk.
De vraag is nu natuurlijk: wat brengt de toekomst?

Ik denk dat het volgende gaat gebeuren:

Honda zal in de komende 2 jaar de samenwerking met Red Bull / Torro Rosso verhogen,
en aanstalten maken om OF Torro Rosso, OF RBR over te nemen.

Ik vermoed dat het Torro Rosso zal worden.
Honda heeft natuurlijk een F1 licentie nodig,
en de makkelijkste manier is om een klein team uit te kopen.

RBR zal in de F1 blijven onder bepaalde voorwaarden.
Het heeft alleen zin voor Red Bull als Aston Martin een fatsoenlijke motor kan bouwen,
of als RBR de Honda motor kan behouden.

De vraag is natuurlijk: wat doet Aston Martin bij RBR als Honda de leverancier blijft?
De Honda motor rebatchen?
Lijkt me toch niet.

Kortom, RBR zal over twee jaar wederom een moeilijk keus moeten maken.
Honda, of Aston Martin?

Ik denk dat Honda nu al een tijd bezig is met de 2021 motor.
Zij hebben een ongelimiteerd budget, en Honda wil, koste wat het kost,
hun droom verwezelijken door het eerste “All Japanese” team te zijn wat wereld kampioen wordt.
Een droom die ze al sinds de jaren ’60 najagen,
en een droom die na het Brawn/Mercedes debacle, alleen maar heviger is geworden.

Dit zou dus betekenen dat Honda een gigantische voorsprong heeft op de concurentie.
Net zo als Mercedes dat nu heeft.

Mercedes was dan ook het merk wat achter de schermen er alles aan deed,
om de huidige Hybrid motor er door te krijgen,
en je ziet dan ook dat het een paar jaar duurt voordat teams de achterstand hebben goed gemaakt.

Het probleem voor de toekomst is echter dat Liberty Media graag wil zien dat er een maximum budget komt.
Nu is dit nog niet aan de orde, en kan Honda ongelimiteerd geld uitgeven.
Als dit budget er inderdaad komt, zal het vrij moeilijk worden om Honda te achterhalen.

De Verstappen’s hebben de plannen in Japan gezien.
Net zo als de beleidsmakers bij RBR.

Honda zal ongetwijfeld Adrian Newey een super positie aanbieden,
en het zal zoiets worden als Technisch Directeur,
waarbij hij verantwoordelijk is voor het chassis EN de motor.

Dat is natuurlijk een droom voor elke ontwerper.
De meeste ontwerpers krijgen een motor op hun buro gegooid,
en daar moeten ze het mee doen.

Ik denk niet dat hij een baan als deze kan weigeren.
Newey is een slimme man, en het hebben van een ongelimiteerd budget,
en de complete toewijding van Honda zal hem misschien wel over de streep trekken.

Natuurlijk wordt Max aangetrokken als de nummer 1 coureur.
Max is in Japan geweest, Daniel niet.
Jos heeft destijds heel goed samen gewerkt met Honda,
en zal vast nog wel de nodige mensen kennen.

Max heeft na het bezoek aan Honda een nieuw contract getekent,
en het schijnt dat RBR er een eenjarig contract van wilde maken.

Jos eiste echter een tweejarig contract, en voila...
Zou het misschien zo kunnen zijn dat Jos iets meer wist dan de RBR mannen?

Heel veel mensen verklaarde Max voor gek.
Een 2 jarige verlenging bij Red Bull,
terwijl er mogenlijkheden komen om naar Mercedes of Ferrari te gaan?

De Verstappen’s zijn goed bevriend met Toto.
Wist Jos misschien wat af van de toekomst plannen van Mercedes?
Of had hij door de gesprekken met Toto,
een sterk vermoeden dat de heerschapij van Mercedes in 2021 is afgelopen?

Wie weet.

Ook ik vond het vreemd dat Max zich voor twee jaar vast legde.
Maar nu vind ik het eigenlijk wel logisch.

De Verstappen’s hebben meer “inside information” dan wij kunnen vermoeden,
en ik krijg toch sterk het gevoel dat de Verstappen’s,
de touwtjes omtrent Max zijn carriere stevig in handen hebben.

In 2012 verklaarde zo’n beetje iedereen Hamilton voor gek toen hij een contract bij Mercedes tekende.
Hij had een redelijk seizoen bij McLaren achter de rug met 4 overwinningen,
en Mercedes was niets meer dan een team in de marge.

Jaren later zou Lewis vertellen dat het een bewuste keuze geweest was.
Hij had de plannen van Mercedes gezien, en was onder de indruk geraakt.

Dit is natuurlijk een compleet ander verhaal dan de carriere van bijvoorbeeld een Alonso.
Fernando schijnt altijd de verkeerde keuzes te maken,
en ik vraag me dan ook altijd af of hij zich wel laat informeren,
over eventuele toekomst plannen van de teams waar hij een contract tekent.

Max doet dat dus wel.
En ik denk dat hij, en zijn team, een hele goede zet gedaan hebben.

In 2020 weten we veel meer.
Gaat Honda hoge ogen gooien met een eigen team?
Heeft Honda een super motor?
Krijgt RBR dan eindelijk de Aston Martin?
En hoe zit het met Mercedes en Ferrari?

Wat het ook mogen zijn.
Max lijkt op dit moment overal tussen in te staan,
en heeft ervoor gezorgd dat hij in 2020 alle kanten op kan.
En dat lijkt me een ideale positie voor een 22/23 jarige coureur.

Wat denken jullie?


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;