Menu
© McLaren
Column

Fernando Alonso: veroorzaker van problemen of pechvogel?

1 reactie | 1599x gelezen
05-01-2018 20:00

EvDelft | Nélson Piquet, drievoudig wereldkampioen, zit nooit om een mening verlegen. Toen hij nog reed, stond hij al bekend om zijn uitgesproken en vaak controversiële meningen, vooral over zijn collegæ.

Bron: TheJudge13.com

Onlangs had hij een interview op de Braziliaanse televie en daarbij was Fernando Alonso het spreekwoordelijke slachtoffer.

"Fernando heeft de kans gehad vijf keer wereldkampioen te worden maar de realiteit is dat daar waar hij is, er altijd problemen zijn. Hij is een geweldig coureur, maar ook iemand die altijd overal problemen veroorzaakt. Uiteindelijk verlaat iedereen het team waar hij voor rijdt. HIj is politiek gegzien erg slecht voor een team om aan te nemen. Wanneer je voor een team gaat rijden, moet je eerst geduld hebben en leren samenwerken, en dan pas kun je winnen", aldus Piquet.

Het is een beetje een ironische bewering van de Braziliaan, gezien het feit dat Nelsinho Piquet in 2008 de teamgenoot was van Alonso en de hoofdrolspeler was in het beruchte crashgate. Piquet parkeerde in Singapore dat jaar opzettelijk zijn auto in de muur waardoor Alonso de race kon winnen.

Misschien is pappa nog een beetje zuur over de hele affaire: "Alonso wil altijd direct het onderste uit de kan, en dat is niet de beste manier", liet hij dan ook weten. Ten slotte was het zijn zoon die als menselijke kanonskogel werd gebruikt en dat was wellicht de enige manier om Alonso zijn honger naar succes te bevredigen - door de race te winnen. De Renault van 2008 was nou eenmaal niet de beste wagen van het veld. Bovendien was Flavio Briatore niet te beroerd om te laten weten dat Nelsinho slechts voor het team reed omdat er nou eenmaal twee wagens ingezet moesten worden.

De waarheid over crashgate wam pas aan het licht toen Piquet junior ontslagen was, in 2009, en zijn betrokkenheid bij het incident toegaf.

Maar laten we eens kijken naar de bewering van Piquet, over de 'vijf wereldkampioenschappén'. Ongetwijfeld doelde hij daarbij op drie titels in de vijf jaar dat Alonso voor Ferrari reed - in de periode dat Sebastian Vettel vier titels op rij behaalde voor Red Bull.

De Ferrari's waar Alonso mee reed in de periode 2010 tot 2014 waren niet de beste van het veld. Toch wist Alonso resultaten te behalen met die wagens die eigenlijk niet mogelijk waren. Hij wist zelfs drie keer met een mindere auto voor de titel te strijden. Jarenlang steunde hij Ferrari openlijk, hij was altijd te spreken over de moeite die het team nam de auto te verbeteren - tot hij het op een dag helemaal zat was. En als Ferrari zo blijft als het nu is, dan zal Sebastian Vettel waarschijnlijk hetzelfde overkomen.

Natuurlijk is Ferrari nu beter dan 7 jaar terug. Komt dat dan doordat Alonso daar weg is? Bijna alle belangrijke posities zijn nu bezet door andere mensen dan in de tijd van Fernando. En die mensen zijn vrijwel allemaal weggegaan nádat Fernando daar is vertrokken. Trouwens James Allison kwam naar Ferrari op verzoek van Alonso. Ferrari is nu beter dan enkele jaren terug, omdat Tombazzi de auto niet meer ontwerpt, omdat andere belangrijke functies in handen zijn van meer capabele mensen. Veel mensen in het paddock zijn zelfs van mening dat Fernando dit jaar in een Ferrari de titel had kunnen winnen. Maar dat zullen we nooit zeker weten.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Binatang
Silver Member

Ik roep het al jaren; Alonso is een hele snelle coureur in een hele snelle auto.
Niet eentje die een minder snelle auto structureel nog sneller kan maken.
WK's zijn ook niet gewonnen met een onbesproken auto

0 09-01-2018 13:14:27
;