9 reacties | 7318x gelezen
19-03-2018 00:01
EvDelft | Mark Hughes, bekend journalist in de Formule 1, legt uit hoe Ferrari aan haar vetorecht is gekomen en of de FIA blijft doorgaan met de dreigementen van Ferrari omtrent het opstappen van het team na 2020.
Bron: MotorSportMagazine.com
Jean Todt was al eerder tegen het vetorecht van Ferrari, al toen werd onderhandeld voor het Concordeverdrag voor de periode 2013-2020. Maar hij was de enige die daar vanaf wilde. Todt: "De vergadering was op het hoofdkantoor van de FIA, met Bernie Ecclestone en alle teams. Ik stelde de vraag wat hun mening was over het vetorecht van Ferrari. Niemand had er bezwaar tegen. Het had dus voor mij niet handig geweest om te zeggen dat ik ertegen was. Het enige wat ik heb aangepast, is de bewoording ervan." Sinds die tijd kan Ferrari haar vetorecht alleen aanpassen als de reglementen bewezen in het nadeel van Ferrari zullen zijn.
Maar een toegenomen standaardisatie van onderdelen en een vereenvoudiging van de technologie, zoals voorgesteld in de nieuwe reglementen, kunnen door Ferrari gezien worden als in haar nadeel, zowel op competitief vlak als voor het fabriceren van straatauto's. En dat is waarom Marchionnen zo rijkelijk strooit met zijn dreigementen, en waarom hij zegt dat de nieuwe reglementen inderdaad niet in het voordeel van Ferrari zijn. Zijn dreigementen om op te stappen zijn eigenlijk niets meer dan een slecht verholen veto.
Toen Marchionne in november voor het eerst dreigde uit de Formule 1 te stappen, kreeg hij de vraag voorgelegd hoe hij zich zou voelen als hij de geschiedenis in zou gaan als degene die Ferrari uit de koningsklasse had teruggetrokken. Zijn antwoord? "Als een miljonair. Ik werk namelijk aan een alternatief dat veel realistischer is."
Je kunt de dreigementen afdoen als bluf voor de reglementen van 2021 en verder. Maar er zou ook meer achter kunnen zitten. Hughes legt uit dat hij in het nummer van de maand mei van Motor Sport Magazine uit wat hij denkt dat die alternatieve strategie is. Hij baseert zich daarbij op achtergrondinformatie. Tevens bekijkt hij wat het vetorecht van Ferrari voor rol kan spelen in de ontwikkelingen van de nabije toekomst.
Deel 1 staat hier.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties