Menu
© McLaren
Nieuws

Mazen in de wet omtrent T-vleugels

9 reacties | 2212x gelezen
27-01-2018 18:00

EvDelft | De teams in de Formule 1 lijken zich op te maken voor een nieuwe strijd over de T-vleugels in 2018 om zo te proberen meer neerwaartse druk aan de achterkant van de auto te krijgen.

Bron: AutoSport.com

Een maas in de reglementen van vorig jaar opende de deuren voor de teams om bovenop de motorkap een T-vleugel te zetten, op de haaienvin. Dat was om de prestaties van de auto's te verbeteren. Maar veel fans vonden het niet erg fraai en omdat de fans het niet mooi vonden, werd de haaienvin voor 2018 verboden. Echter, de teams zijn zich maar al te zeer bewust van het voordeel dat het kleine vleugeltje oplevert en de verbeterde luchstroom die het ding levert, zorgt voor extra neerwaartse druk aan de achterkant avn de wagen. Het lijkt er dus op dat de T-vleugel niet samen met de haaienvin is verdwenen.

Nu de teams moeite moeten doen het voordeel te herwinnen dat ze verloren hebben door het verlies van de T-vleugel, lijkt het erop dat de ontwikkeling van het kleine vleugeltje op een andere plek op de auto hervat gaat worden. Dat heeft te maken met de woordkeus in artikel 3.5.1 van de technische reglementen voor 2018. Die zegt dat er geen T-vleugel mag worden gebruikt binnen een specifieke driehoek boven de rand van de motorkap.

"Van de zijkant gezien mag er vóór de achteras geen lijn lopen die parallel loopt aan de diagonaal gedefinieerd onder a (een regel die de dimensie van de motorkap definieert) en die meer van 650 mm boven de achteras uitkomt", aldus het reglement.

Maar dan is er nog altijd een heel klein gebied onder deze gedefinieerde driehoek waar de teams weldegelijk kunnen experimenteren - een gebied waar Williams vorig jaar al gebruik van maakte met haar T-vleugel.

De FW40 had een T-vleugel, evenals andere teams een T-vleugel hadden. Maar de FW40 had een tweede element lager om de luchtstroom in dat gebied te helpen. Niet alleen stuurde deze lage vleugel de lucht naar de achtervleugel, maar de luchtstroom kan ook belangrijk zijn in het optimaliseren van de luchtstroom van de diffuser.


Het copyright van deze foto ligt bij Formula1.com

Het copyright van deze foto ligt bij Formula1.com

De Formule 1-teams zullen naar verwachting dankzij dit snufje komend seizoen meer neerwaartse druk hebben, wanneer ze de werking van deze vleugel beter begrijpen. Tim Goss, de technisch directeur van McLaren, liet weten: "Je zou verwachten dat er een stap genomen wordt, en gezien het feit dat de ontwikkeling van deze vleugel nog in haar kinderschoenen staat, zal het een grotere stap worden dan in de voorgaande jaren."


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;