Menu
© FIA
Achtergrond

De toekomst van de Formule 1: Regelgeving (deel 3)4

10 reacties | 7438x gelezen
25-02-2018 18:00

Addy B | Het laatste deel uit deze serie met als centrale thema: Wat voor toekomst heeft Formule 1 nog?

Bron: Formule1Nieuws.nl

Hoe ziet de toekomst van de Formule 1 eruit?

Is er überhaupt wel een toekomst voor een sport als F1?
Wordt deze sport in de toekomst, maatschappelijk gesproken, geaccepteerd.
En de politiek?

Gaat de politiek nog roet in het eten gooien,
of zorgt de F1 er zelf voor dat de sport langzaam in de marge verdwijnt?

Heel veel zal afhangen van de richting die F1 op zal gaan;
Elektrisch, Hybride, of terug naar de roots met volledig op fossiele brandstof draaiende V8’s.

Op 9 januari 2018 maakte de Formule E groep bekend,
dat ABB de hoofdsponsor zal worden van de gehele serie.
ABB is een Zweeds / Zwitserse technologisch bedrijf, gespecialiseerd in energie en automatisering.

Een van de vele takken van dit giga bedrijf is de “Robotics and motion division”.
Het levert producten en diensten voor onder andere;
de productie van elektro-motoren, generators en aandrijf systemen,
en dit is natuurlijk de reden dat men sponsor is geworden van Formule E.

Dit heugelijke nieuws werd bekend gemaakt tijdens een pers conferentie,
en een van de sprekers was Christiana Figueres.

Figueres daagde de baas van Formule E (Alejandro Agag ) en de CEO van ABB (Ulrich Spiesshofer ) uit om de
benzine motor nu eindelijk naar het museum te brengen en om daar zelfs een datum op te prikken.

“We are now in a race to the future,
to decarbonise the world.
It is unstoppable, it’s just a question of when.”

We kennen Figueres natuurlijk als een van de aanjagers van de Klimaat conventie van 2015 in Parijs,
en als hoogste baas van het secretariaat van het klimaatverdrag.

Nu zit ze dus in een adviserend orgaan voor de Formule E (samen met o.a. Alain Prost)
alwaar ze het als haar taak ziet om de wereld te de-carboniseren.

Dit is een fantastisch doel… echt waar…
Ik heb in principe niets tegen een beter milieu, integendeel zelfs.

Maar mag ik het een beetje vreemd vinden dat haar echtgenoot eigenaar is van WEnergy Global Pte Ltd.
Wie? Wat?

WEnergy Global.
Een bedrijf wat zonder blikken of blozen,
zo een total elektrische “grid” voor je opzet.

Powering The Planet is hun moto,
en ik snap best wel dat Figueres er voor wil zorgen dat wij het bedrijf van haar echtgenoot nodig hebben.

Maar toch blijft er een vreemde smaak achter in mijn mond.
Ze is wel heel erg fanatiek bezig, en wil zo’n beetje alles afschaffen wat brandstof slurpt.

Je zou kunnen zeggen;
“Okay, maar wat heeft dit in Godsnaam met Formule 1 te maken?”

Figueres heeft laten doorschemeren dat ze vind dat F1 ook maar moet veranderen,
of zelfs verdwijnen als ze niet mee willen veranderen.
Ze suggereerde dat er geen echte toekomst is voor benzine motoren in de sport.

Okay, misschien als een soort Historische klasse voor wat oude en verdwaasde mannen,
die in het verleden zijn blijven hangen.
Maar als je door wilt gaan als de “Pinnacle” van de auto-sport, zul je elektrisch moeten worden.

De vraag is natuurlijk; is dat wel zo?

In 2021 krijgen we dan eindelijk een “nieuw” motor reglement.
Dit zal nog een hele klus worden .
( denk maar aan de regel structuur van de F1, die ik vorige keer behandeld heb )

Men zal waarschijnlijk kiezen voor een motor die een beetje in het midden zweeft.
Iets in de trant van een V6 Hybride zonder de dure en gecompliceerde MGH-U.

Mercedes zal dit niet zo leuk vinden.
Zij hebben deze techniek “uitgevonden” en zijn heer en meester.

Ferrari heeft het idee dat ze dichter bij komen,
maar ik denk dat dit meer met de slimheid van Mercedes te maken heeft.

Volgens mij hanteert Mercedes namelijk de “Sven Kramer” techniek.
Sven is, zoals we ongetwijfeld weten, een geweldige schaatser.

Het meest opmerkelijke aan hem is dat hij jaren geleden een omslag maakte.
Sven vernederde destijds iedere concurrent, en dat was ook zijn doel.

Hij kwam er achter dat dit wel heel veel vergt van je lichaam,
en besloot ( samen met zijn coach ) om het wat rustiger aan te doen.

Als je een wedstrijd kan winnen met 80% inzet, waarom zou je voluit gaan?

Het resultaat was dat Sven zijn wedstrijden nog steeds won, maar het was minder belastend.
Tegenstanders dachten echter dat zij beter werden.

“Vorig jaar werd ik tweede met 25 seconden achterstand, nu is het nog maar 10.
Dus ja... ik kom dichterbij en Sven is te pakken.”

Zelfs als Sven lachend zijn interview deed en toegaf een beetje met de tegenstanders te spelen,
hoorde je diezelfde tegenstanders roepen dat ze op de goede weg waren.

Ik heb het gevoel dat Mercedes nu hetzelfde doet.
Vorig jaar leek het alsof Ferrari dichterbij kwam, maar was dit werkelijk zo?

Toto en Niki raakte nooit in paniek, deden geen rare dingen,
en moeten geweten hebben dat Ferrari in de tweede helft van het seizoen in de problemen zou komen.

“Waarom nu 100% gaan?” moeten ze gedacht hebben,
terwijl ze lachend naar Ferrari keken gedurende de eerste maanden.

Ferrari, die inderdaad een echte uitdager “leek” te zijn,
gebruikte wel heel erg veel combinaties van onderdelen.

“Dit zit wel goed,” moet Mercedes gedacht hebben.
“We rijden gewoon lekker mee, sparen onze onderdelen,
en als Ferrari ineen stort naar de zomerstop dan grijpen we onze kans.”

Kijk, als je zoiets kunt doen,
dan ben je dus dominant... heel dominant.

Maar goed, terug naar de motor.

Hybride zal het wel worden.
Maar waarom kiest men eigenlijk niet voor een lekkere ouderwetse V8?

Iedere fabrikant kan die maken.
Gooi er een twin-turbo tegenaan, en laat de techneuten hun gang gaan qua ontwikkeling,
en we zitten zo boven het vermogen van de Hybrides.

Tsja... dat kan dus zomaar niet... milieu enzo... CO2...
maatschappelijke verantwoording... road-relevance...
en nog meer van die “3D” kreten.

Wat een onzin zeg.

Nogmaals; ik ben VOOR een beter milieu,
en of we dit nu doen vanwege de CO2 of omdat de olie opraakt is verder niet zo interessant.

Maar over hoeveel CO2-uitstoot praten we eigenlijk?
20 auto’s die eens in de 2 weken wat rondjes rijden?
Is dat nu zo schadelijk?

Tuurlijk, alle beetjes helpen.
Dus ik denk dat als wij in de toekomst allemaal elektrisch rijden,
en de elektriciteit wordt hopelijk ook nog eens milieu-vriendelijk opgewekt,
kijk... dan zijn we pas goed bezig.

Maakt het dan nog zoveel uit dat er een paar wagens voor ieders vermaak rond racen?

Maak F1 schoon.
Safety car - ambulances en alle andere voertuigen kunnen makkelijk elektrisch.
Zorg voor een betere kalender, zodat we de logistiek milieu vriendelijk kunnen maken.
Stimuleer het gebruik van openbaar vervoer na de races toe,
geef voor mij part korting op de kaartjes als je met de trein komt.

Is het dan nog zo schadelijk voor het milieu?

Het probleem is dat de Formule 1 geen “ballen” heeft.
Politiek bedrijven is belangrijker dan opkomen voor je sport.

Ik denk dat een “benzine” Formule 1 zelfs goed zou zijn.
Het zou voor heel veel “petrol-heads” de overstap naar elektrisch verzachten.

Eens in de twee weken kunnen ze zich te buiten gaan,
aan het kijken naar race monsters die luid brullend dikke rookwolken uitspugen,
en waar af en toe nog eens een motor “ploft”.
Heerlijk toch als alle personenauto’s zacht zoemend door onze steden rijden?

Formule 1 moet, volgens de FIA en aanverwanten,
een maatschappelijk relevantie hebben.
Maar waarom?

Sport is nooit relevant met de maatschappij.
We hebben nu de Winterspelen in Korea.

Wat is er nu relevant aan curling?
Wat voor maatschappelijk belang heeft het,
om met twee gasten in een kogelachtig ding door een halve ijsbuis te roetsjen?

Nog maar niet te spreken over andere sporten.
Waarom hebben we nog steeds boogschieten?
Dat doen we toch al honderden jaren niet meer in de maatschappij?

Sport is er voor ons vermaak.
Niets meer en niets minder.

Dus wat is nu de toekomst van de F1?

Ik zie die zelf behoorlijk somber in.
Er zal best een nieuw Concorde verdrag komen,
en er zal best nog wel een tijdje door geracet worden, maar dan?

Ik zie tekenen aan de wand die slecht nieuws betekenen voor de F1

Waarom heeft de FIA toestemming gegeven voor een Formule E hoofdsponsor?
FIA heeft dit bij andere race klassen altijd geweigerd.

Chase wil nu langzaam elementen van FE doorvoeren in F1.
Niet sportief, maar op het entertainment vlak.

FE wordt goed bezocht,
alhoewel de meeste mensen komen voor de festiviteiten erom heen.

Concerten en sponsor activiteiten door de stad,
en omdat er twee dagen geracet wordt is dat wel interessant natuurlijk.

Oh ja... de artiesten komen natuurlijk uit de Live Nation stal,
en Howard Stern, (de beroemdste DJ in Amerika)
zal best veel promotie maken via Sirius Radio.

Wie was ook al weer de eigenaar van deze bedrijven?

Ook mensen van ver kunnen natuurlijk komen kijken.
Tegenwoordig kun je via TRIPADVISOR, EXPEDIA,HOTWIRE, HOTELS.COM,
en dergelijke sites een kamer boeken.

Wil je ergens eten? SEATME of COUVERTS helpt je met reserveren.

Je kunt natuurlijk ook vrienden uitnodigen via EVITE,
en hippe FE merchandising kopen, misschien kan dat binnenkort wel via ZULILY ofzo.

Al deze bedrijven zijn eigendom van....
jawel.... trom geroffel a.u.b.....
Liberty!

Kortom: Liberty heeft overal wel zijn vingers in.
Tv - Radio - Internet - Entertainment - Kabel bedrijven - Digitale bedrijven - Investeringsmaatschappijen,
Shopping en mode, je kunt het zo gek niet verzinnen of L.M/L.G. heeft er iets mee te maken.

DISCOVERY en hun dochter EUROSPORT?
het zal je misschien niet meer verbazen, maar ook daar zit Liberty bij.

De reden waarom L.M. F1 heeft gekocht is dus wel duidelijk.
Geld verdienen... heel veel geld.

Er zullen dan ook giga evenementen worden opgestart rondom F1 races,
met concerten en dergelijke, iets wat ze nu al doen met de GP van Amerika,
en wat volgend seizoen bij nog meer races geïntroduceerd zal worden.

Het is niet voor niets dat ze de starttijd hebben verplaatst.
Dit geeft ze namelijk meer tijd om “dingen” te doen.

Officieel was het toch om de kijker een plezier te doen?
Welke kijker precies?

F1 goochelt graag met cijfers.
Vorig jaar maakte men bekend dat er wereldwijd zo’n 390 miljoen mensen in 2016 naar F1 keken.

Dit jaar waren het er volgens de FIA zo’n 352 miljoen.
Maar goed, je rommelt wat met procenten, verandert je meetwaarden en omschrijvingen,
gooit er wat social media cijfers tegenaan,
en opeens lijkt het alsof er een stijging is.

En dan kun je dus een mooie statistiek maken.



Tsja... dat ziet er mooi uit zeg.
Maar het betekent helemaal niets.

Merk A heeft 100 volgers.
Merk B heeft 500 volgers.

Merk A krijgt er 5 volgers bij (5%)
Merk B krijgt er 10 volgers bij (2%)

Merk A heeft dus een hogere “Social Media Growth”,
en kan een fantastische tabel maken,
waarbij ze met kop en schouders boven iedereen uitsteken.

Terug naar de kijkers.
In Europa kijken ze toch wel.
Of het nu 14.00 uur is of 15.00

Amerika?
Ik kijk geen races live meer.
Ik woon aan de oostkust, en races beginnen nu dus om 9 uur 's morgens.

Amerika is een echte 24/7 economie,
dus ik werk vaak op Zondag, net zo als miljoenen andere mensen.

Amerika heeft meerdere tijdzones, en wij (het oosten) zijn het meest gunstige.
In L.A. zal het dit seizoen dus 06.10 zijn als de race begint.
En ik denk dat niet veel mensen hiervoor op zullen staan.

Tokyo? Daar zal het 23.10 zijn
Melbourne? 03.10 op Maandag ochtend.
Brazilie? 11.10
Moskou? 17.10

Dus ja, voor wie doen ze dit?

Mijn ergste vermoeden, en de tekenen hiervoor schemeren al een beetje door,
is dat L.M. en de FIA een duivels plan hebben.

De situatie is namelijk zo dat in F1 de teams de baas zijn.
Als zij zich terug trekken blijft er niets meer over van deze sport.
Natuurlijk kunnen er nieuwe teams komen,
maar de sport is inmiddels zo gespecialiseerd dat het veel geld kost om in te stappen.

HAAS doet met met zo’n $120 miljoen, en dat is een schijntje.
De grote teams spenderen meer dan het dubbele.

HAAS is een grote (Amerikaanse) autosport naam met veel ervaring,
en zij komen al niet veel verder dan wat gerommel in de marge met dit budget.
Kortom: money talks

Hoe zit dit met de FE?
Daar is de FIA de baas.

Keer op keer laten ze ons weten dat FE geen dure “rat race” wordt qua ontwikkeling.
Er zijn standaard onderdelen en een standaard aero-package, en dat blijft zo.

Ook voor L.M. is de FE een succes.
De sport is nieuw, er zijn geen FISA/FOCA oorlogen geweest,
en de commerciële contracten hangen niet af van de bereidheid van teams om mee te werken.

Mijn vermoeden is dan ook dat men “op een gegeven moment” de F1 laat ploffen.
En waarom niet?

Teams kunnen of stoppen, of overstappen naar de FE alwaar de FIA de technische baas is.
De FIA is het gedrag van F1 teams meer dan zat.

Al 40 jaar lang is er gedonder en heeft de FIA vrij weinig in te brengen,
en ik kan me heel goed voorstellen dat men daar wel van af wil.

De milieu freaks brengen uitkomst.
Politieke partijen, de EU, en andere organisaties zullen aandringen op meer elektrisch,
en dit komt de FIA nu wel heel goed uit.

Figueres heeft de deur op een kier gezet:
Ja er is ruimte voor brandstof motoren als een soort historische race klasse.

Maar wat weerhoudt de FIA en L.M. ervan om deze “historische” klasse,
de meest belangrijke serie in de autosport te laten worden?

Mijn antwoord: de regelgeving.

F1 kan weer terug naar brandstof en nog tientallen jaren door rijden,
zelfs Figueres vindt dit wel okay.
Maar veranderd er dan iets?

Natuurlijk niet.
Teams blijven vechten voor hun macht,
en we kunnen ons dan ook wel opmaken voor nog een paar FISA/FOCA oorlogen.
Met constant het dreigement van teams die op willen stappen,
en zich gaan afsplitsen naar een eigen WK.

Als FIA en L.M. de F1 kunnen downgraden ten faveure van FE,
zijn ze in een keer van alle problemen af.

FE wordt de pinnacle, gesteund door de politiek en de publieke opinie,
en F1 wordt een “historical serie” die vanzelf verdwijnt in de obscuriteit,
de FIA heeft weer wat ze eigenlijk willen: de macht over “hun” sport.

En Liberty?
Zij verdienen geld... heel veel geld...


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;