10 reacties | 5419x gelezen
18-12-2017 18:00
EvDelft | De snelste bochten in de Formule 1 zijn in 2017 tot soms wel 40 km/u sneller dan in 2016, dankzij toegenomen neerwaartse druk en mechanische grip.
Bron: MotorSport.com
Pirelli gaf wat informatie vrij over bochten als Pouhon op Spa-Francorchamps en Bocht 3 op Barcelona. Copse op Silverstone blijft de snelste echte bocht in de Formule 1, met topsnelheden van 290 km/u in 2017 - en dat is exact 30 km/u meer dan in 2016. Bocht 3 in Barcelona is zelfs 36 km/u sneller en bocht 9 in Barcelona 30 km/u. Pouhon is eveneens 36 km/u sneller.
Bochtensnelheid 2016 vs 2017 | |||
Circuit | Bocht | Snelh. 2016 | Snelh. 2017 |
Barcelona | 3 | 212 km/u | 248 km/u |
Barcelona | 9 | 215 km/u | 245 km/u |
Silverstone | Copse | 260 km/u | 290 km/u |
Spa-Francorchamps | Pouhon | 253 km/u | 289 km/u |
Kwalificatietijden 2016 vs 2017 | ||||
2016 | 2017 | |||
Grote Prijs: | Coureur | Tijd | Coureur | Tijd |
Australië | Lewis Hamilton | 1'23"837 | Lewis Hamilton | 1'22"188 |
Versch. per ronde | -1"649 | Versch. per km | -0"311 | |
Bahrein | Lewis Hamilton | 1'29"493 | Valtteri Bottas | 1'28"769 |
Versch. per ronde | -0"724 | Versch. per km | -0"134 | |
China | Nico Rosberg | 1'35"402 | Lewis Hamilton | 1'31"678 |
Versch. per ronde | -3"724 | Versch. per km | -0"683 | |
Rusland | Nico Rosberg | 1'35"337 | Sebastian Vettel | 1'33"194 |
Versch. per ronde | -2"143 | Versch. per km | -0"366 | |
Spanje | Lewis Hamilton | 1'22"000 | Lewis Hamilton | 1'19"149 |
Versch. per ronde | -2"581 | Versch. per km | -0"612 | |
Monaco | Daniel Ricciardo | 1'13"622 | Kimi Räikkönen | 1'12"178 |
Versch. per ronde | -1"444 | Versch. per km | -0"433 | |
Canada | Lewis Hamilton | 1'12"812 | Lewis Hamilton | 1'11"459 |
Versch. per ronde | -1"353 | Versch. per km | -0"310 | |
Azerbeidzjan | Nico Rosberg | 1'42"520 | Lewis Hamilton | 1'40"953 |
Versch. per ronde | -1"927 | Versch. per km | -0"321 | |
Oostenrijk | Lewis Hamilton | 1'06"228 | Valtteri Bottas | 1'04"251 |
Versch. per ronde | -1"977 | Versch. per km | -0"458 | |
Groot-Brittannië | Lewis Hamilton | 1'29"243 | Lewis Hamilton | 1'26"600 |
Versch. per ronde | -2"643 | Versch. per km | -0"499 | |
Hongarije | Nico Rosberg | 1'19"965 | Sebastian Vettel | 1'16"276 |
Versch. per ronde | -3"689 | Versch. per km | -0"831 | |
België | Nico Rosberg | 1'46"744 | Lewis Hamilton | 1'42"553 |
Versch. per ronde | -4"191 | Versch. per km | -0"598 | |
Italië | Lewis Hamilton | 1'21"135 | Lewis Hamilton | 1'34"660 |
Versch. per ronde | +13"525 | Versch. per km | +2"335 | |
Singapore | Nico Rosberg | 1'42"584 | Sebastian Vettel | 1'39"491 |
Versch. per ronde | -3"093 | Versch. per km | -0"611 | |
Maleisië | Lewis Hamilton | 1'32"850 | Lewis Hamilton | 1'30"076 |
Versch. per ronde | -2"744 | Versch. per km | -0"500 | |
Japan | Nico Rosberg | 1'30"647 | Lewis Hamilton | 1'27"319 |
Versch. per ronde | -3"328 | Versch. per km | -0"573 | |
Amerika | Lewis Hamilton | 1'34"999 | Lewis Hamilton | 1'33"108 |
Versch. per ronde | -1"891 | Versch. per km | -0"343 | |
Mexico | Lewis Hamilton | 1'18"704 | Sebastian Vettel | 1'16"488 |
Versch. per ronde | -2"216 | Versch. per km | -0"515 | |
Brazilië | Lewis Hamilton | 1'10"736 | Valtteri Bottas | 1'08"322 |
Versch. per ronde | -2"414 | Versch. per km | -0"560 | |
Abu Dhabi | Lewis Hamilton | 1'38"755 | Valtteri Bottas | 1'36"231 |
Versch. per ronde | -2"524 | Versch. per km | -0"454 |
Snelste rondetijden 2016 vs 2017 | ||||
2016 | 2017 | |||
Grote Prijs: | Coureur | Tijd | Coureur | Tijd |
Australië | Daniel Ricciardo | 1'28"997 | Kimi Räikkönen | 1'26"538 |
Versch. per ronde | -2"459 | Versch. per km | -0"464 | |
Bahrein | Nico Rosberg | 1'34"482 | Lewis Hamilton | 1'32"978 |
Versch. per ronde | -1"684 | Versch. per km | -0"311 | |
China | Nico Hülkenberg | 1'39"824 | Lewis Hamilton | 1'35"378 |
Versch. per ronde | -4"446 | Versch. per km | -0"816 | |
Rusland | Nico Rosberg | 1'39"094 | Kimi Räikkönen | 1'36"844 |
Versch. per ronde | -2"250 | Versch. per km | -0"385 | |
Spanje | Daniil Kvyat | 1'26"948 | Lewis Hamilton | 1'23"593 |
Versch. per ronde | -3"355 | Versch. per km | -0"721 | |
Monaco | Lewis Hamilton | 1'17"939 | Sergio Pérez | 1'14"820 |
Versch. per ronde | -3"119 | Versch. per km | -0"935 | |
Canada | Nico Rosberg | 1'15"599 | Lewis Hamilton | 1'14"551 |
Versch. per ronde | -1"048 | Versch. per km | -0"240 | |
Azerbeidzjan | Nico Rosberg | 1'46"485 | Sebastian Vettel | 1'43"441 |
Versch. per ronde | -3"044 | Versch. per km | -0"507 | |
Oostenrijk | Lewis Hamilton | 1'08"411 | Lewis Hamilton | 1'07"411 |
Versch. per ronde | -1"000 | Versch. per km | -0"232 | |
Groot-Brittannië | Nico Rosberg | 1'35"548 | Lewis Hamilton | 1'30"621 |
Versch. per ronde | -4"927 | Versch. per km | -0"836 | |
Hongarije | Kimi Räikkönen | 1'23"086 | Fernando Alonso | 1'20"182 |
Versch. per ronde | -2"904 | Versch. per km | -0"654 | |
België | Lewis Hamilton | 1'51"583 | Sebastian Vettel | 1'46"577 |
Versch. per ronde | -5"006 | Versch. per km | -0"715 | |
Italië | Fernando Alonso | 1'25"340 | Daniel Ricciardo | 1'23"361 |
Versch. per ronde | -1"709 | Versch. per km | -0"295 | |
Singapore | Daniel Ricciardo | 1'47"187 | Lewis Hamilton | 1'45"008 |
Versch. per ronde | -2"179 | Versch. per km | -0"430 | |
Maleisië | Nico Rosberg | 1'34"424 | Sebastian Vettel | 1'34"080 |
Versch. per ronde | -0"344 | Versch. per km | -0"062 | |
Japan | Sebastian Vettel | 1'35"118 | Valtteri Bottas | 1'33"144 |
Versch. per ronde | -1"974 | Versch. per km | -0"340 | |
Amerika | Sebastian Vettel | 1'39"877 | Sebastian Vettel | 1'37"766 |
Versch. per ronde | -2"111 | Versch. per km | -0"383 | |
Mexico | Daniel Ricciardo | 1'21"134 | Sebastian Vettel | 1'18"785 |
Versch. per ronde | -2"349 | Versch. per km | -0"546 | |
Brazilië | Max Verstappen | 1'25"305 | Max Verstappen | 1'11"044 |
Versch. per ronde | -14"261 | Versch. per km | -3"310 | |
Abu Dhabi | Sebastian Vettel | 1'43"729 | Valtteri Bottas | 1'40"650 |
Versch. per ronde | -3"709 | Versch. per km | -0"554 |
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Als je het niet waardeert, hoef je het niet te lezen, of te reageren. Er zijn mensen genoeg die dit soort dingen erg interessant vinden. Wij zijn de enige Nederlandstalige site met dit soort achtergrondinformatie en daar zijn we trots op. Nogmaals, je HOEFT het artikel niet te lezen, maar reageer dan alsjeblieft ook niet. Dank je.
NIET belangrijk, wel interessant. Dit had ik echt niet verwacht. Hoe kan je nou 30km! Pu sneller door debocht gaan, maar 2 secs langzamer zijnop een rondje? Endannogdie verschillenper circuit. Bizar
Nou nou, dat kan ook wel wat minder zeg.
Punt 1 wilde ik een discussie aanzwengelen.
Een discussie over waarom het zo belangrijk is om steeds sneller te gaan?
Wat schiet je daar mee op?
Wat voor nut heeft het om sneller te gaan, als er minder actie is?
Punt 2
Ik vind dit een toffe site en kom hier met veel plezier.
Het voordeel van deze site ten opzichte van bijvoorbeeld racingnews365.nl of nl.motorsport.com is dat deze site meer gericht is op de interactie tussen de lezers.
Op die andere zie ik vaak maar 1 reactie terwijl op deze site hetzelfde onderwerp veel meer reacties krijgt.
Dat is prettig, en daar kunnen jullie best trots op zijn.
@ Misjab
2 seconden langzamer per rondje?
Volgens de lijst zijn ze het afgelopen seizoen sneller gegaan.
Dat het verschil per circuit zo verschillend is, is natuurlijk logisch.
Elk circuit is verschillend, met verschillende bochten combinaties,
wat weer een invloed heeft op de aerodynamica.
@Addy B.
Wellicht is het handiger dat je al tijdens een eerste posting aangeeft wat je exact bedoelt. Ik snapte hem ook niet, ik dacht dat je reageerde op het artikel dat je dat niet belangrijk vond. Ik denk dat EvDelft dat ook dacht.
Dat dacht ik inderdaad eerst ook, wat Gallardo zegt. Sorry voor mijn botte reactie, dat had inderdaad minder gekund.
EvDelft reageert altijd zo bot. (maar nu wil ik een lachende emo doen en dat kan ik niet gloeiendegloeiende)
Op topic:
Die SNELLERE ronde/bochten-tijden zijn compleet onbelangrijk. Dat ziet niemand. Niet op het circuit, niet op tv. Ik ben dit jaar voor het eerst naar geen enkel F1-raceweekend geweest. Het geluid van bijen heb ik ook in mijn tuin.
Als het zo doorgaat met die snelheden zijn we binnen 3 kwartier klaar met kijken naar een gp. Dus toch maar terug nasr 20 jr geleden of het aantal rondes opschroeven ;-)
No hard feelings :-)
Moet er zelf ook aan wennen dat mijn ironie online niet altijd goed overkomt.
Gelezen tekst is altijd moeilijk op de juiste manier over te brengen. Bovendien heb ik zelf (persoonlijk) moeite met ironie en sarcasme, ook in het dagelijks leven.
En dit is belangrijk omdat?