10 reacties | 7399x gelezen
01-01-2018 18:00
EvDelft | De Formule 1 kijkt momenteel met argusogen naar de 2021-visie. Met andere woorden, het werkt hard aan de motorreglementen en hoe alles eruit moet komen te zien vanaf dat jaar.
Bron: Crash.net
In de IndyCar worden V6 twinturbo motoren gebruikt. Voeg daar wat elektrificatie aan toe welke eenvoudiger is dan wat er nu wordt gebruikt en makkelijker te begrijpen. Hoe zou dat zijn als gulden middenweg?
Als de Formule 1 besluit toch een relevantie te behouden met de straatauto's, dan zal het lang, héél lang achter de feiten aan blijven lopen. De Formule E is dan nu misschien dé serie, maar dat wil niet zeggen dat het veilig is voor de eeuwige toekomst. In de jaren '00 wemelde het van de constructeurs in de Formule 1 (Toyota, BMW, Honda hadden allemaal hun fabrieksteams) maar die zijn inmiddels allemaal verdwenen. Wie zegt dat dat in de Formule E niet ook kan gebeuren?
Wanneer de kosten blijven oplopen en het team eindigt wéér als veertiende (ten slotte zal er iemand als veertiende moeten eindigen…), waar gaan ze dan naartoe? Zullen de door waterstof aangedreven auto's de volgende raceklasse vormen? Zal straks iedereen kijken naar de Formule H?
Christian Horner: "Misschien is Lamborghini een aantrekkelijk merk. Of Aston Martin, die graag in de Formule 1 terug wil keren. De technologie die we hier leren, kan gebruikt worden in de Formule E. De Formule 1 moet vooral aantrekkelijk zijn. Het moet populair zijn zoals het dat 20 of 25 jaar geleden was. Er zijn zoveel andere series. Uiteindelijk zal de investering van Red Bull in de Formule 1 gesteund moeten worden door de belangrijkste tak van Red Bull: de blikjes energiedrank."
"Wij willen goede competitie, veel toeschouwers en veel kijkers. De Formule 1 moet belangrijk zijn voor het merk, een goede show vormen. Het heeft de beste coureurs ter wereld, de beste circuits en de beste auto's", aldus de teambaas.
Relevantie met straatauto's heeft verschillende niveaus van interesse voor elke autofabrikant. Dus verschillende series zullen verschillende autofabrikanten aantrekken. Daar waar de Formule 1 enige relevantie moet behouden om fabrieksteams een bestaansrecht te geven, moet dat niet het belangrijkste doel zijn van de Formule 1. Maar de Formule 1 moet een keuze maken, of de technologie tot het uiterste getest moet worden, of niet meer.
Misschien kan het eindelijk weer een mooie serie worden, zoals Sean Bratches zei: "Het spektakel moet terug."
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties