Het was koel, tijdens de tweede vrije training in Sjanghai. Echter, de verwachte regen bleef uit tot tien minuten voor het einde van de sessie. Gezien de enorme regenbuien tijdens dezelfde training in
2017, kunnen we niet echt een vergelijking trekken met vorig jaar om te begrijpen wat de teams hebben gedaan in voorbereiding op de kwalificatie en de race.
Wat we hebben gezien in de tweede vrije training, is dat Lewis Hamilton snelste was. Zijn simulatie voor de kwalificatie op de ultrazachte banden zag hem een tijd noteren van 1'33"482, slechts negen duizendsten sneller dan de
Ferrari van Kimi Räikkönen. Maar de Fin werd in de tweede sector opgehouden door Marcus Ericsson, wat hem ongeveer 0"125 kostte.
De tweede
Mercedes, van Valtteri Bottas, was 0"077 langzamer dan de eerste. De verwachting is dan ook dat Mercedes wederom de kwalificatie zal domineren, hoewel dat niet helemaal zeker is. Bovendien lijkt Kimi wederom beter met zijn auto om te kunnen gaan dan teamgenoot Sebastian Vettel.
Maar wat interessanter is, is hoe de verdedigend wereldkampioen het deed met de simulatie voor de race.
De snelheid van de coureurs tijdens een lange stint op de ultrazachte banden, voorspelt veel goeds voor de race. Hamilton reed een gemiddelde rondetijd van 1'39"14 terwijl Bottas en Räikkönen allebei gemiddeld 1'39"17 reden. Maar Verstappen was over de tien ronden voor de race simulatie de snelste coureur met een gemiddelde van 1'39"09.
De uitslag bij de zachte band was minder duidelijk. Over vijf ronden genomen was Hamilton beter af dan op de ultrazachte banden: 1'38"67. Daarmee wordt maar weer eens duidelijk dat de Mercedes een voorkeur heeft voor de hardere banden. Helaas hebben Vettel, Kimi en Max geen langere stint gereden op de zachte band, zodat een vergelijking niet mogelijk is. Wat wel duidelijk is, is dat Vettel en Daniel Ricciardo hun respectievelijke teamgenoten niet kunnen bijhouden.
Echter, de temperaturen waren gisteren relatief laag en het lijkt erop dat dat de achilleshiel is van Mercedes: hoe warmer de baan, hoe beter voor het Duitse team. Alleen lijkt het erop dat Mercedes de verkeerde banden heeft meegenomen om optimaal te kunnen presteren tijdens de race.