9 reacties | 8243x gelezen
01-04-2018 16:00
EvDelft | Fernando Alonso noemde het een 'replica van Ferrari'. Zak Brown noemde het een 'Faas'. De VF-18 wordt vergeleken met zowel de Ferrari van 2017 als van 2018. Maar hoe je het ook wilt noemen, de Haas is een veelbesproken wagen. Nu al.
Bron: TheDrive.com
De technische samenwerking tussen
Haas en
Ferrari is niets nieuws en zeker geen geheim. Toen Haas in
2014 bekend maakte in de Formule 1 te stappen, liet het direct weten een nauwe samenwerking met Ferrari aan te gaan en toen het in
2016 debuteerde, waren er inderdaad veel zaken van Ferrari te vinden op de
VF-16. Maar de sterke start van het seizoen 2018 heeft ervoor gezorgd dat de rivaliserende teams eens achter hun oren gingen krabben en de samenwerking tussen de twee teams onder de loep hebben genomen.
Wat is toegestaan?
Technische samenwerking is prima, vooropgesteld dat het team dat meedoet een constructeur is. Dat betekent dat er een lijst is met onderdelen die gekocht mogen worden, en een lijst met zaken die zelf gemaakt moeten worden. Uiteraard is het chassis één van de zaken die door het team zelf ontworpen moet worden. Dat geldt ook voor alle ærodynamische onderdelen aan het oppervlak van de auto, behalve de camera's en de verlichting.
Haas ontwerpt haar eigen chassis, vleugels en alles, en gaat met het ontwerp naar de Italiaanse fabrikant Dallara. Daarnaast maakt Haas gebruik van de windtunnel van Ferrari voor het ontwikkelen van de ærodynamische onderdelen, maar dat is toegestaan. Verder koopt het van Ferrari allerlei zaken, zoals de motoren, de versnellingsbakken en de ophangingen met alles wat daarbij hoort.
Door deze nauwe samenwerking hebben alle auto's van Haas enigszins op de Ferrari geleken.
Waarom zijn de andere teams zo boos?
Force India en
McLaren hebben problemen met de snelheid van de
VF-18. Dat begon al na de wintertests, toen Haas in de laatste dagen opeens erg snel bleek. Tijdens de Grote Prijs van Australië kwalificeerde het Amerikaanse team zich op de derde rij. Hoewel het na twee mislukte pitstops uitviel, reed het verder een sterke race. De grootste zorg van Force India en McLaren is niet dat Haas alles wat het mág kopen van Ferrari koopt, maar dat de auto zoveel op die van Ferrari lijkt. De vraag die zij zich stellen, is: "Is het jouw idee, of van iemand anders?" Dat is waar het om draait.
Otmar Szafnauer, de teambaas van Force India, legt uit: "Misschien is het van henzelf, maar het is verdacht. Hoe kun je zonder voorgeschiedenis opeens zo'n grote stap doen in je prestaties, terwijl je ook de mensen er niet voor hebt? Je kunt mij niet wijsmaken dat Ferrari en Haas niet met elkaar spreken over hoe de auto beter moet worden ontwikkeld en hoe bepaalde problemen moeten worden opgelost."
Ook Zak Brown, de directeur van McLaren, zegt dat hij geen direct bewijs heeft dat er vals wordt gespeeld door Haas, maar: "We weten allemaal dat zij een nauwe samenwerking hebben met Ferrari. Ik denk dat we ervoor moeten zorgen dat die samenwerking niet té nauw wordt. Ze zouden beïnvloed kunnen worden. Er zijn zeker onderdelen op de Haas die ontzettend veel lijken op die van de Ferrari."
Waarom wordt er nu pas geklaagd?
In 2016 en
2017 finishte Haas als achtste in het kampioenschap voor constructeurs. Gebaseerd op de snelheid van Haas tijdens de eerste race, is het Amerikaanse team opeens een serieuze kandidaat voor de vierde plek in het kampioenschap, achter
Mercedes, Ferrari en
Red Bull. Force India bezette die plek in de afgelopen twee seizoenen en McLaren wil die plek nu hebben, na vorig jaar negende te zijn geworden.
Wat vindt Haas zelf van alle ophef?
Günther Steiner, de teambaas van Haas, kon met de klachten niet echt zitten: "Iedereen mag zijn mening hebben. Sommigen hebben die ook, maar die is helaas niet gebaseerd op feiten. Dan heeft die mening voor mij totaal geen waarde. Als mensen een probleem hebben, prima. Wij laten aan de FIA weten wat we doen, net als alle andere negen teams dat doen. Daarom heb ik er alle vertrouwen in dat we niets verkeerd doen."
En nu?
Dat hangt er maar helemaal vanaf. Force India en McLaren kunnen een officieel protest aantekenen tegen de VF-18, volgende week in Bahrein. Steiner heeft hen zelfs uitgedaagd dat te doen. Maar zullen de twee teams het zo ver laten komen? Zijn ze daartoe bereid? Veel zal afhangen van hoe sterk Haas in de komende races gaat presteren. Force India en McLaren kunnen ook vragen stellen over hoe de FIA, die heeft laten weten zich geen zorgen te maken over de relatie tussen Haas en Ferrari, zulke technische reglementen kunnen schrijven. Dan echter, wordt het een heel andere discussie.
❮ Vorig bericht
| Volgend bericht ❯