9 reacties | 7085x gelezen
01-01-2018 15:00
EvDelft | De Formule 1 kijkt momenteel met argusogen naar de 2021-visie. Met andere woorden, het werkt hard aan de motorreglementen en hoe alles eruit moet komen te zien vanaf dat jaar.
Bron: Crash.net
In navolging van het besluit van Porsche en Mercedes om de Formule E in te stappen, wat betekent dat er nog meer fabrieksteams aanwezig zijn in de elektrische raceklasse, wordt er gesproken over een relevantie met straatauto's en hoe de Formule 1 daarop moet reageren.
Er zijn in de Formule 1 slechts vier fabrieksteams aanwezig, autofabrikanten die over de hele wereld actief zijn. En de Formule 1 wordt geacht de koningsklasse van de motorsport te zijn. Wat heeft de Formule 1 dan nodig om meer autofabrikanten aan te treken?
Ongeacht wat er gaat gebeuren met de Formule 1 in 2021 en verder, de huidige motoren lijken geen echte optie te zijn, gezien de hoeveelheid kritiek die ze hebben gekregen sinds de introductie in 2014. Daarbij moet worden vermeld dat de hybride V6 turbomotoren een compromis waren, een soort van gulden middenweg waar eigenlijk niemand blij mee was. Toch hebben alle vier de motorleveranciers hard gewerkt om de motoren competitief te krijgen en er is veel geld in gestopt.
Toentertijd was hybride helemaal 'in'. Dat was waar de autofabrikanten de grote groei zagen in de komende jaren. En hoewel dat in zekere zin ook zo is, lijken de elektrische auto's meer groei te beloven op dit moment.
De 24 uur van Le Mans liet zien wat de valkuilen en complexiteit van de hybride technologie is. Hoewel er vooral wordt gekeken naar de LMP1 in deze tak van sport, gezien de competitie tussen Auto, Toyota en (tot en met 2017) Porsche, die rijden met verschillende specificaties motoren, vielen deze auto's met bosjes tegelijk uit. Akio Toyoda, de president van het automerk Toyota, vroeg zich zelfs af of de hybride technologie wel klaar was voor Le Mans. Alle drie zijn auto's kwamen in de problemen.
De hybride technologie heeft zich in de Formule 1 goed bewezen. Zelfs met het gedoe omtrent het geluid van de motoren, en hun complexiteit, heeft de FIA haar originele doelen bereikt door de efficiëntie in het brandstofverbruik te doen toenemen. En één van de andere doelen was het populairder maken van de hybride technologie. Dat was een flinke opgave, gezien de klachten van binnenuit en over de negatieve impact van de introductie van de nieuwe motoren, met name wat betreft het geluid. Het publiek was - en is - er niet over te spreken. Maar er is een groter probleem.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties