Menu
© Haas
Nieuws

Daniel Ricciardo: "Auto's te breed om goed te kunnen inhalen"

3 reacties | 1668x gelezen
02-04-2018 10:00

EvDelft | Daniel Ricciardo is van mening dat de breedte van de moderne Formule 1-auto's een rol speelt in het minder makkelijk kunnen inhalen.

Bron: AutoSport.com

Sinds de auto's in de Formule 1 in 2017 breder zijn geworden en meer neerwaartse druk hebben gekregen, is het aantal inhaalacties dramatisch afgenomen. Dit jaar waren er op de baan in Melbourne maar vijf inhaalacties nadat de eerste ronde verreden was. Veel mensen denken dat dit komt omdat de auto's zo afhankelijk zijn van de neerwaartse druk, waardoor ze elkaar niet meer goed kunnen volgen. Echter, volgens Ricciardo heeft het óók te maken met de breedte van de wagens.

"Nu de auto's breder zijn en bredere banden hebben, nemen ze ook meer ruimte in op de baan. Daardoor is het moeilijk schone lucht te vinden. De auto's zijn nu zó breed, dat we op de circuits daar last van ondervinden. We kunnen gewoon niet meer inhalen. Ik denk, dat hoe smaller de auto's zijn, hoe beter. Kijk maar naar de motorraces: die zijn zo smal dat er altijd wel ruimte is om in te halen. En dan zijn ze 30 seconden per ronde langzamer dan zijn. Maar het gaat niet om de rondetijd, het gaat om het racen zelf: dát is het spektakel!"

In de periode 2009 tot en met 2016 hadden de wagens minder neerwaartse druk en volgens Ricciardo waren de auto's uit 2014 het beste wat betreft inhalen.

"Natuurlijk waren de auto's van 2014 langzaam naar ons idee, maar dat is voor de toeschouwers niet het belangrijkste. We konden elkaar goed volgen, we konden inhalen. Wat betreft het inhalen was 2014 een goed jaar. Tegenwoordig zijn de auto's gewoon veel te afhankelijk van de ærodynamica en dat betekent dat de lucht teveel verstoord wordt, waardoor de auto die erachter rijdt de snelheid niet meer kan vasthouden. Het is nu zó erg, dat we te snel gaan. Het is indrukwekkend, maar hoe harder we gaan, hoe moeilijker het inhalen wordt en hoe moeilijker het inhalen wordt."

"Dus was willen we nu? Willen we auto's zien die een rondetijd kunnen rijden van 1 minuut 22 maar niet kunnen inhalen, of die een rondetijd kunnen rijden van maar 1 minuut 25 en wel kunnen inhalen? Wil je snelheid zien, of spanning? Er moet een balans zijn."


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

arts3
Bronze Member

Nooit begrepen dat de auto's in 2017 zo breed moesten worden.Maar het zijn de reglemenren van de FIA ,minder bandenslijtage,meer downforce en dan ook nog,meer brandstofbesparing en. de halo.En dan straks het nieuwe motorreglement van 2021.Geen wonder dat de baas van Ferrari er zijn vraagtekens bij zet.

1 02-04-2018 11:01:37
Addy B
Senior Member

Minder banden slijtage?

Pirelli heeft als opdracht om juist MEER slijtage te creeeren,
zodat teams gedwongen worden om meer pit-stops te maken.

De baas van Ferrari is niet zo geintereseerd in het leed van andere.
Zij willen hun machts-positie (meer geld + veto-recht) behouden.

Het vreemde aan dit RICC verhaal is dat hij vorig jaar nog zo positief was over de nieuwe wagens.
Terwijl de rest van de wereld (lees de fans) toen al riepen dat dit het resultaat zou zijn.

02-04-2018 13:05:52
arts3
Bronze Member

De bedoeling van de FIA met die bredere banden en meer downforce was ,de auto's sneller te maken.De rondetijden gingen naar beneden en toen kreeg je de
1stops strategie bij meerdere teams.Pirelli moet nu de compounds veranderen,
om meer pitstops te creëren,want inhalen gebeurd nu alleen in de pits.

0 03-04-2018 12:12:21
;