Menu
© Red Bull
Nieuws

Ross Brawn zegt te werken aan oplossing gebrek inhalen per 2021

3 reacties | 1145x gelezen
27-03-2018 18:00

EvDelft | Ross Brawn, de sportief directeur van de Formule 1, zegt dat de seizoensopener van 2018 een gemiste kans was voor de Formule 1 vanwege het feit dat er zo weinig werd ingehaald - was ligt aan de huidige generaties auto's.

Bron: Crash.net

De voormalig teambaas van Honda, Ferrari en Mercedes zegt dat de Grote Prijs van Australië daardoor geen klassieke race was omdat - ondanks de derde zone waarin DRS kon worden gebruikt - er vrijwel niet werd ingehaald op de baan. Het bleef treintje rijden.

Tevens laat de Brit weten dat hij weet wat het probleem is. De auto's hebben moeite met het elkaar volgen op korte afstand. Het is iets waar de eigenaren van de sport - Liberty Media - zich bewust van zijn en zij hebben samen met de FIA geanalyseerd wat het doel moet zijn van de reglementen voor 2021 en verder. Wel waarschuwt Brawn dat de huidige trend van nauwelijks inhalen waarschijnlijk blijft totdat de nieuwe reglementen van kracht zijn. En dat zal dus pas over drie jaar zijn, wanneer het huidige Concorde overeenkomst afloopt. Maar dan moet het probleem ook worden opgelost.

"Denk eens hoeveel wiel aan wiel gevechten we hebben gemist, en dat ondanks dat dit de eerste keer was dat we drie zones hadden waarin DRS gebruikt kon worden. Het is belangrijk dat de auto's vlak achter elkaar kunnen rijden. We zagen dat aan Lewis Hamilton en Sebastian Vettel, aan Max Verstappen en Kevin Magnussen, aan de Nederlander en Fernando Alonso, en aan Daniel Ricciardo en Kimi Räikkönen", aldus Brawn.

"Totdat we een gestructureerde oplossing hebben voor dit probleem, zullen we echter weinig progressie boeken. Dus één van onze doelen is dat we met de FIA en de teams gaan kijken wat we vanaf 2021 kunnen gaan doen. We willen auto's hebben waarmee de coureurs elkaar kunnen bestrijden, inhalen. Er wordt momenteel door de FIA en de Formule 1 gewerkt aan een ærodynamisch programma waarbij twee auto's in de windtunnel worden gezet, achter elkaar. Ook gebruiken we CFD. We moeten het ontwerp van de auto's aanpassen ten opzichte van wat we nu zien, om wiel aan wiel gevechten te bevorderen", ging Brawn verder.

Hoewel Mercedes en Ferrari niet echt blij zijn met de nieuwe reglementen voor de Formule 1 vanaf 2021, lijkt die afkeer zich hoofdzakelijk te richten op de motortechnische kant van de zaak. Maar Brawn heeft alle teams opgeroepen tot eensgezindheid.

"De fans in de Formule 1 willen een betere show zien. Inhalen is het meest opwindende dat er op de baan kan gebeuren. De hele Formule 1-wereld moet zich daarom inzetten de fans te geven wat zij zien willen", besloot Brawn.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Misjab
Gold Member

Heeel goed dat dit ingezien wordt en dat ze er gaan proberen wat aan te doen.
Het is toch absurt hoe in de austraie race iedereen als treintjes achter elkaar aanreed, terwijl ze af en toe wel 1-1.5 sec sneller waren, ze probeerden het nogeens niet. Dit maakt echt de F1 kapot en lijkt me een stuk belamgrijker dan halos, gridgirls, aantal motorendat men gebruikt etc.
Heel hoge prioriteit aangeven aub

0 27-03-2018 18:38:26
crasher
Silver Member

Waarom pas in 2021?
Iedereen standaard aero pakket, zoek het maar in de mechanische grip.
Probleem opgelost!

0 27-03-2018 23:49:00
willemdril
Quite a regular

Waarom niet bv. de hybride systemen maar maximaal 20 keer per race gebruiken.
Nu is het hoofdzakelijk maar achterelkaar rijden

0 28-03-2018 20:10:34
;