Menu
© Williams
Nieuws

Extra gewicht halo heeft groot effect op de auto's in 2018

4 reacties | 1240x gelezen
25-12-2017 13:00

EvDelft | Paddy Lowe, technisch directeur van Williams, zegt dat hoewel de halo enig effect heeft op de ærodynamica, het extra gewicht ervan een groter effect heeft op het gedrag van de wagens in 2018.

Bron: TheCheckeredFlag.co.uk

Hoewel het minimum gewicht van de auto's voor 2018 verhoogd is met 6 kilo om de nu verplichte halo te plaatsen, heeft de verhoging van dat gewicht effect op de auto's. De teams die het gewicht van de halo weten te minimaliseren, hebben aan het begin van het seizoen een groot voordeel, aldus Lowe.

Tevens is hij van mening dat de invloed op de ærodynamica te verwaarlozen is, maar omdat de halo zo zwaar is en zo hoog op de wagen is geplaatst, heeft dat veel meer effect op het rijgedrag van de wagens.

"Het gewicht van de halo is het grootste probleem waar je nooit iemand over hoort. Het is een heel zwaar geval en niet zomaar een onderdeel. Bovendien moet de halo heel sterk zijn. Het gewicht van de halo heeft meer invloed dan de ærodynamica. De verhoging van het minimum gewicht van de auto's is niet voldoende om het gewicht van de halo te compenseren en het wordt voor alle teams een grote uitdaging", aldus Lowe.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Speedster
Bronze Member

Over welk gewicht hebben ze het dan? Ik kan muj voorstellen dat het zwaartepunt hoger komt te liggen en daardoor de bochtensnelheid gaat afnemen. Komt het meer neer op de skills van de coureurs...lijkt me prima. Grootste bezwaar is en blijft dat het er niet fraai uitziet. Maar goed...de meningen over de sharkfin liepen ook uit een. Dat deze nu weg is komt denk ik wel ten goede van de stabiliteit van de auto. Deze word nu minder wind gevoelig. Bij een aantal gp's hadden coureurs veel last van zijwind.

2 25-12-2017 14:01:40
cajos
Bronze Member

Het gewicht van de halo en ophangpunten komt ongeveer uit op 10 kilo . En dat gewicht zit relatief hoog dus zal het de bochtensnelheid gaan tegenwerken en moet er strakker worden gestuurd.

25-12-2017 20:01:17
Sicko
Gold Member

Het minimum gewicht van de wagens was voor 2017 728 kilo. Plus dus nu 6 kg erbij voor 2018. Let wel: de wagens mógen meer wegen maar niet minder.

Oplossing: Het gewicht van de wagen inclusief rijder moet minimaal 825 kg zijn. Dan maakt het gewicht van de rijder niets meer uit voor de te behalen prestatie.

Bij voorbeeld (bron Google):
Nico Hülkenberg weegt 74 kg.
Daarentegen Vettel 62, Hamilton 68 kg.
10 kilo geeft een verschil in rondetijd van ca. 0,3 à 0,4 seconden.

Zo'n verplicht hoger gewicht is eerlijker.

26-12-2017 10:48:00
willemdril
Quite a regular

Halo ... Dit ziet er toch niet uit.

0 25-12-2017 15:12:13
;