Menu
© Haas F1
Nieuws

Gene Haas wil gat naar Ferrari verkleinen tot halve seconde

10 reacties | 2247x gelezen
14-02-2018 16:00

EvDelft | Gene Haas heeft zijn team de opdracht gegeven een auto te bouwen die niet meer dan een halve seconde per ronde langzamer is dan de Ferrari.

Bron: ESPN.co.uk

Haas gaat dit jaar haar derde seizoen in de Formule 1 in. De afgelopen twee jaar werd het team achtste in het kampioenschap voor constructeurs, al maakte het team in 2017 kans nog zesde te worden. Het Amerikaanse team heeft een nauwe technische samenwerking met Ferrari en heeft zoveel onderdelen uit Maranello als de reglementen maar toestaan. Dat heeft het team geholpen in dezelfde valkuil te stappen als vele teams voor hen die debuteerden in de Formule 1.

Echter, gezien de enorme hoeveelheid gelijke onderdelen op de wagens, wil Gene Haas dat zijn team een stapje extra doet in het derde seizoen. Hij wil het verschil met Ferrari verkleinen.

Haas: "Het lijkt erop dat iedereen het in 2018 beter gaat doen. We hebben onze zwakke punten inmiddels geïdentificeerd en teambaas Günther Steiner en ik hebben een goed gesprek gehad over wat er gebeurde in Mexico. We weten wat we moeten doen om ons te verbeteren. Het is geen geheim dat we heel veel onderdelen van Ferrari kopen. We gebruiken die onderdelen als uitgangspunt voor het ontwerp van de auto. Maar dat betekent dus ook dat we binnen een halve seconde van Ferrari moeten kunnen komen. We moeten competitief kunnen zijn."

"En competitief waren we vorig jaar niet. Ik zou zeggen dat we één tot anderhalve seconde langzamer waren dan Ferrari en we waren vaak zelfs twee seconden langzamer dan de tijd van pole positie. We moeten dus een seconde vinden om competitief te worden", aldus de Amerikaan.

Vorig jaar was Ferrari het eerste team in vier jaar dat het Mercedes moeilijk kon maken in de strijd om de titel. Als Haas toen een halve seconde langzamer was geweest dan de SF70H, had het zich constant in de top tien teruggevonden. Gene Haas zegt dat zijn team beter moet begrijpen hoe het met de banden van Pirelli moet omgaan om het verschil te dichten.

"We moeten de problemen die ons achterop brengen op zien te lossen. De banden zijn het lastigst omdat je de banden op een bepaalde temperatuur moet zien te houden. Dat doe je door met een bepaalde hoeveelheid neerwaartse druk te rijden. De zuiging achter de wagen zorgt ervoor dat deze minder glijdt. De banden zijn heel erg gevoelig voor de hoeveelheid neerwaartse druk. Ze raken oververhit en dan gaat de wagen glijden. Om de banden juist te gebruiken, moet je het juiste chassis hebben en de juiste ærodynamica. Zonder dat alles wordt de auto heel erg moeilijk rijdbaar en kun je niet verwachten dat je snel bent. Dat is gewoon niet mogelijk als je de auto nauwelijks op de baan kunt houden", legt de eigenaar uit.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;