Menu
© Force India
Nieuws

Ontwikkeling implementatie halo kostte Force India € 1.000.000

1 reactie | 893x gelezen
27-02-2018 10:00

EvDelft | Force India is van mening dat de beslissing van de halo en het daarmee integreren ervan in het casco, hen ongeveer een miljoen heeft gekost aan ontwikkelingskosten.

Bron: F1i.com

Andrew Green, technisch directeur van het team, liet weten dat ze niet zomaar de auto van vorig jaar als basis konden gebruiken, omdat de halo in het casco geïntegreerd moest worden. Daarom moet er opnieuw getekend worden om de opkomende problemen op te lossen.

"Het was een enorme uitdaging en voor een klein team als wij was het gigantisch. Ook kostte het enorm veel geld, want we moesten een nieuw casco ontwerpen. We hebben het dan al snel over honderdduizenden, zo niet een miljoen euro om de halo correct op de wagen te krijgen", aldus Green.

De auto voor het huidige seizoen was al zo goed als klaar wat betreft de aanpassing op de nieuwe reglementen en de ærodymica, toen de FIA in september vorig jaar besloot dat de halo erop moest. De teams moesten daardoor allemaal terug naar de tekentafel, wat voor een enorme uitdaging zorgde.

"We hadden niet erop geanticipeerd dat we een compleet nieuwe auto moesten tekenen, gezien de hoeveelheid werk die we er vorig jaar in hadden gestopt. We willen, gezien de kosten, graag proberen twee jaar met een auto te doen. Het was pas laat in de zomer, of vroeg in de herfst, dat we te horen kregen dat de auto opnieuw ontworpen moest worden. De FIA besloot de halo te introduceren terwijl alle teams op zomervakantie waren. Toen waren alle teams al flink op weg met het ontwerp van de nieuwe wagen", ging Green verder.

"We wisten dan ook dat we maar één kans hadden om alles goed voor elkaar te krijgen. Als ons dat niet was gelukt, hadden we nu niet hier in Barcelona gezeten. We hadden met een halve auto op Silverstone gezeten, in dat geval. Het was een grote uitdaging omdat de hele architectuur van de auto moest worden aangepast. Daar komt bij dat de halo niet ontworpen is als ærodynamisch onderdeel van de wagen, dus het helpt ons in dat geval ook niet. Het heeft nog veel werk nodig voordat we alle nadelen kunnen wegwerken", besloot de technisch directeur.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

RvDelft
Moderator

Wel apart het hing al een tijdje in de lucht en toch ontwerpen ze de auto al helemaal...

0 27-02-2018 10:14:23
;