3 reacties | 1773x gelezen
04-04-2018 00:01
Addy B | Een kritische blik op kritiek, Axel, Kwalificatie races, Red Bull en andere aanverwante F1 zaken.
Bron: Formule1Nieuws.nl
De laatste tijd kom ik naar aanleiding van mijn columns,
steeds terecht in een discussie over “kritiek”.
Mag je, als fan zijnde, kritiek hebben over je favoriete sport,
of moet je alles maar gewoon nemen zoals het komt,
en is kritiek alleen toegestaan voor de “insiders”?
Als ik nu lees dat LM het geweldige plan heeft om een Mascotte,
en volgens insiders is de naam van dit “ding” Axel,
te introduceren dan mag ik daar toch kritiek op hebben?
Een mascotte?
Het lijkt me toch dat LM zijn tijd,
en geld want het zal ongetwijfeld miljoenen gekost hebben,
wel wat beter kan besteden.
Er moet een nieuw Concorde Agreement komen,
teams dreigen op te stappen en TV kijkers haken massaal af,
maar nee... een Mascotte is nu even wat belangrijker dan al die andere bijzaken.
Axel is bijna net zo belangrijk als een nieuw logo,
een nieuw “Anthem” en een digitaal platform wat nog helemaal niet in de lucht is.
Ook willen ze nu ipv de traditionele kwalificatie een kwalificatie race houden.
Deze race, 100KM lang, zal op Zaterdag, prime-time natuurlijk,
gereden worden en de start opstelling bepalen.
De opstelling voor deze sprint race,
wordt bepaald door het “traditionele” kwalificatie proces in de ochtend.
Dit idiote plan roept toch om kritiek, of zie ik het nou zo verkeerd?
Wat gaan ze doen met de 3 motor regel?
Het lijkt me dat motor fabrikanten niet zo blij zijn met dit idee.
21 x 100=2100 KM extra per jaar, das toch al snel zo’n 4 races extra.
Denkt Liberty wel na voordat ze iets roepen?
Tijdens een race moet er bespaard worden op banden en brandstof.
En nu mag er ineens 100 km “flat-out” geracet worden,
NADAT er een gewone kwalificatie is geweest.
Als je zo nodig jonger publiek wil aantrekken,
zou het dan misschien niet slimmer zijn om dit tijdens een race toe te staan?
Ik weet niet hoor.
Ik ben maar een fan en geen expert.
Ik zie ook al wel de nodige “start incidenten” aan de horizon liggen.
Een tweede Ferrari rijder die per ongeluk de voorvleugel van Hamilton aan gort rijd.
Een McLaren coureur die, met zijn voorvleugel, per ongeluk de band van een RBR open haalt.
Of gewoon... een snellere coureur even een paar bochten “onbedoeld” ophouden.
Kritiek hebben MOET in een sport, en de reden hiervoor is vrij simpel.
De belangen van alle partijen zijn namelijk tegenstrijdig.
Liberty wil geld verdienen.
Dat is namelijk de essentie van het bedrijfsleven.
AXEL betekent natuurlijk dat “merchandise” een paar dollar duurder wordt,
en die “sprint race” heeft natuurlijk niets te maken met de kwalificatie.
Nee, dit is gewoon een manier om meer geld te genereren.
De FIA wil ook geld verdienen.
“Iets” zal toch de salarissen en snoep reisjes van de hoge heren moeten betalen,
en aangezien de overige auto-sporten niet zo veel opleveren,
komt het grootste gedeelte van de FIA inkomsten uit de F1.
Ik zal de FIA het voordeel van de twijfel geven,
door te stellen dat zij ook een mooi Kampioenschap willen organiseren.
Alleen jammer dat dit weer tegenstrijdig is met de belangen van teams.
Mercedes en Ferrari kunnen roepen wat ze willen, maar zij willen WINNEN.
Sauber, Williams en andere “back burners” willen hogerop,
en zullen het op dit moment dan ook met de FIA eens zijn.
Tot het moment waarop ook zij om de overwinning meedoen,
en dan moet het ineens allemaal anders.
“Onze” belangen (de fans) is dat wij gewoon goede races willen zien.
Wint onze favoriet dan is dat mooi,
verliest hij dan nog kan het een toffe race zijn als er wat actie op de baan is.
“Wij”, de fans, zijn niet zo veeleisend.
Gewoon... racen weet je wel... auto’s die elkaar inhalen en zo... strijd op de baan...
De grote teams willen dit helemaal niet.
Auto’s inhalen?
Ben je gek of zo?
Wij willen een wagen die voorop rijdt en die NIET ingehaald kan worden,
en als dit dan een keer gebeurt... het zij zo...
maar het moet toch zeker niet te vaak gebeuren,
want dan willen we niet meer mee doen.
Ik zie “ons” als consument.
Wij consumeren het product F1.
Zonder “ons” is er helemaal geen sport,
maar is het niets meer dan wat auto’s die op een Zondag middag,
voor een halve paardenkop wat rondjes rijden.
“Wij” hebben deze sport groot gemaakt.
Het kan misschien wel zo zijn dat de meeste van “ons” geen Euro besteden aan deze sport.
Wij gaan niet naar races, schaffen geen speciale TV pakketten aan,
en proberen alles gratis te zien via Youtube.
Maar dan nog.
Sponsors zal het een zorg zijn.
Zij kijken naar de totale “exposure” van het product.
Of je er nou voor betaalt of niet.
Hoe meer kijkers, hoe beter.
Hoe meer kijkers er zijn, hoe meer LM kan vragen voor de TV rechten,
en dat geld zou natuurlijk ook naar de teams moeten doorstromen.
Als er geen man meer kijkt naar F1, dan kan Hamilton vragen wat hij wil,
maar ik betwijfel of Mercedes hem dit dan ook zal geven.
Dit “basis principe” van sport geeft ons het volste recht om kritiek te hebben.
“Wij” zijn consument,
en in die hoedanigheid hebben “wij” een bepaald verwachtingspatroon.
Je mag toch van dikbetaalde “professionals” een bepaalde prestatie eisen?
Dit doen we ook in het dagelijkse leven.
Als ik naar de slager ga en om een pond rundergehakt vraag,
dan sta ik toch raar te kijken als het een pond kip is.
Zou ik dan geen kritiek mogen hebben,
omdat ik niet weet hoe ik een koe zou moeten slachten?
Tijdens de GP van Oostenrijk in 2015 kreeg SAINZ een tijdstraf wegens de snel rijden in de pitstraat.
Ok, das behoorlijk stom, maar het is je debuut seizoen,
en ik kan me voorstellen dat je als nieuweling wel eens vergeet om op een knopje te drukken.
Ok, zand erover en niet meer doen, en voor straf 100x oefenen.
Dan komt de GP van Amerika in 2015.
Ook hier krijgt hij dezelfde straf voor hetzelfde vergrijp: te snel rijden in de pitstraat.
Op dat moment kan ik je al niet meer serieus nemen.
Nu zit hij dus weer niet op te letten, en vergeet weer om op het knopje te drukken.
Je zal maar teambaas zijn zeg.
Dan ga je toch door het lint?
In die race gooide Sainz dus twee punten weg.
“Ach” moet hij gedacht hebben “ik heb er toch zat.”
Gelukkig heeft hij het nooit meer gedaan,
maar die tweede keer is een keer teveel,
en daar zal ik dan kritiek op hebben,
omdat ik ervan uit ga dat een coureur goed betaald krijgt voor zijn baan.
Dit betekent dus dat je dit soort fouten eigenlijk NIET mag maken.
Het is namelijk niet zo moeilijk, even op een knopje drukken.
Ik had dit ook met HAM in de beruchte race in Azerbeidzjan.
Weten we het nog?
HAM die problemen had met zijn wagen en de hulp inriep van de pits.
De pits mocht hem tot grote frustratie van Hamilton niet helpen.
“Nou dan druk ik maar elk knopje in” riep HAM.
“We strongly suggest NOT to do that,” was het commentaar.
Tsja Lewis.
Meer coureurs hadden dit probleem,
maar zij hadden WEL de handleiding bestudeerd,
en wisten hoe je het moest oplossen, no problemo.
Dus heb ik kritiek op Lewis.
Als je zoveel verdient mag ik er toch van uitgaan dat je je BEROEP uitoefent.
Dit is meer dan alleen maar races winnen.
Ik wil namelijk ook geen tegelzetter die mijn badkamer komt doen,
en de rest van mijn huis zit onder de specie.
“Ja hoor eens, ik ben tegelzetter... geen schoonmaker.”
Het zal me een zorg zijn.
Jij bent de professional, niet ik.
Dus jij bent verantwoordelijk voor die rommel.
We zullen binnenkort wel weer de nodige komische momenten zien van de track-limits.
Charlie die nog eens uitlegt dat ze “binnen de lijntjes” moeten blijven,
en coureurs die dat gewoon negeren.
“Ja we gaan zo hard door die bocht, dat we er eigenlijk niks aan kunnen doen,
dat we aan het eind van de bocht erover heen gaan.”
Ja dank je de Koekkoek.
Zij worden toch betaald om dit werk te doen?
Ik kan geen F1 wagen besturen, maar ik kan wel autorijden.
Ik weet dus dat een bocht NIET betekent dat je daar perse vol gas doorheen moet,
zeker niet als je “binnen de lijnen” moet blijven.
Ik heb daar dus kritiek op.
Ik mag toch verwachten van iemand die als beroep autoracen heeft,
dat hij in staat is om “langs de lijntjes” te rijden?
Ik zou zeggen:
geef ze elke keer als ze de track verlaten,
een tijdstraf van 30 seconden,
moet je eens opletten hoe vaak dit nog gebeurt,
nee, dan kan het ineens wel.
Kritiek is dus nodig om de dingen in het juiste perspectief te zien.
De “F1 partijen” verkondigen allemaal hun eigen waarheid,
en alleen door kritisch te zijn kunnen we misschien de “echte” waarheid achterhalen.
Red Bull, en andere, hebben nu kritiek op de Mercedes motor,
en eisen dat de FIA hier iets aan doet.
Moet ik, als Formule 1 fan, dit echt serieus nemen?
Of mag ik hier met een kritische blik naar kijken.
Wie hebben destijds VOOR deze motor gestemd?
Juist ja... Red Bull, Mercedes, Ferrari en alle andere.
En nu ga je lopen te piepen?
Nu is het een beetje laat hé,
en ik hoop dan ook dat de FIA hier niet naar luistert.
“Wij”, de eenvoudige fans die nergens verstand van hebben,
wisten al VOORDAT deze hybride geïntroduceerd zou worden dat dit een drama zou worden.
Mercedes pushte deze motor niet voor niets.
De verhalen dat zij deze motor al compleet klaar hadden staan,
uitgetest en wel, kwamen al meteen opzetten.
Ferrari en Renault moesten de motor nog op papier tekenen,
en Mercedes had er al tientallen in de fabriek staan die continue draaiden.
Op dat moment wisten wij natuurlijk niet of dit ook allemaal echt zo was,
maar waar rook is, is vuur nietwaar.
Professor Dr Thomas Weber, Daimler board member,
gaf in April 2014 toe dat Mercedes waarschijnlijk de F1 verlaten zou hebben,
als men de Hybrid geweigerd had.
Tsja, en waarom zou dit nu zijn?
Misschien omdat Mercedes alles op alles gezet had om die Hybrid te bouwen?
En als deze motor geweigerd zou worden,
dat men geen tijd meer had om iets anders in elkaar te zetten?
Red Bull, McLaren, Williams en alle andere teams zijn toch niet dom?
Als wij, simpele eenvoudige lui, al snappen hoe het zit, waarom zij dan niet?
Na 67 seizoenen Formule 1,
moet je onderhand toch wel begrijpen,
dat als een team een bepaalde techniek aan het pushen is,
dat dit een bepaalde reden heeft.
Mercedes heeft zijn eigen belang,
net zo als Red Bull hun belang heeft.
Red Bull zal er alles aan willen doen om weer “important” te zijn,
en wil alles veranderen totdat zij weer de heersende partij zijn,
daarna is verandering uit den boze.
To critic or not to critic... that’s the question.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Onzin Mich
Weet je eigenlijk zelf wel wat voor probleem er was?
Een motor probleem wat door wat drukken op een knopje te verhelpen was.
https://web.archive.org/web/20170112183457/http://www.f1fanatic.co.uk/2016/06/19/rosberg-engine-problem-hamilton/
Rosberg en Hamilton hadden hetzelfde probleem.
Quote van toto
"Lewis’s problem came a bit earlier, Nico’s a couple of laps later. There was a way of changing the switches on the dashboard which of course by regulations we are not allowed to communicate to the drivers”.
Ik weet ook wel dat Lewis voor vele een soort afgod is.
Maar Nico kon het oplossen, en Lewis was 12 ronden!!!! aan het kloten.
Ik verwacht niet dat een coureur elk probleem oplost.
Maar als het, zoals in dit geval,
een probleem is dat alleen de coureur kan oplossen,
dan is dit dus een onderdeel van je baan.
En als je dit dus niet kan.... tsja.... dan heb ik daar kritiek op.
Het is stuitend al 40 miljoen dollars per jaar verdienende F1-rijders zulke fouten maken. Ook foute gedragingen op de baan of in de qualies.
Daar maakte ook Michael Schuhmacher zich schuldig aan. En deze Schuhmacher heeft zijn wk's volledig te danken aan chantage van Ferrari richting de F1 en Ecclestone.
Inderdaad mag je best kritiek hebben op het F1-gebeuren.
Honderden euro's neerleggen voor een goede tribuneplaats en dan steeds weer moeten ervaren dat er geen fauteuil staat maar een ranzig plastic stoeltje. Dan heb je nog geluk dat er geen currybratwurst of pommes frites mit mayo in gemorst of gekotst is.
Ja, Sainz wordt genoemd met zijn stommiteiten, Hamilton met zijn gemakzucht omdat het geld toch wel binnen schuift. Het intellect van Nico Rosberg wordt neergesabeld terwijl hij wel eventjes zijn werkgever een p**pje heeft laten ruiken door het wk naar zich toe te trekken.
Lekkere topic Addy. I love it!
Sorry hoor. Een hoop blablabla verhaal, maar niet met alles kan ik het eens zijn. "Tsja Lewis.
Meer coureurs hadden dit probleem, maar zij hadden WEL de handleiding bestudeerd, en wisten hoe je het moest oplossen, no problemo." hier gaat je toch echt de mist in. Ieder geval staat op zich zelf. Om te verwachten dat een coureur ieder probleem zelf zou moeten kunnen oplossen is gewoonweg niet te doen. Want in zo'n geval zou je precies de zelfde technische achtergrond van een engineer moeten hebben en dat kan gewoonweg niet. Elk motorisch probleem tijden een race kan door verschillende dingen veroorzaakt worden waar op zo'n moment alleen de engineer qua data die hij ontvangt kordaat kan ingrijpen. Dat andere coureurs op dat moment wel het probleem hebben kunnen oplossen heeft meer te maken met standaard procedures in de bolide die een coureur zich zelf wel kan aanleren om op te lossen. Maar sommige problemen ontstaan die de kennis van de coureur ontstijgt en waar de kennis van de engineer om de hoek komt kijken. De huidige F1 bolide is zo complex dat je als coureur zonder hulp van buitenaf gewoon het bokkie bent. De regel is ook niet voor niets weer teruggeschroefd.