1 reactie | 1453x gelezen
17-03-2018 20:00
EvDelft | Laurent Mekies, de rechterhand van Charlie Whiting, heeft onlangs ontslag genomen omdat hij naar Ferrari vertrekt. Nu heeft de FIA een probleem, omdat ze geen vervanger hebben nu de Grote Prijs van Australië voor de deur staat.
Bron: AutoSport.com
De voorganger van Mekies is Herbie Blash. Hij zou de aangewezen persoon zijn Mekies te vervangen, maar die heeft andere afspraken staan die samenvallen met het weekeinde in Melbourne. Mekies was, als rechterhand van Whiting, feitelijk degene die de leiding over de race had. Hij bepaalde de formatieronde, de startprocedure en alles, terwijl Whiting alleen de race daadwerkelijk van start liet gaan, waarna hij terug ging naar de plek waar de raceleiding zat.
Verder was het de verantwoording van Mekies de safetycar de baan op te roepen en baanposten op te roepen de rode vlag te tonen.
Er zijn wel anderen binnen de FIA die volledig gekwalificeerd zijn de rol van Mekies over te nemen en die zich in een positie bevinden per direct in te vallen. Maar dat zijn er maar heel weinig.
Blash deed in 2016 een stapje terug ten faveure van Mekies, nadat hij zelf 20 jaar lang aan het hoofd had gestaan van de raceleiding.
De FIA overweegt iemand uit een andere raceklasse te halen en die te ondersteunen in de Formule 1, als tijdelijke oplossing.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Soms vraag je jezelf wel eens af met wat voor amateurs we eigenlijk te maken hebben?
De FIA verdient miljarden,
en is schijnbaar hopeloos verloren als er een!!! man vertrekt.
Nu snap ik wel dat het werk van MEKIES heel erg ingewikkeld is.
Je hebt niet voor niets een Masters degree in mechanical engineering,
en bent daarna gaan studeren aan de Loughborough University voor automotive engineering.
En dit allemaal om een formatie ronde vast te stellen,
en de safety car naar buiten te sturen,
en de baanposten te vertellen dat de de rode vlag moeten tonen.
Ik zal wel een zeur zijn, maar zo heel erg moeilijk is dit allemaal niet.
Het moet toch mogelijk zijn voor de FIA, die als beroep en kern taak, het organiseren van races hebben,
om een groep mensen te hebben die dit kan.
"Er zijn wel anderen binnen de FIA die volledig gekwalificeerd zijn de rol van Mekies over te nemen,
en die zich in een positie bevinden per direct in te vallen."
En dat doen we niet omdat?
Zijn die eigenlijk niet zo goed?
Of hebben die, net zoals Blash, allemaal toevallig net andere "afspraken"?
Het meest interesante aan dit hele MEKIES verhaal,
is natuurlijk de vraag WAAROM Ferrari hem aanneemt.
Mekies is natuurlijk een technishe man, en een aanwinst voor elk team.
Alleen is het vreemd dat hij nu een "ongespecificeerde" rol bij Ferrari krijgt,
aan het eind van dit seizoen.
Voor het seizoen 2018 is hij dan ook niet aangenomen.
Officieel mag hij pas op 20 september bij Ferrari beginnen,
maar wat weerhoudt hem ervan om nu al nieuwe ideeen uit te tekenen?
Heeft men hem aangenomen omdat hij behoorlijk belangrijk was voor het Halo ontwerp,
of vermoedt Ferrari dat de FIA allang een nieuw motor plan heeft,
en door het aantrekken van Mekies wat voorkennis wil krijgen?
Of... wil Ferrari gewoon de boel een beetje sarren?
Kijk... wij huren een belangrijk persoon in,
zonder het heren akkoord wat we allemaal hebben afgesproken te respecteren,
wetende dat de FIA meteen in de stress schiet,
en dit allemaal omdat... nou, gewoon omdat wij Ferrari zijn.