12 reacties | 8103x gelezen
05-01-2018 18:00
EvDelft | Renault maakte haar debuut in de laatste vijf races van 1977 onder de naam Equipe Renault Elf. Er was maar één coureur, en één auto. Jean-Pierre Jabouille reed de RS01.
Bron: F1i.com
Het was de eerste Formule 1-auto die werd aangedreven door een turbomotor. De wagen werd aangedreven door een V6 1,5 litermotor van Gordini. Het was ook de eerste keer dat in de Formule 1 gebruik werd gemaakt van radiaalbanden - van Michelin. Helaas was de RS01 te zwaar en ongelooflijk onbetrouwbaar. In 1977 wist Jabouille niet één keer de finish te behalen. Andere teams maakte er grapjes over en noemden de wagen 'de gele theepot'.
Het jaar erop leek het beter te gaan, hoewel Jabouille in de eerste 12 races negen keer de finish niethaalde. De eerste keer dat de auto werd geklasserd, was tijdens de Grote Prijs van Monaco, toen Jabouille tiende werd. Ondertussen was Renault hard bezig met de ontwikkeling van de wagen. Er werd zelfs een tweede turbo ingebouwd om het turbogat te verkleinen. Eindelijk kwam de doorbraak. Jabouille werd vierde in Watkins Glen in de voorlaatste race van 1978.
De RS01 werd in het begin van 1979 nog steeds gebruikt. Jabouille wist er op Kyalami de pole positie mee te behalen, tijdens de Grote Prijs van Zuid Afrika. Dat had veel te maken met de grote hoogte van het circuit boven zeeniveau waar de atmosferische motoren in het nadeel waren: de turbo had daar geen last van.
Het team reed inmiddels met twee auto's. Jabouille had René Arnoux als teamgenoot gekregen, ook een Fransman. Halverwege het seizoen werd de RS01 vervangen door de RS10, een auto met grondeffect. Het leek erop dat de pijnlijke lessen met de RS01 waren geleerd. Tijdens de Grote Prijs van Frankrijk, op Dijon, 1979, wist Renault de voorste startrij te bezetten en degradeerde Ferrari naar de tweede rij. Jabouille wist bovendien die race te winnen.
In 1980 won Jabouille weer, met de RE20, in Oostenrijk. Na een ongeluk in Canada - toen hij voor Ligier reed - stopte zijn actieve carrière. Daarna werd hij teambaas bij Ligier, in 1982.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties