9 reacties | 2091x gelezen
24-03-2018 08:00
EvDelft | De FIA gaat op alle circuits de positie van de startlichten aanpassen, om zo te proberen deze zichtbaar te houden voor de coureurs, die nu met een halo voor hun neus rijden.
Bron: AP.org
Deze controversieel ingevoerde halo is een titanium ring om het hoofd van de coureur. Hoewel veel coureurs de veiligheidsmaatregel begrijpen, zijn ze het er niet mee eens. De grootste zorg die de coureurs hebben is het zicht uit de cockpit. Verder ziet het ding er gewoon niet uit, aldus veel fans en coureurs, en de fans kunnen de coureur niet meer herkennen aan zijn helm. Bovendien duurt het langer voordat de coureurs in of uit de auto geklommen zijn.
De FIA heeft de zorgen omtrent het zicht enigszins ter harte genomen, en aan elk circuit gevraagd de startlichten op een bepaalde vastgestelde hoogte te plaatsen. Dat zegt racedirecteur Charlie Whiting.
"Het lijkt erop dat de pole positie te slechtste plek is om de startlichten te zien met de halo. Wellicht kan de coureur de startlichten helemaal niet zien, of hij moet zich in een rare bocht wringen", aldus de Brit.
Voor de eerste vrije training op Albert Park zijn de startlichten al lager opgehangen. Ook kregen de coureurs de zeldzame kans na beide trainingen een startopstelling te vormen.
"We hebben normaal gesproken geen proestarts omdat we een strak schema hebben in Australië, maar ik dacht dat het een goed idee zou zijn om de coureurs te laten zien hoe de startlichten zichtbaar zijn. Beter nu dan op zondagavond", aldus Whiting.
Niet alleen hangen de lichten nu lager, er is een tweede set aan de linkerkant van de baan geplaatst, zodat de coureurs die ook kunnen zien.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties