Menu
© Pinterest
Achtergrond

De laatste Italiaanse winnaar

9 reacties | 7852x gelezen
27-02-2018 00:01

EvDelft | Ooit, en nog niet eens zo héél erg lang geleden, overspoelden de Italiaanse coureurs de Formule 1.

Bron: F1i.com

In 1989 en in 1991 waren er gedurende het seizoen wel 13 verschillende Italiaanse coureurs actief, waarmee het het meest nadrukkelijk aanwezige lang ooit is in een enkel seizoen in de geschiedenis van de Formule 1. Maar in 2018 is er geen Italiaanse coureur in de Formule 1. En in 2017 was het er eentje, die maar twee races startte: dat was Antonio Giovinazzi, die tijdens de Grote Prijzen van Australië en China inviel bij Sauber voor de geblesseerde Pascal Wehrlein.

Het is een enorm verschil met het eerste seizoen van het wereldkampioenschap Formule 1, in 1950. De titel werd gewonnen door Giuseppe 'Nino' Farina, een Italiaan. Twee jaar later won zijn landgenoot Alberto Ascari twee titels op rij, in 1952 en 1953. Daarmee is hij, met 13 overwinningen, de meest succesvolle Italiaanse Formule 1-coureur aller tijden.

De meest recente in Italië geboren wereldkampioen is Mario Andretti, in 1978, maar hij reed onder de Amerikaanse vlag. In totaal zijn er 98 Italiaanse Formule 1-coureurs geweest, waarvan er 15 een overwinning hebben te behalen. Slechts 6 van hen wisten meer dan één keer als eerste over de streep te komen. En de meest recente Italiaanse winnaar is Giancarlo Fisichella, die in 2006 de Grote Prijs van Maleisië wist te winnen in zijn Renault - het was zijn derde overwinning. Dat is 12 jaar geleden!

In 2009 werd Fisichella nog tweede tijdens de Grote Prijs van België voor Force India, na een groot deel aan de leiding te hebben gelegen. Als gevolg daarvan werd hij door Ferrari gecontracteerd, die een vervanger zocht voor de gewonde Felipe Massa. Dat betekende dat Fisichella de laatste races uit zijn carrière bij Ferrari reed - de droom van elke Italiaan.

Sinds die tijd is Ferrari bezig jong - liefst Italiaans - talent op te leiden. Enkele namen van jonge coureurs in dat programma zijn Giuliano Alesi, Enzo Fittipaldi en Antonio Fuoco. Echter, het lijkt erop dat de periode dat Italië de Formule 1 regeerde, ver achter ons ligt. Het is een teken aan de wand voor andere landen: gloriedagen komen en gaan, en hoewel het moeilijk is die gloriedagen terug te laten keren, is het niet onmogelijk.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;