Menu
© CarScoop.com
Nieuws

FIA sluit maas in de wet omtrent ongelijkheid klantenmotoren

3 reacties | 1856x gelezen
24-02-2018 10:00

EvDelft | De FIA heeft laten weten dat het een beslissing heeft genomen waarmee het hoopt dat fabrieks- en klantenmotoren gelijke prestaties zullen gaan leveren.

Bron: F1i.com

Het technisch reglement van de Formule 1 zegt nu dat alle krachtbronnen die door een motorleverancier aan een klant geleverd worden, identiek moeten zijn aan de motoren die door het fabrieksteam worden gebruikt. Eerder was die aanvulling er niet, waardoor kennelijk sommige fabrieksteams betere motoren hadden dan haar klantenteams. De FIA verwachtte in elk geval wel dat de fabrieksteams vooral in de kwalificatie een voordeel hadden ten opzichte van de klantenteams, omdat de klanten geen toegang hadden tot een speciale setting voor de kwalificatie.

"Hoewel de dossiers voor elk team identiek zijn, lijkt het erop dat de manier waarop de motoren bediend worden anders is bij de klanten dan bij de gelijknamige leverancier. Het is daarom onze mening dat alle motoren die door een leverancier geleverd worden, identiek moeten zijn. Niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. De motoren moeten identiek zijn en op dezelfde manier opereren", aldus de FIA.

"Met dit in het achterhoofd, verwachten we dat alle motoren die door de fabrikanten geleverd worden:
1. Identiek zijn volgens het dossier voor elk team;
en, tenzij een teams ons informeert dat ze iets geweigerd hebben, moeten zij:
2. Identieke software hebben die ervoor zorgt dat de motoren op dezelfde manier werken;
3. Met dezelfde specificatie van olie en brandstof kunnen rijden."

In de afgelopen twee jaar was het Ferrari toegestaan een oudere motor te leveren: Toro Rosso reed in 2016 met een motor van 2015 en Sauber reed in 2017 met een motor van 2016. Dit seizoen zullen echter alle teams met een motor uit 2018 rijden.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Sicko
Gold Member

Bij Mercedes was het al heel duidelijk dat ze de "afdankertjes" van de honderd die ze voorafgaand aan het seizoen produceerden, aan hun klantenteams verkochten. De beste motoren hielden ze voor zichzelf.
Ferrari heeft een soortgelijk systeem om de klantenteams onder de duim te houden of zelfs overjarige motoren te leveren met instemming van Sauber.
Als reden uiteraard dat zij op deze manier al jaren het grote prijzengeld konden toucheren.

Ben benieuwd hoe de FIA dit gaat controleren. Gaan ze de motoren op de vermogensbank zetten?
Dat zullen ze moeten doen, anders kunnen ze niet handhaven.

0 25-02-2018 08:46:34
Misjab
Gold Member

Het klanten lok van honda was duidelijk een stuk minder.... :) :) :)

0 25-02-2018 06:13:53
arts3
Silver Member

Mercedes melde pas nog,dat ze van de nieuwe motor er een honderdtal produceren.Daarvan gaan ze de beste motoren selecteren en die voor zichzelf
gebruiken.Hoe valt dit te rijmen met die nieuwe maatregel?

0 24-02-2018 10:54:14
;