Menu
© Ferrari
Achtergrond

De kracht van het vetorecht van Ferrari (deel 1)

9 reacties | 9032x gelezen
18-03-2018 00:01

EvDelft | Mark Hughes, bekend journalist in de Formule 1, legt uit hoe Ferrari aan haar vetorecht is gekomen en of de FIA blijft doorgaan met de dreigementen van Ferrari omtrent het opstappen van het team na 2020.

Bron: MotorSportMagazine.com

De knagende kwestie van het vetoreecht van Ferrari in de Formule 1 kwam wederom ter sprake tijdens een persconferentie welke door Jean Todt, president van de FIA, heeft gegeven. Er is een zekere ironie in het feit dat hij tegen dit vetorecht is en in zijn geloof dat dit vetorecht moet worden afgenomen na 2020, wanneer het nieuwe Concordeverdrag wordt gesloten. Er zijn tijden geweest dat hij als teambaas van Ferrari gebruik heeft gemaakt van dat vetorecht, ongetwijfeld, en ook hij zal gedreigd hebben Ferrari uit de Formule 1 terug te trekken toen hij voor Ferrari werkte.

Maar dat eve terzijde. Het vetorecht voor Ferrari is in 1980 in het leven geroepen door Bernie Ecclestone, hoofd van de FOCA, en Jean-Marie Balestre, destijds president van de FISA. Zij legden de basis van wat nu het Concordeverdrag is, wat tegenwoordig de basis is waarmee de teams akkoord gaan om te racen in de Formule 1.

Deze zeer belangrijke vergadering werd in Maranello gehouden. Dat was omdat het op 'neutrale grond' was, en niet in het Verenigd Koninkrijk, waar bijna alle teams gevestigd waren, of in Frankrijk, waar de overkoepelende organisaties waren gezeteld (de FIA zit nog altijd in Parijs). Bovendien was het omdat Enzo Ferrari niet kon reizen. Maar dat kleine detail onderstreept wel de macht die Enzo in de Formule 1 had. Hij wees erop, omdat veel teams in Groot-Brittannië waren gevestigd, er al afspraken gemaakt zouden kunnen worden terwijl hij onderweg was, als een soort basisovereenkomst. Om dat te voorkomen, wilde Enzo een vetorecht hebben. Gewoon, 'voor het geval dat'. Alle andere partijen gingen daarmee akkoord en sindsdien heeft Ferrari dus een vetorecht. Veel wordt het overigens niet gebruikt, maar het blijft een nucleaire bom die onder de onderhandelingen ligt.

Echter, Todt is nu vastbesloten Ferrari bij het volgende Concordeverdrag dat vetorecht af te nemen. Zijn visie zal ernstig gekleurd worden door het huidige drama rond de nieuwe technische reglementen. Ferrari en Mercedes staan wat dat betreft lijnrecht tegenover de FIA en de door hen voorgestelde reglementen voor de simpelere motoren na 2020, en Sergio Marchionne, president van Ferrair, heeft al verschillende malen geroepen dat Ferrari de Formule 1 zal verlaten wanneer het zijn zin niet krijgt. Toto Wolff roept dan onverwijld: "Hij maakt geen grapjes, luister naar hem!". Todt heeft een tegendreigement nodig: het afnemen van het vetorecht of instemmen met het motorreglement - kies maar.

Wordt vervolgd.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;