12 reacties | 3631x gelezen
02-01-2018 08:00
EvDelft | Voormalig Formule 1-coureur Stefan Johansson denkt dat een deel van de aandacht gericht moet worden op het verbeteren van de banden. Meer grip en minder neerwaartse druk is het recept voor betere races.
Bron: F1i.com
De mensen in de Formule 1 zijn hard aan het werk aan de reglementen voor 2021 en verder. Er wordt veel gesproken over de motoren, ærodynamica en er is ook een team van Ross Brawn dat zich bezighoudt hiermee.
Johansson, een man die bekend staat om zijn nuchterheid en kennis betreffende de Formule 1, denkt dat betere banden zorgen voor betere races, en dat gecompliceerde ærodynamica zeker het antwoord niet is.
"Helaas is er geen enkele manier om de effecten van ærodynamica te ontduiken. Er wordt gesproken over het genereren van neerwaartse druk onder de auto's in plaats van erboven. Dat helpt de turbulentie wel een beetje te verminderen, maar het zal het zeker niet elimineren. Als je een andere auto volgt, zullen er nog altijd wervelingen zijn. Zolang je veel ærodynamica hebt, zul je altijd problemen hebben met volgen. En hoe ingewikkelder de ærodynamica is, waar de Formule 1-auto's bekend om staan, hoe meer effect het heeft op de auto erachter. Dus tenzij de vleugels en alles ernstig worden vereenvoudigd, zal het probleem niet worden opgelost", aldus de Zweed.
"Ik heb het eerder al gezegd en ik zeg het nogmaals. Ik weet dat ik klink als een elpee die overslaat. De makkelijkste manier om meer grip te krijgen - het is te simpel om uit te leggen - is het verbeteren van de banden. Zelfs op lagere niveaus dan in de Formule 1, zoals in de LMP2, kun je makkelijk miljoenen uitgeven aan het verbeteren van de ærodynamica, en dat kan je zomaar een halve seconde winst opleveren. Maar als je andere banden eronder legt, die je misschien € 2.000 kosten, win je zomaar anderhalve seconde. Ik vind het maar vreemd dat daar niet over gesproken wordt in de Formule 1", aldus de voormalig coureur van Ferrari.
"Er zijn drie dingen die een auto sneller of langzamer doen gaan en die niets met de coureur te maken hebben: het chassis, de motor en de banden. De eerste twee zijn open voor iedereen die deel wil nemen. Maar de banden worden geleverd door één leverancier. Zoals het heden ten dage is, denk ik niet dat er veel bandenfabrikanten geïnteresseerd zijn in het deelnemen in de Formule 1, maar dat zal veranderen wanneer de neerwaartse druk aan banden wordt gelegd. Ik weet zeker dat als je 60% of 70% van de neerwaartse druk weghaalt van de auto's en de reglementen toestaat verschillende bandenleveranciers te laten leveren, je makkelijke 3 tot 4 seconden per ronde kan winnen. Misschien wel meer, en wel onmiddellijk ook", ging Johansson verder.
"Geef de auto's dan zo'n 300 pk meer en je wint op een gemiddeld circuit nog eens 3 tot 4 seconden", besloot de Zweed.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties