Menu
© Sauber
Nieuws

Jean Todt blaast discussie over 'wereldwijde motoren' nieuw leven in

6 reacties | 2062x gelezen
06-01-2018 10:00

EvDelft | Jean Todt, de president van de FIA, heeft gesuggereerd dat de Formule 1 'wereldwijde motoren' moet ontwikkelen om de almaar oplopende kosten in bedwang te houden.

Bron: F1i.com

Het idee is om één motor te bouwen die in verschillende open-wiel klassen gebruikt kan worden, waaronder de IndyCar. Ook de rallywagens, toerwagens en prototype sportwagens zouden zich kunnen inschrijven voor het afnemen van de betreffende motoren.

Het originele voorstel stamt uit 2009. De FIA vroeg destijds het consultatiebureau Ricardo te analyseren of een dergelijk reglement mogelijk was. Echter, de voorstellen leidden nergens toe, omdat de verschillende series allemaal hun zorgen uitten over de kosten en het praktische gebruik van de motoren.

Todt: "Op het moment heeft iedere tak van autosport zijn eigen reglementen. We moeten eens zien te bekijken of daar niet wat homogeniteit in te brengen is."

De nieuwe eigenaren van de Formule 1, Liberty Media, is net begonnen met het voorstellen van nieuwe motorreglementen vanaf 2021. Dit voorstel is gebaseerd op het gebruik van meer standaard onderdelen om de kosten onder controle te houden en nieuwe teams en leveranciers aan te trekken. Todt denkt dat er nog meer bespaard kan worden als de Formule 1 buiten het Formule 1-kader durft te denken.

"Wat we eigenlijk zouden moeten zeggen, en dat is niet makkelijk, is dat we deze motoren ook in andere takken van de motorsport moeten kunnen inzetten", aldus de Fransman.

Het belangrijkste doel voor Todt zou de LMP1 zijn, in de langeafstandsracerij. De toekomst van deze sport lijkt niet erg florissant nu Audi en Porsche zich uit dat kampioenschap hebben teruggetrokken.

"Zou het zin hebben te anticiperen op de toekomst van de langeafstandsracerij als de reglementen tussen de verschillende klassen gelijkwaardiger zijn? We zouden het kilometrage gelijk kunnen trekken", aldus Todt.

De tussenkomst van de president van de FIA over het ontwikkelen van de motoren staat lijnrecht tegenover de ideeën van Liberty Media. Het is ook niet duidelijk of het oude team van Todt - Ferrari - zich in dat idee kan vinden. Ferrari dreigt al met opstappen uit de Formule 1.

Er zijn over het betreffende voorstel nog geen reacties gekomen vanuit de LMP1. Echter, aangenomen wordt dat de (kleinere) private teams een serie reglementen krijgen voorgesteld waarbij het idee van radicale veranderingen is vastgelegd, maar met een stabiliteit op de lange termijn.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Jan1947
Silver Member

Eindelijk eens een (concept) visie die gaat over autosport in plaats over formule 1. Ik hoop dat deze discussie een vervolg krijgt. En zo gek is het idee niet, Ferrari heeft dit in het verleden al gedaan. De motor van de 312PB was een geknepen 3 liter formule 1 motor. En dat was best een succes.

0 06-01-2018 12:17:42
Addy B
Senior Member

Zo jammer dat Todt weer herkozen is.

Met opmerkingen zoals deze laat je zien dat je vrij weinig snapt van auto-sport.
Het mooie is juist dat er verschillende klassen zijn, met hun eigen specifieke voorwaarden.

Todt brengt het mooi.
Een motor voor alle klassen zodat we iedereen een plezier kunnen doen,
maar even later komt de ware aard van het beestje naar boven; LMP 1

Todt wil graag de World Endurance Cup nieuw leven in blazen.
Porsche heeft zich nu terug getrokken,
en dit betekent dat alleen Nissan en Toyota overblijven.

Het wordt ( of misschien moet ik zeggen dat dit al jaren zo is ) zo wel de 10 KM schaatsen van de autosport.
Een schitterende tak van sport, maar alleen gevolgd door een steeds kleinere groep die-hards.

Misschien moet Todt eens kijken ( net zo als het schaatsen doet ) how we deze klassen interesanter kunnen maken.
Want laten we eerlijk zijn.

Wie kijkt er eigenlijk naar deze sport?
Ik niet, jullie?

Ik kijk zelfs niet naar Le-Mans.
Om het maar eens respectloos te zeggen;

Een handvol mislukte F1 coureurs,
gecombineerd met onbekende rijders, die urenlang rond racen.

Formule 1 is soms al een lange zit,
stel je voor dat je 3 keer achter elkaar de GP van Abu Dhabi moet kijken.
Ik moet er niet aan denken.

Ik weet niet precies wat Todt wil.

Wil hij de F1 motor in de LMP1 introduceren?
Wil hij Nissan en Toyota in de F1 krijgen?

Of is hij zelfs iets meer krankzinniger van plan?

"Zou het zin hebben te anticiperen op de toekomst van de langeafstandsracerij
als de reglementen tussen de verschillende klassen gelijkwaardiger zijn?
We zouden het kilometrage gelijk kunnen trekken", aldus Todt.

Bedoelt hij te zeggen dat hij een visioen heeft van F1 en LMP1 als 1 categorie?
De F1 races ( die nu wel heel snel afgeraffeld worden ) wat langer maken, en de LMP1 wat korter?

0 06-01-2018 12:53:27
Speedster
Bronze Member

Dus dan bestaat er geen koningsklasse F1 meer?? als alle moteren gelijk getrokken worden. of de basis motor hetzelfde en extra units op de basismotor bepaald dan de klasse motorsport? Mmmmmm....denk niet dat dat gaat werken.

0 06-01-2018 17:25:20
f1stevie
Silver Member

dit is nu eens het domste wat ik gehoord heb!!
hij bedoeld dus standaard motor zonder merk!
wel waar er in elke raceklesse omgaat is wel degelijk het automerk
met deze actie gaan alle merken of fabrieksteams zich uit de autosport trekken,
waarom zouden de automerken nog investeren in een team als je, zelfs je eigen motor er niet meer mag inleggen.
en dan spreekt hij nog over een motor die in alle raceklasse kan ingezet worden van rally tot F1 die man ziet ze echt wel vliegen.... laat ze dan ook gewoon allemaal door elkaar rijden de 1ne week met zen allen in GP van Abu Dhabi en de week erachter in de bossen voor de 24 rally van Ieper, ouwe gek!

1 06-01-2018 17:51:48
cajos
Bronze Member

En wie zou dan die standaard motor moeten bouwen ?? nou zie ik echt geen Ferrari rijden met een Mercedes motor , net zo min als andersom . Dus Todt kletst maar wat want een fabrieksteam zal toch niet gauw met de motor van zijn grootste rivaal gaan rijden.

06-01-2018 18:51:53
arts3
Silver Member

Is J.Todt een techneut of een boekhouder?Elke raceklasse heeft toch zijn eigen
Specifieke motor.De formule1,Lmp1,Indycar zijn totaal van elkaar verschillend.
Wel zijn in het huidige hybride tijdperk de motoren zo ingewikkeld geworden,dat
menig fabrikant moet afhaken.
Ik pleit voor verbrandingsmotoren met een mooi geluid en alleen een elektromotor
Om de pits in te rijden.En bij RDS een hulp bij inhalen.(kers).

0 07-01-2018 16:32:06
;