3 reacties | 5440x gelezen
16-02-2018 00:01
EvDelft | Alle Formule 1-coureurs staan onder druk om te presteren. Maar er staan een paar coureurs extra in de schijnwerpers in 2018. Hun contract loopt namelijk af aan het einde van dit seizoen. Wie kunnen er aan de kant worden gezet?
Bron: PlanetF1.com
Lance Stroll
Dat ging snel! Van betalende coureur die veel auto's stuk rijdt, tot teamleider bij Williams. In 12 maanden tijd. Dus er ligt veel druk op de schouders van de jonge Canadees, nadat hij één seizoen heeft gehad om aan de sport te wennen.
Williams heeft lang de tijd genomen voor de beslissing wie voor hen gaat rijden, maar het komt er in feite op neer dat een uiterst ervaren coureur (Felipe Massa) verdwijnt en een nieuwkomer (Sergey Sirotkin) daarvoor in de plaats komt. En Sergey Sirotkin neemt, net als Stroll, een flinke zak met geld mee.
Het valt niet te ontkennen dat Sirotkin enige mate van talent heeft, maar Stroll zal degene zijn waar Williams het zwaarst op zal leunen voor de punten - zoals Massa dat in de afgelopen jaren deed. De vraag blijft: kan hij dat aan?
Het antwoord zou een eenvoudig 'ja' moeten zijn. Stroll heeft er inmiddels een vol seizoen op zitten en wordt dus niet meer onvoorbereid in het diepe gegooid. Maar, ondanks dat hij bij vlagen heeft laten zien dat hij in de Formule 1 thuishoort, zijn er veel te veel weekeinden geweest waarin hij anoniem zijn rondjes reed.
Daarom blijven er genoeg vraagtekens boven zijn hoofd hangen. Als Sirotkin het Stroll direct moeilijk kan maken of zelfs beter presteert met de ervaring van slechts enkele vrije trainingen achter de kiezen, dan zijn de twijfelaars aan de kunsten van Stroll in het gelijk gesteld.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
@Misjab
Al is Stroll een (ook) paydriver, hij heeft inmiddels wel mijn sympathie gekregen gekregen voor zijn nononse gedrag en redelijk rijden. Eerder gaf ik aan dat hij gelukkig niet naar Massa heeft geluisterd, maar later bleek dat Massa niets met Stroll deelde.
Dus Williams heeft nu twee jonge coureurs die qua ontwikkeling van de wagen wel eens veel meer juiste input kunnen geven dan de verlopen Massa in 2017. En de vele dollars die ze mee nemen? Dat is toch mooi meegenomen.
Daar komt bij, maar of het echt helpt weet ik niet, dat de FW41 in de basis een goede auto is. Hij is ontworpen door de man die de afgelopen 4 Mercedessen heeft getekend ;)
Het hangt dus volledig af van de coureurs.
Ja ben ook zeer benieuwd hoe stroll het gaat doen. Hij is niet een waardeloze paydriver, hij kan echt wel wat (door heel veel training en hulp), maar moet inderdaad ene stuk constanter gaan worden. Daarbij gaat de druk op hem heel erg toenemen:Van Massa kon hij zonder schroom verliezen, maar als sorotkin hem zoek rijdt in zijn debuutjaar, dan gaat ie af als een gieter. Hoe zou hij met deze druk omgaan?
Als ik moet gokken, denk ik dat ze redelikj in de buurt van elkaar blijven, maar Williams langzaam weer verder afzakt. Het gebrek aan goede ervaring in die autos gaat denk ik zn uitwerking hebben op de ontwikkeling (die de laatste jaren zowiezo al niet al te sterk was).. Jammer voor een ooit zo symphatiek top team.