In een poging deze neerwaartse spiraal te verbreken, stemde
Williams in het begin van
2016 toe coureur Valtteri Bottas te vertrekken naar
Mercedes, in ruil voor technisch directeur Paddy Lowe.
De
FW41 is de eerste auto die volledig van de hand van Lowe is. De kenners hebben al lang gemerkt dat deze wagen dan ook radicaal anders is dan de voorgaande wagen. Maar kan het dan door Lowe komen dat de FW41 zo slecht is?
Om daar kort antwoord op te geven: ja.
Na twee races is Williams het enige team in de Formule 1 dat nog geen punten heeft gescoord. Vorig jaar werd het team nog vijfde in het kampioenschap voor constructeurs, dus het is veilig aan te nemen dat de auto van Lowe een regelrechte ramp is. De wagen had in Australië en in Bahrein enorm last van oververhitting. Dat komt doordat Lowe dingen van de Ferrari gecombineerd heeft met die van Mercedes, en dat werkt niet. Zoals bekend, rijdt Williams met motoren van Mercedes, maar Lowe besloot dat hij de radiatoren en sidepods van Ferrari beter vond en heeft die geprobeerd te kopieëren. Echter leveren die niet voldoende koeling op en het team moest de achterkant van de auto open slopen om te proberen zoveel mogelijk warmte weg te laten stromen uit de auto.
Het is waarschijnlijk overbodig te stellen dat de teamleiding furieus is over de resultaten - of het gebrek ervan - van het team. Dus, in plaats van dat Lowe naar China gaat voor de komende race, gaat hij terug naar Grove, waar hij zal proberen de slechte prestaties een halt toe te roepen door de informatie te bestuderen.
Zelfs de vader van Lance Stroll, die een groot voorstander was van het naar Williams halen van Lowe, heeft zijn bedenkingen bij de huidige stand van zaken. Geruchten gaan dat Robert Kubica al in China in de eerste vrije training in de auto zal zitten om zo te proberen extra informatie naar Lowe in Groot-Brittannië te sturen.
De komende paar dagen zullen voor Lowe en Williams erg belangrijk zijn, want de Grote Prijs van China is al over 3 dagen.
Inderdaad mega wanprestatie van Low. En om dan nu achter je buro in Grove te gaan zitten, lijkt me een beetje laat. Die auto krijg je niet meer zo snel aangepast. Lijkt me ook niet dat het alleen maar aan die oververhitting ligt, de auto is zowiezo gewoon niet vooruit te branden. bij elke VT of Quali sessie tuffen ze helemaal achteraan rond. En dat met het snelste motorblok vh veld.. Dan zit er dus nog wel wat meer mis.