Menu
© StefanJohansson.com
Nieuws

Stefan Johansson denkt dat betere banden de oplossing is voor betere races

3 reacties | 1904x gelezen
02-01-2018 08:00

EvDelft | Voormalig Formule 1-coureur Stefan Johansson denkt dat een deel van de aandacht gericht moet worden op het verbeteren van de banden. Meer grip en minder neerwaartse druk is het recept voor betere races.

Bron: F1i.com

De mensen in de Formule 1 zijn hard aan het werk aan de reglementen voor 2021 en verder. Er wordt veel gesproken over de motoren, ærodynamica en er is ook een team van Ross Brawn dat zich bezighoudt hiermee.

Johansson, een man die bekend staat om zijn nuchterheid en kennis betreffende de Formule 1, denkt dat betere banden zorgen voor betere races, en dat gecompliceerde ærodynamica zeker het antwoord niet is.

"Helaas is er geen enkele manier om de effecten van ærodynamica te ontduiken. Er wordt gesproken over het genereren van neerwaartse druk onder de auto's in plaats van erboven. Dat helpt de turbulentie wel een beetje te verminderen, maar het zal het zeker niet elimineren. Als je een andere auto volgt, zullen er nog altijd wervelingen zijn. Zolang je veel ærodynamica hebt, zul je altijd problemen hebben met volgen. En hoe ingewikkelder de ærodynamica is, waar de Formule 1-auto's bekend om staan, hoe meer effect het heeft op de auto erachter. Dus tenzij de vleugels en alles ernstig worden vereenvoudigd, zal het probleem niet worden opgelost", aldus de Zweed.

"Ik heb het eerder al gezegd en ik zeg het nogmaals. Ik weet dat ik klink als een elpee die overslaat. De makkelijkste manier om meer grip te krijgen - het is te simpel om uit te leggen - is het verbeteren van de banden. Zelfs op lagere niveaus dan in de Formule 1, zoals in de LMP2, kun je makkelijk miljoenen uitgeven aan het verbeteren van de ærodynamica, en dat kan je zomaar een halve seconde winst opleveren. Maar als je andere banden eronder legt, die je misschien € 2.000 kosten, win je zomaar anderhalve seconde. Ik vind het maar vreemd dat daar niet over gesproken wordt in de Formule 1", aldus de voormalig coureur van Ferrari.

"Er zijn drie dingen die een auto sneller of langzamer doen gaan en die niets met de coureur te maken hebben: het chassis, de motor en de banden. De eerste twee zijn open voor iedereen die deel wil nemen. Maar de banden worden geleverd door één leverancier. Zoals het heden ten dage is, denk ik niet dat er veel bandenfabrikanten geïnteresseerd zijn in het deelnemen in de Formule 1, maar dat zal veranderen wanneer de neerwaartse druk aan banden wordt gelegd. Ik weet zeker dat als je 60% of 70% van de neerwaartse druk weghaalt van de auto's en de reglementen toestaat verschillende bandenleveranciers te laten leveren, je makkelijke 3 tot 4 seconden per ronde kan winnen. Misschien wel meer, en wel onmiddellijk ook", ging Johansson verder.

"Geef de auto's dan zo'n 300 pk meer en je wint op een gemiddeld circuit nog eens 3 tot 4 seconden", besloot de Zweed.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Addy B
Senior Member

Nou nou....

Johansson is lekker bezig zeg.

Hij wil dus 60-70% neerwaartse druk weghalen.
Oftewel de aero-dynamica simpeler maken.
(Goed idee overigens)

Dan nog eens 300 PK meer in de motor (gereden zonder die 60-70%),
en dit zou dan in totaal 8 seconden per ronde opleveren.
Okay dan....

Die banden zullen dan wel van superglue gemaakt zijn,
anders komt er niemand meer aan de finish.

Johansson begon goed; Aero simpeler maken.

Maar er zijn nog veel meer dingen die haalbaar zijn,
die we kunnen doen om de sport aantrekkelijker te maken.

1 03-01-2018 13:14:24

Wat hij wil, is ærodynamische grip vervangen door mechanische grip. Dan kun je letterlijk op topsnelheid door de bochten met de neus van je wagen in de versnellingsbak van de ander rijden. En dus kun je dan inhalen...

03-01-2018 14:44:41
Addy B
Senior Member

Ik snap heel goed wat Johansson bedoelt.
Ik vraag me alleen af of Johansson het allemaal wel snapt.

Het verleden laat zien dat meer grip met de banden en een lagere aero,
het inhalen NIET bevorderd.

in 1983 werd er met zo'n 80% MINDER aero gereden dan in 1982.
Dit omdat de regels werden aangepast.

Was er een duidelijk verschil te zien tussen '82 en '83?
Nee, niet echt

Het probleem zit hem namelijk niet ALLEEN in de aloude vraag;
Mechanische grip of Aerodynamische.
Je hebt namelijk alletwee nodig om met deze snelheden rond te rijden.

Johansson heeft gelijk als hij zegt dat het afschaffen van de ingewikkelde aero helpt.
Het helpt inderdaad... een beetje...

De trend van het minder inhalen waar nu zo hevig over gesproken wordt,
heeft wat meer voeten in de aarde dan aero problemen.

Een paar zaken, in willekeurige volgorde, waar ik Johansson niet over hoor.

Het verschil in motoren.
Mercedes leid de dans, gevolg door Ferrari, met daar achter Red Bull.

Er zit een duidelijk verschil tussen deze drie teams.
Merc en Fer zou je eventueel gelijk kunnen stellen, maar RB heeft wel wat achterstand.

Het volgende team, Force India, zit daar weer behoorlijk achter,
en dat hebben we het afgelopen jaar kunnen zien.

Force India is geen enkele keer VOOR Red Bull gefinished.
2 keer zaten ze er vlak achter.

In Rusland werd Max 5e, en Perez 6e op 26 seconden.
In Spanje werd Ricc. 3e, en Perez 4e op zo'n 20 seconden of zo.

Je ziet dit verschil natuurlijk ook in kwalificaties.
Om het verhaal samen te vatten;

De snelste auto's starten vooraan,
en hebben dus minder inhaal actie nodig.

Het verschil is dusdanig groot dat het ook voor een RB
vaak moeilijk was om Merc en Fer te volgen.

Als de snellere rijders fouten maken of iets dergelijk,
zie je dat er inhaal acties nodig zijn.

Baku?
Ricc die de pits in moeten om zijn remmen schoon te laten maken,
op plaats 17 weer op de baan komt en wint

Mexico?
Vettel die probeerd om zowel Max als Lewis van de baan te rossen.
Vettel en Lewis komen naar de pitsstops als 19 en 20 de baan weer op
(op zo'n 20/25 seconden achterstand)

Vettel blaast door het veld heen en wordt 4e,
Hamilton rijd wat slimmer vanwege het kampioenschap, en wordt 9e.

Brazilie?
Lewis start vanuit de pits en finished 4e

Het creeeren van MEER mechanishe grip zal dit verschil niet kleiner maken.
Ik denk zelfs dat het verschil vergroot zal worden.

Meer mechanishe grip betekent namelijk dat een Mercedes nog meer zijn snelheid kan gebruiken.
Lewis kan nog later remmen, en met hogere snelheden door de bochten jakkeren.

Snelheden die een Renault of Honda niet kunnen halen.

Als je kijkt naar "het verleden",
dan kun je wel een beetje zien waar de meeste inhaal acties zitten.

Traditioneel in het middenveld, waar het motor vermogen zo'n beetje gelijk is,
en als er "fouten" gemaakt worden.

Een coureur maakte "vroeger" fouten die terug te voeren zijn tot problemen met grip of versnellingsbak problemen.

Een oplossing zou zijn om dus de automatische bak af te schaffen (verhoogd de kans op het maken van fouten)
en het verplicht rijden met EEN set super harde banden per race.

Banden met meer grip zoals Johansson voorsteld, klinkt goed.
Het heeft alleen ook wel wat nadelen.

Banden die meer grip geven, laten meer rubber achter op het circuit,
wat betekent een "grippier" race lijn.

Een "grippier" race lijn betekent dat de auto die wil INHALEN, die lijn moet verlaten,
en op minder "grippier" terrein komt.

Het off-line gedeelte is zelfs nog wat gladder door de
zogenaamde "rubber marbles" die naast de race lijn komen.

Zachte, sticky banden zorgen alleen maar voor "ellende"
Met een super harde band moet je veel eerder remmen,
wat de mogenlijkheid vergroot tot inhalen.

Een harde band laat ook veel minder marbles achter op het circuit.

Het probleem is dus iets ingewikkelder dan Johansson ons doet voorstellen.
Is er een oplossing?

Tsja...

Minder brede en kortere wagens,
betekent minder aerodynamica en meer ruimte op de baan.

Het afschaffen van de zachte banden.
Dit bevorderd het racen en creeert een beter wegdek, wat het inhalen stimuleert.

En natuurlijk moeten we af van die krankzinnige ingewikkelde en dure aerodynamica.
KISS zou ik zeggen (Keep It Simple, Stupid)

Verbied aero die de lucht teveel verstoort.

Newey is geniaal omdat hij in staat is om een goede aero-flow te creeeren die
tegelijkertijd de aero-flow van de auto erachter verstoort.

Zo zijn er nog wel wat dingen die veranderd kunnen worden,
maar of dit ook zal gebeuren in een sport die geregeerd wordt door ontwerpers?

0 04-01-2018 12:39:19
;