13 reacties | 7817x gelezen
11-03-2018 18:00
EvDelft | Wat hebben we geleerd van acht dagen testen op het circuit van Barcelona? En wie kunnen bovenaan verwachten?
Bron: SkySports.com
Ferrari mag dan we de snelste geweest zijn in de wintertests, maar het lijkt toch echt erop dat Mercedes er beter voor staat. Echter, hoe groot het verschil is tussen Mercedes en Ferrari, daar zijn de mensen in het paddock het niet met elkaar over eens. Wat ook niet helemaal duidelijk is, is hoe sterk Red Bull nou echt is.
Achter deze drie lijkt het middenveld heel erg dicht op elkaar te zitten, maar velen hopen vooral op een grote sprong voorwaarts door McLaren. Maar niet alleen de snelheid van McLaren staat ter discussie, ook de betrouwbaarheid is niet zeker. In acht dagen tijd, is de McLaren vijf keer stuk gegaan.
Dus, wie maakte de meeste indruk in Barcelona?
Toen op vrijdagavond de geblokte vlag viel, was het Ferrari die de tijdenlijsten aanvoerde, met een tijd van 1'17"182 van Sebastian Vettel. Hij zeette die tijd neer op donderdag op de hyperzachte banden. Hij reed toen vijf ronden achter elkaar, waaronder een 1'17"913 en een 1'17"664. Teamgenoot Kimi Räikk"nen was de tweede snelste van de week, minder dan een tiende achter zijn ploegmaat. Hij reed op vrijdag een 1'17"221.
De beste tijd voor Red Bull op de hyperzachte banden is gezet door Daniel Ricciardo met een 1'18"047. Dat is bijna een seconde langzamer dan de tijd van Ferrari. Echter, op donderdag waren de lagere temperaturen van donderdag waren meer ontvankelijk voor het rijden van snelle tijden.
Mercedes heeft helemaal niet op de hyperzachte banden gereden. Daarom was de snelste tijd van Lewis Hamilton een 1'18"400 op de ultrazachte banden en dat is 1,2 seconden langzamer dan de snelste tijd van Vettel. Maar de Ferrari was ook sneller dan Mercedes op de ultrazachte banden. Vettel reed donderdag een 1'18"079 daarmee, wat nog altijd vier tienden sneller is dan de beste tijd van Lewis Hamilton.
De enige band waarop de Mercedes sneller was, was de mediumharde band. Dat was de hardste band die mee was genomen naar de twee testweken. Maar goed, dit waren de droge tijden, laten we eens kijken naar wat erachter steekt. Want de tijden zelf kunnen heel erg misleidend zijn.
Waar ging het gesprek dan over, vrijdagavond? Niet of Mercedes het snelste is, want daar lijkt iedereen van overtuigd. Maar velen lijken te denken dat Red Bull het tweede team is, en niet Ferrari. Journalisten Ted Kravitz en Craig Slater geven hun oordeel over de acht dagen op het Circuit de Catalunya en hoe volgens hen de rangorde eruit ziet.
Op de voorlaatste dag van de test reden zowel Valtteri Bottas als Lewis Hamilton een racesimulatie. Nadere bestudering van de tijdenlijsten leert dat Bottas een seconde per ronde sneller was dan zowel de auto's van Red Bull als van Ferrari. Echter, die tijden werden neergezet op de mediumharde banden. Uiteraard ontkent Bottas dat Mercedes een seconde sneller is dan de rest. Echter, Mercedes is absoluut de favoriet voor de titel, dit jaar.
Dat ontkennen deed men niet bij Ferrari. Daar zei men in het algemeen erg weinig en wat er werd gezegd, werd veelal dusdanig geformuleerd dat er veel eigen interpretatie mogelijk was. Wat wel opvallend is, is dat de nieuwe Ferrari de rare gewoonte heeft een spoor van rook achter te laten wanneer het de pitstraat uitrijdt.
McLaren liet aardig van zich horen, naast de baan, want op de baan ging het minder. Tot vrijdag middag, toen hij de tweede tijd van de dag neerzette. De MCL33 wist in acht dagen tijd vijf keer stuk te gaan en dat is vaker dan Mercedes en Ferrari samen. Ondanks dat, bleef men kalm en heeft het team vertrouwen in de race in Australië. Hebben ze echter niet teveel gevraagd van zichzelf met het agressieve ontwerp van de auto? Bovendien heeft McLaren relatief erg weinig kilometers afgelegd en de vraag is of ze er wel zo klaar voor zijn als ze zelf zeggen.
Renault reed onopvallend rond, maar reed enorm veel ronden en liet zien dat het snel kan zijn. Haas deed het soms heel goed in de tijdenlijsten, vooral als je je bedenkt dat de snelste tijden van Romain Grosjean en Kevin Magnussen niet gezet werden op de hyperzachte banden. Haas lijkt het team te zijn dat zijn aansluiting bij Renault heeft gevonden.
Force India dan, want hun auto leek problemen te hebben met het op snelheid komen maar daar staat tegenover dat de auto nog een aantal nieuwe onderdelen gaat krijgen voordat de race in Australië van start gaat. Toro Rosso deed het beter dan iedereen verwachtte. De motoren van Honda waren eindelijk betrouwbaar en voldeden aan de verwachtingen. Het is echter maar afwachten of de 21 races dit seizoen gedaan kunnen worden met de verplichte maximaal 3 motoren.
Williams had op alle vier de dagen van de afgelopen testweek een coureur onderaan de tijdenlijst bungelen. Het is dus overduidelijk dat het team uit Grove niet een al te beste laatste testweek had. De auto leek erg moeilijk te rijden op de zachtere banden. Sergey Sirotkin had een week om te vergeten, en het was alleen maar omdat Robert Kubica zijn laatste testdag opgaf zodat de Rus kon rijden. Het team heeft laten weten dat het geen idee heeft hoe snel het is, maar waarschijnlijk is het alleen sneller dan Sauber.
En dan dus Sauber, het achterhoedeteam. Het lijkt erop dat zij in elk geval aan het begin van het seizoen nog achteraan rijden. De voordelen die het team heeft met de samenwerking met Alfa Romeo, zullen pas halverwege het jaar zichtbaar worden. Charles Leclerc en Marcus Ericsson gingen samen vier keer naast de baan met een kapotte auto tot gevolg, wat duidt op een lastig te rijden wagen.
Dus, wat is de rangorde?
Het is natuurlijk nooit helemaal 100% duidelijk wie met hoeveel benzine reed en wat de instellingen van de motoren waren, maar dit is wat verwacht wordt:
- Een duidelijke top drie met Red Bull, Ferrari en Mercedes, waarvan verwacht wordt dat Mercedes de overhand heeft, wellicht in de race meer dan tijdens de kwalificatie;
- Renault als beste van de rest, hoewel het erop lijkt dat de top drie verder voorwaarts is gegaan dan de rest van het veld;
- McLaren als verrassing gezien hun onbetrouwbaarheid maar het team heeft geen twijfels dat de auto en de motor goed zijn.
- Een competitief middenveld waarbij Force India naar verwachting haar vierde plek niet zal kunnen behouden. Haas lijkt het vijfde team te zijn op dit moment, terwijl Williams afgegleden lijkt te zijn naar de achterkant van het middenveld.
- Sauber achteraan, waarbij naar verwachting Leclerc een paar tienden sneller zal zijn dan Ericsson.
En dit zijn de snelste tijden van de afgelopen twee weken die door elk team zijn gerealiseerd.
Snelste tijden per team, wintertests 2018 | |||||
Pos. | Team | Coureur | Dag | Banden | Tijd |
1. | Ferrari | Sebastian Vettel | 7 | Hyperzacht | 1'17"182 |
2. | McLaren | Fernando Alonso | 8 | Hyperzacht | 1'17"784 |
3. | Red Bull | Daniel Ricciardo | 6 | Hyperzacht | 1'18"047 |
4. | Renault | Carlos Sainz | 8 | Hyperzacht | 1'18"092 |
5. | Haas | Kevin Magnussen | 7 | Superzacht | 1'18"360 |
6. | Toro Rosso | Pierre Gasly | 7 | Hyperzacht | 1'18"363 |
7. | Mercedes | Lewis Hamilton | 6 | Ultrazacht | 1'18"400 |
8. | Force India | Esteban Ocon | 8 | Hyperzacht | 1'18"967 |
9. | Sauber | Charles Leclerc | 8 | Hyperzacht | 1'19"118 |
10. | Williams | Sergey Sirotkin | 8 | Zacht | 1'19"189 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties