5 reacties | 1451x gelezen
07-01-2018 18:00
EvDelft | Pirelli zegt dat de nieuwste band, de hyperzachte (getooid met roze letters), een winst in rondetijd op zal leveren van een volle seconde ten opzichte van de ultrazachte. De ultrazachte banden waren in 2017 de zachtste banden.
Bron: MotorSportWeek.com
Pirelli introduceerde de paarse ultra's in 2016 omdat teams klaagden dat de superzachte band te hard was. Inmiddels begrijpen de teams de banden beter. Daar komt bij, dat de bredere banden langer meegaan dan verwacht. Om die redenen heeft Pirelli besloten de hyperzachte banden in te voeren, die volgend jaar de zachtste variant zal zijn - met de meeste grip en de hoogste slijtage.
Hoewel het voor de hand ligt dat deze nieuwe roze band alleen op stratencircuits zal worden gebruikt, omdat de gemiddelde snelheid daar lager ligt en dus de slijtage niet zo hoog is, heeft Pirelli de nieuwste band getest na afloop van de Grote Prijs van Abu Dhabi. Lewis Hamilton liet destijds weten dat het 'de beste band is die Pirelli ooit heeft gemaakt'.
Mario Isola, hoofd motorsport van Pirelli, zegt dat de nieuwe band een seconde van de rondetijd af zal halen in vergelijking met de vorige zachtste band.
"We hadden in 2017 een recordjaar, om het zo te zeggen. De banden waren 25% breder dan het jaar ervoor en we hebben een aantal rondetijden gezien zoals die nog nooit gerealiseerd waren. De test in Abu Dhabi was om de hyperzachte banden te testen en we hebben van alle coureurs een positief geluid gehoord. De roze banden presteren zoals we verwacht hadden met tijden die een seconde sneller zijn dan die van de paarse ultrazachte banden", aldus de Italiaan.
Hij ging verder: "En daar komt bij dat in 2018 alle banden een volle stap zachter zullen zijn dan het afgelopen seizoen. Dat is waar de teams om hebben gevraagd. Dus de hyperzachte band is twee stappen zachter dan de ultrazacht in 2017 was, ofwel de harde band is nu net zo zacht als de medium band was in 2017."
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Ik ben dat niet met je eens. Als je een band hebt met weinig grip, dan ben je meer afhankelijk van de neerwaartse druk voor grip. Als je een band hebt met meer grip, ben je dus minder afhankelijk van neerwaartse druk. Waarom kunnen de auto's elkaar niet volgen? Omdat de ærodynamica veel te belangrijk is.
Als ze nu eens 30% of 40% van de ærodynamica wegnemen en de banden veel meer grip geven, dan kan er ten minste weer worden ingehaald...
EvDelft
Wat jij aangeeft is dan een eventuele extra aanpassing. Aerodynamica gedwongen aanpassen kan natuurlijk ook.
Maar een seconde per rondje sneller mat een overbodige band, dat is niet te zien voor toeschouwers dus wat is het nut?
Ik heb het niet over sneller. :) Ik heb het over beter inhalen en elkaar op korte afstand kunnen volgen. Daarvoor moet je zo min mogelijk van neerwaartse druk afhankelijk zijn. Hoe goed of slecht de banden zijn is feitelijk onbelangrijk omdat dat voor iedereen gelijk is. Maar we moeten natuurlijk wel zorgen dat de auto's in de Formule 3 niet sneller rijden dan die in de Formule 1. ;)
Nou, daar zullen de toeschouwers van smullen. NOT. Hier zit toch niemand op te wachten? En "de teams" zouden er om gevraagd hebben?
Om de races spannender/beter te maken, is er een band nodig die minder grip heeft en sneller slijt.