Menu
© Mercedes
Nieuws

De Grote Prijs van Australie: een terugblik

12 reacties | 1136x gelezen
31-03-2018 17:15

Addy B | De kop is er af. Na maanden van hoge verwachtingen gingen de bolides dan eindelijk weer van start. Leuke terugblik op de eerste race van 2018 met een open kijk op zaken van Addy B.

Bron: Formule1nieuws.nl

Zoals inmiddels wel bekend zal zijn, ben ik nogal een veel-eisend persoon.
Is dat onredelijk?

Ik vind van niet.
Formule 1 is een sport waarin miljoenen en miljoenen geinvesteerd worden.
Het is de uiltieme sport als het gaat om techniek en profesionele benadering.
Overal moeten we horen hoe geweldig slim iedereen wel niet is.

De ontwerpers zijn slimmer dan de gasten bij NASA.
Monteurs zijn preciezer dan chirurgen,
en team bazen zijn net CEO’s van een multi-national.

Alles, maar dan ook echt alles wordt gemeten, geanalyseerd en indien nodig,
ter plaatse aangepast, door een team van honderden mensen.

Deze eerste race was dan ook weer een deceptie.
Resultaten kunnen altijd op twee manieren uitgelegd worden,
wat altijd zorgt voor een leuke discussie.

Positief kan negatief worden, en omgekeerd.
Nederland wint met 3-0 van Portugal,
maar we kunnen allemaal roepen dat het maar een oefen wedstrijd was,
en dat Portugal niet echt zijn best deed.

We kunnen ook zeggen dat Portugal de Europese Kampioen is,
en Ronaldo deed echt wel zijn best.

De GP van Australie is altijd wel een “optochtje” rijden,
en dat was dit jaar ook niet veel anders.

Na de openings ronden waren er... wat zal het geweest zijn?
5-6 inhaal acties, waarvan er 3 op naam van Bottas staan?

Ik vraag me dan ook af wat deze race nog op de kalender doet.
Fia en LM willen de sport veranderen, ze willen de sport verbeteren,
meer toeschouwers genereren e.d.

Als coureurs al toegeven dat ze zo’n beetje in slaap zouden vallen,
als ze deze race op TV gekeken hadden,
dan wordt het echt tijd om een nieuwe openings race te zoeken.

Er zijn in het verleden genoeg races geweest die door een tactische beslissing zijn beslecht.
Maar soms vraag je je wel eens af waar de Fia in Gods naam mee bezig is.

Een [v">sc is er om de race te NEUTRALISEREN, als er een gevaarlijke situatie is.
Kunnen we spreken van een neutralisatie als de pitlane gewoon open blijft?

Vettel duikt de pits in tijdens een VSC ,
en omdat de snelheid in de pits anders is dan op de baan,
en omdat de pitlane geen deel uit maakt van het circuit,
komt hij op plaats 1 naar buiten.

Verdient gewonnen, roepen zijn fans,
en de Italiaanse pers bombardeert Ferrari al tot kampioen.

Natuurlijk, Ferrari heeft het gewoon goed gespeeld.
Maar willen we nu werkelijk dit soort races zien?

Het niet kunnen inhalen werd door vele uitgelegd als een positief iets.
“De motoren zitten allemaal dicht bij elkaar,
en zorgt ervoor dat het allemaal in elkaar schuift.”

Tsja... ik zie het toch echt anders.
HAM en RAI kunnen een pitstop maken,
en nog voor anderen de baan op komen die nog geen stop gemaakt hebben.

In ronde 18 kwam RAI binnen,
en kwam weer voor MAG de baan op,
die op dat moment op de vierde plaats lag,
en nog GEEN stop gemaakt had.

Ja, het zit echt dicht bij elkaar.
Binnen 18 ronden al een voorsprong opbouwen,
dat zelfs een pitsstop geen donder meer uit maakt.

Het probleem is natuurlijk het aero-package.
Bottas kon 3 man inhalen voordat hij vast kwam te zitten achter Hulkenberg.

Verstappen, die na zijn slechte start en spin achter Alonso zat,
kon er ook niet voorbij.

Men kan dan wel een derde DRS zone instellen,
maar wat heeft dat nu geholpen?

Volgens de berichten moest je een snelheids verschil hebben,
van meer dan 1.5-2 seconden per rondje!

Dat is me nogal wat.

Wat ik wel grappig vond aan deze race,
waren de gigantische blunders die gemaakt werden.

HAM verliest de race door een software glitch.
Oftwel:

je bent maanden bezig, slingerd een hoop geld in het rond,
hebt de beste wagen-motor- en volgens vele de beste rijder,
maar software schijnt dan toch wel moeilijk te zijn.

Ook HAAS deed een duit in het zakje,
en ik vraag me toch werkelijk af wat voor kneuzen daar rond lopen.

Dit is toch top sport?
We zijn toch professionals?
Pit teams trainen toch maanden lang om een stop binnen 3 seconden voor elkaar te krijgen?
Dit zijn toch goed-geoliede machines, die dit bijna blindelings kunnen doen?

Mischien deden ze dit ook wel blindelings?
Wie weet.

Ik kan me het eigenlijk niet eens voor stellen,
maar laten we het team het voordeel van de twijfel geven,
en zeggen dat een foutje kan.

Ok dan....

Maar twee keer op rij?

Steiner zei:
“We didn’t do a lot of pit stop practice, we did the minimum.
That could be one of the reasons.

What we need to do,
and this is what we have discussed,
is that when we get to Bahrain,
to start as quickly as possible to practice there.”

Een beetje laat vind je niet?
Nu gooi je dus 22 punten de vuilnisbak in.

Meteen komen er verhalen dat HAAS dit expres gedaan heeft.
Een soort “pay-back” aan Ferrari vanwege de hulp die ze krijgen.
Ik geloof hier niet zo in.

“The HAAS is a copy of last year’s Ferrari,” roepen bezorgde teams.
En dit moet natuurlijk onderzocht worden.

Ach Ja...
De HAAS wagens waren langzamer dan de Ferrari’s vorig jaar.
Dus dit zal wel mee vallen denk ik zo.

De kop is er dus vanaf,
en de komende races zullen hopenlijk beter zijn.

Deze race was een draak.
Maar er waren toch wel een paar kleine dingetjes.

Max had een slechte start, een beschadigde auto en een spin.
Of is het misschien zo dat de druk toch wel begint op te lopen?

Beide McLaren’s rijden in de punten en vieren feest,
maar zonder die vreemde HAAS stops was dit nooit gebeurd.

Sainz werd even op zijn plaats gezet door HULK,
en we moeten afwachten of dit eenmalig was of een teken aan de wand.

Sirotkin? Valt weinig van te zeggen, hij viel al snel uit met rem problemen.
Stroll reed vrij anoniem rond, en finishte achter LeClerc,
wat een goede prestatie was van de jonge Fransman, maar niet zo goed van Lance.

Perez eindigd net buiten de top 10,
maar heeft het hele weekend wel beter gepresteerd dan Ocon.

De HONDA motor?
Dit weekend was het niet best.

Gasly viel uit met een motor probleem en Hartley finishte laatste,
en werd als enigste op een ronde gezet.

En Mercedes?
Ik denk dat zij zich niet zo druk maken.
Deze race is verloren, maar we hebben allemaal kunnen zien hoe snel de wagen is.

Maar wat voor echte waarde heeft deze race nu eigenlijk gehad?

Ross Brawn uitte weer zijn zorgen,
en er moet nu toch wel iets gebeuren,
om te kijken waarom er zo weinig inhaal acties zijn.

Weet je wat!
Misschien moeten we een commissie hebben ofzo?
Een groep mensen die eens gaan kijken naar wat het probleem zou kunnen zijn.

FIA en LM zou ook gewoon naar “het gewone volk” kunnen luisteren.
“Het volk” roept al jaren dat de combinatie hybrid en aero-package de sport langzaam vermoord.
Maar bij de FIA en LM zijn ze niet zo slim.

Dat ze inderdaad niet slim zijn zien we aan de HALO.
Ze zijn nu zo’n 2 jaar aan dat ding aan het werken.

2 jaar!

Is er in die 2 jaar nou echt niemand geweest die gezegd heeft.

“Luisters eens jongens.
Die HALO... das wel leuk allemaal,
maar zouden we niet iets moeten doen aan die on-board camera?”

Nee daar kwam men pas vorig jaar achter,
nadat de “camera” regels voor dit seizoen waren vast gelegd.

De teams werken nauw samen met de F1 groep om de camera posities te bepalen.
Dit gebeurd natuurlijk als men nog aan de teken tafel zit,
en normaal wordt de camera positie bepaalt rond eind Mei / begin Juni.

De beslissing om de HALO in te voeren werdt een paar weken later genomen,
en dit maakte het onmogelijk om die camera gewoon een paar centimeter lager te plaatsen.

Ferrari roept nu al maanden dat de DNA van Formule 1 niet mag veranderen.
Zij willen alleen maar “meespelen” als dit DNA hetzelfde blijft.

Helaas voor ons, de fans,
is dat de definitie van dit DNA voor Ferrari anders is dan onze definitie.

Ferrari, en in zekere zin Mercedes,
willen technische ontwikkeling die hun een voorsprong geeft.

Zij willen helemaal geen competitie.
Waarom zouden ze?
Ze willen races waarbij zij de totale controle hebben.

De coureur doet wat zij zeggen,
en alles wordt berekend tot op de seconde.

Wanneer er een pitstop komt,
hoe snel ze moeten rijden,
wanneer ze banden en brandstof moeten besparen,
en nog meer van deze ongein.

Wij, de fans, willen RACES zien.
Coureurs die op het scherpst van de snede de strijd met elkaar aangaan.
Een klein foutje.... en je ligt eruit.

Wiel tegen wiel gevechten die ons hart doet stoppen.
Coureurs die elkaar opjagen tot een van de twee onder de druk bezwijkt.

Niks geen gezeur over “fuel saving”, “tire saving”
en de pits die alle relevante informatie doorspeelt.

De grootse beslissing die de FIA en LM moeten maken is:
Wat is nu precies dit DNA?

Racen of techniek ?


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Gallardo
Hoofdredacteur

Mooi stukkie gemaakt Addy. Ik heb er helemaal niets aan gewijzigd.

Dit zijn echt de dingen waarvoor wij van Formule1nieuws.nl voor open staan.

Van, door en voor de fans.


0 31-03-2018 17:21:39

Mooi stukje weer. :)

0 31-03-2018 20:12:18
KawaEd
Senior Member

You hit the nail right on the head!
Prima stuk.........en het is zoals het is.
Dat er wat moet veranderen vinden de fans al jaren maar ego's botsen en het wordt steeds erger.

0 01-04-2018 07:49:21
Geeke
Silver Member

De beste stuurlui staan aan wal..
Ik ben wel eens met een aantal stellingen maar ik verwachtte een stukje over de race en niet de cynische blik in korte uitspraken.
Misschien tijd om een andere klasse te kijken als het allemaal zo slecht is?

0 01-04-2018 12:04:02
arts3
Bronze Member

Kimi vindt de halo een mooi ding als zonwering.Misschien een goed idee om er
Zonnekleppen aan te bevestigen.

2 01-04-2018 12:32:56
arts3
Bronze Member

Goed stuk van Addy van D.

01-04-2018 20:45:01
arts3
Bronze Member

Van Addy B.

01-04-2018 20:47:04
Binatang
Silver Member

Stukje opbouwende kritiek, kan wel he?
Artikel is nagenoeg onleesbaar. Het gaat van hot naar her en het
abonnement op de entertoets maakt het hoogst irritant.

Lezers zijn soms ook veeleisende personen.
Maar ja, who cares ?

2 01-04-2018 17:36:50
Gallardo
Hoofdredacteur

@Binatang, als jij het zo goed weet en wellicht beter kan. Leef je uit en schrijf zelf eens een stuk en stuur dat in. Ik ben heel benieuwd waarmee jij op de proppen gaat komen.

Ik juich het alleen maar toe dat er leden zijn die een item schrijven.

01-04-2018 23:24:34
Binatang
Silver Member

@Gallardo
Been there, done that. Ik weet uit ervaring hoe het achter de schermen is.

02-04-2018 09:04:04
Gallardo
Hoofdredacteur

Dan zou jij toch moeten weten dat het op deze site gaat om de ingezonden stukjes zoals deze van Addy B.

Ik juich het toe, en hoop dat meer leden dit gaan doen.

0 02-04-2018 09:56:35
Addy B
Senior Member

@ Geeke

"De beste stuurlui staan aan wal..

Misschien tijd om een andere klasse te kijken als het allemaal zo slecht is?"

Inderdaad: de beste stuurlui staan aan wal.
Het verschil is alleen dat F1 NIET mijn beroep is.

Ik ga er vanuit, misschien tegen beter weten in, dat een "professional" zijn werk doet,
en net als in ieder vak, heeft iedereen het recht om daar commentaar op te hebben.

Of vind je het ook vervelend als iemand commentaar op jou werk heeft?
Ik niet.

In mijn beroep mag iedereen kritiek hebben op het werk wat ik doe.
Ik krijg ervoor betaalt, en dat betekent dat ik op een bepaald niveau moet presteren.
Het is daarom mijn taak, als "professional" zijnde, dat ik ervoor zorg dat er GEEN kritiek mogelijk is.

Ik kijk naar andere klasse, maar F1 is nou eenmaal mijn grote liefde.
Ik volg deze sport nu al zo'n 40 jaar inside out, heb vele races bezocht,
en heb,net zoals iedere fan, een bepaald idee over hoe deze sport zou moeten zijn.

Soms vraag ik mezelf wel eens af waarom ik uberhaupt nog kijk?
Maar F1 zit nu eenmaal in mijn bloed, en dan wordt het toch moeilijk om NIET te kijken.

@ Binatang.

I care... en kritiek als deze neem ik dan ook serieus.

Het grootste probleem wat ik heb is dat ik mijn stukjes schrijf in WORD.
Dan copy en paste ik het, controleer de "make-up" en als het er goed uit ziet, stuur ik het in.

Ik heb al contact gehad met moderators over het vreemde verschijnsel,
dat het er dan toch iets anders uit komt, dan zoals ik het graag zou willen.

Dus voorlopig pas ik het truukje toe van veel "enters" en comma's,
om het systeem te dwingen om te doen wat ik wil dat het doet.
Helaas is dit ook niet perfect.

0 02-04-2018 12:36:18
;