Menu
© Mercedes
Nieuws

Liberty Media wil een einde maken aan voorspelbaarheid in Formule 1

5 reacties | 1400x gelezen
24-01-2018 14:00

EvDelft | De nieuwe reglementen, welke in 2021 zullen moeten ingaan, moeten tevens een einde makenaan de voorspelbaarheid in de Formule 1.

Bron: F1i.com

Pat Symonds, lid van de denktank van de Formule 1, laat dat weten.

Terwijl Ross Brawn en zijn team hard aan het werk zijn met het bepalen van een tijdschema en alle richtlijnen die moeten dienen als de toekomstige basis van de sport, lichtte Symonds een tipje van de sluier op over wat er achter de schermen gebeurt en wat de ideeën zijn om de Formule 1 weer groot te maken.

"De technische reglementen zijn opgesplitst in 21 segmenten. Wanneer we door elk van deze segmenten gaan, zien we dat sommigen ervan niet erg relevant zijn voor het spektakel. We hebben besloten dat wat we op technisch vlak willen, is drie verschillende dingen waarin de prestaties worden bepaald", aldus Symonds.

"Deze drie zijn de ærodynamica, de krachtbron en de ophanging. De ærodynamica is interessant omdat elke reglementswijziging invloed heeft op de luchtstroom over en onder de auto. Daarom is het belangrijk. Natuurlijk is de motor ook belangrijk. Voor de leveranciers in de Formule 1 is het zelfs heel belangrijk. Het is ook interessant voor de fans dus we moeten zorgen dat er een verschil is in prestaties. En dan is er nog de wielophanging. Ik doel daarmee op de manier waarop de auto met de banden omgaat. Dit zijn de drie verschillende zaken die we willen zien", aldus de voormalig technisch directeur van Williams en Renault.

Symonds onderstreept dat voorspelbaarheid een grote bron van onvrede is onder de fans en dat die daardoor de sport de rug toe kunnen keren. Maar door onzekerheid als factor aan de sport toe te voegen, waardoor een gelijkwaardiger speelveld ontstaat, hoopt hij die trend te kunnen stoppen. En dat moet gedaan worden door middel van het terugbrengen van de kosten.

"De kosten maken het voor de teams die niet vooraan rijden lastig het de topteams aan te vallen. We willen van de voorspelbaarheid af. In de laatste tientallen jaren hebben we de slechtste races gezien, met voorspelbare uitslagen. We hebben dat onlangs gehad met de dominantie van Mercedes. Gelukkig was het niet van tevoren bekend welke coureur zou winnen", ging Symonds verder.

"Maar we willen meer spektakel. We willen visuele aantrekkingskracht. We willen de rol van de coureur belangrijker laten zijn. We willen naar de problemen kijken zoals het publiek dat doet, want zij hebben weer andere eisen aan de sport. En ten slotte moeten we kijken naar de races zelf. Het is niet goed dat je alleen op de zondag bent gefocust", besloot de Brit.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Sicko
Gold Member

Onvoorstelbaar dat het gewicht van de wagen en het gewicht van de coureur niet bij de belangrijkste segmenten worden genoemd. Daar ligt een zeer grote mogelijkheid om tot een gelijkwaardiger speelveld te komen. Ik zal Brawn eens bellen..............

0 24-01-2018 17:29:42
bengelke
Gold Member

net nu renault gaat beginne met winnen, gaan ze der iets aan doen, om (probere) te voorkomen dat ze een nieuwe dominantie gaan beginne

0 24-01-2018 18:56:43
SosaXXX
Senior Member

Waarom niet het team dat laatste eindigt het meeste geld geven?
Die hebben dan meer budget om het jaar erop een betere auto te bouwen.
Het kampioensteam heeft al een knappe auto, dus veel werk hoeft daar niet aan verricht te worden.
(als de regels tenminste niet teveel veranderen tussen de jaren)

1 24-01-2018 21:26:57

Hey... welkom terug :)

Het idee is goed, Sosa, maar ik denk dat de top 5 teams daar niet blij mee gaan zijn. Heeft Ferrari nóg een reden te dreigen... :P

25-01-2018 06:23:07
Addy B
Senior Member

In mijn ogen zijn er inderdaad drie dingen die er moeten veranderen.

1) Brawn weg
2) Symonds weg
3) Whiting weg

Brawn en Symonds?
Na dit artikel mogen ze meteen vertrekken.
Zeker als je het hele artikel in het engels leest.

http://www.espn.com/f1/story/_/id/22178770/f1-identifies-three-areas-focus-future-rule-changes

Een paar quotes

"Those would be aerodynamics --
it is interesting to a lot of people and no one could write rules that didn't make it a performance differentiator
so we might as well expect it and make it one of the things that matters."

Ik denk dat het voor de meeste fans iets is waar we mee MOETEN leven.
Hij praat nu alsof het iets nieuws is ( so we might as well expect it etc. )
en dat het nu pas belangrijk begint te worden.

"Equally, the power unit.
For manufacturers involved in F1, it's important to them.
It interesting to fans so let's make it a performance differential."

Ik weet niet waar de beste man de laatste 70 jaar geweest is.
Maar toch zeker niet in F1

Dus nu pas gaan we de motor een beslissende factor maken?
Ik dacht toch echt dat dit van het begin af aan een doorslag gevende factor geweest is.

Interesant voor fans is het zeker.
Ik heb de laatste jaren nog nooit zoveel fans horen klagen over een bepaalde type motor.

"Finally is suspension -
and by that I mean the way we treat the tyres, the way the teams use the tyres.
Those are the three technical differentiators that we want to see."

Dus deze drie factoren zouden meer spectakel moeten opleveren.
Tsja... er zal vast wel een hogere gedachten achter zitten, maar ik zie hem niet.

Symonds en Brawn missen de twee belangrijkste componenten om spektakel te krijgen,
en alleen daarom al moeten ze weg.

1) Coureurs.

Lijkt me voor een race sport toch wel handig.

2) Minder "suffocating" regels.

Vandaar dat Whiting moet vertrekken.
De man is echt over zijn houdbaarheids datum heen.

Herinneren we ons nog het beroemde filmpje van vorig jaar?
De briefing waar het gebruik van auto-gordels te spraken kwam?

Whiting weet niet veel van gordels,
en Hamilton ( die zijn gordel dus regelmatig afdoet in de uitloopronde ) zat maar te grijnzen.

Whiting had een straf moeten uitdelen.
HAM bekende dat hij bewust de regels verbrak, en Whiting wuifde het een beetje weg.

0 27-01-2018 02:57:26
;