3 reacties | 1434x gelezen
17-01-2018 10:00
EvDelft | Andy Cowell, het hoofd van de afdeling motoren van Mercedes, vindt de reglementen voor 2018 wat betreft de motoren 'krankzinnig'.
Bron: Wheels24.co.za
Hoewel Mercedes het tweede turbotijdperk domineert, zegt Cowell dat hij de overstap van vier naar drie motoren per seizoen per auto niet steunt.
"Het is krankzinnig. We zullen heel veel onderdelen moeten gaan hergebruiken", liet hij weten aan het Italiaanse Corriere dello Sport.
Hij haalde dan ook uit naar de FIA omdat zij alleen maar denken aan geld besparen.
"We bouwen zo'n 80 tot 100 motoren en die testen we op de testbank. De drie of vier die het meest betrouwbaar zijn en het krachtigst, die nemen we. Dat is een enorme kostenpost die we op niemand kunnen verhalen", aldus Cowell.
Alain Prost, adviseur van Renault, is het met Cowell eens dat de FIA niet alleen maar de kosten moet willen drukken. Hij sprak met het Franse Auto Plus.
"Toen ik eigenaar was van Prost GP, betaalde ik in 2001 voor mijn motoren een bedrag van € 23.000.000 voor het hele seizoen. Had mijn team overleefd, dan was dat in 2002 een bedrag geweest van € 25.500.000. Tegenwoordig zijn de motoren véél ingewikkelder en beter, en toch wordt er niet meer betaald dan € 14.000.000 per jaar", aldus de viervoudig wereldkampioen.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Mercedes heeft een nieuwe motor voor 2018.Voor homologatie zullen ze zeker 100
motoren bouwen.Logisch dat ze die testen en de beste voor de race gebruiken.
"We zullen heel veel onderdelen moeten gaan hergebruiken" vind ik wel een goed ding. Wat deed Mercedes dan voorheen? Konden ze ongestraft nieuwe onderdelen monteren?
"De drie of vier die het meest betrouwbaar zijn en het krachtigst, die nemen we". De andere/mindere motoren verkoopt Mercedes aan zijn klanten, uiteraard wèl voor de volle mep.
Als Mercedes 20 in plaats van 100 motoren bouwt en die gaat testen, dan wordt die "enorme kostenpost" die ze op niemand kunnen verhalen, een heel stuk kleiner.
En wat Prost eigenlijk zegt is dat hij in het verleden zo dom is geweest om veel te veel geld voor motoren te betalen. Niet erg "professeur"-waardig.
Precies, kortzichtig gedoe, krampachtig kosten willen besparen, wat ik praktijk helemaal niet werkt.
Goed voorbeeld dit: om tot die 3 motoren te komen, testen ze er eerst een stuk of honderd. dus in feite gaan ze kosten technisch gezien terug van 104 naar 103 motoren per jaar :):) en daarvoor wordt de competitie dadelijk 'vervalst' door teug geschroefde blokken en extrme gridstraffen, zeker in 2e helft seizoen.