Menu
© Sauber
Column

Chase Carey snapt het gewoon niet

5 reacties | 2260x gelezen
09-12-2017 10:00

EvDelft | Als er iets is waar de meeste fans en teams in de Formule 1 het over eens zijn met Chase Carey, is het dat Abu Dhabi niet de beste race van het seizoen was.

Bron: PitPass.com

Carey liet na afloop van het weekeinde weten: " Abu Dhabi was een geweldige show en een geweldig evenement, maar de race was niet wat we verwachten van de sport. En ik denk dat de teams dat ook wel met mij eens zijn."

Het feit dat de meeste teams het met elkaar eens zijn, moet Carey maar koesteren, want dat zal hij niet vaak meer meemaken. Verder kan hij er weinig mee en de rest van zijn toespraak raakte kant noch wal. Ten eerste ging hij in op de marketing, het stokpaardje van de mensen van Liberty. Carey sprak tijdens de Award ceremony over de Formule 1.

"Natuurlijk zijn er verschillen, maar er is een algemene overeenkomst over wat we moeten doen om de competitie beter te maken, de actie beter te maken, en sport aantrekkelijker te maken, en ervoor te zorgen dat andere auto's ook kunnen winnen. Het onverwachte moet kunnen gebeuren en op de baan moet dát gebeuren wat de Formule 1 zo speciaal maakt. Iedereen kent de initiatieven die we hebben voor de motoren en meer gelijke budgetten. We zijn hard bezig dat te bereiken", aldus Carey.

Oef!

En toen ging het van kwaad tot erger: "De fans die het meest fanatiek zijn, zijn waarschijnlijk zij die het langst fan zijn, omdat ze waarmee ze opgegroeid zijn zo geweldig vonden. Zij zijn de fundering van de sport, dus onze historische fans zijn geweldig belangrijk. Maar we willen proberen nieuwe fans aan te trekken. We willen nieuwe fans en we moeten om die nieuwe fans binnen te halen manieren vinden de historie respecteren, dat wat de sport speciaal maakt, maar we moeten ook manieren vinden de nieuwe fans te vermaken. We hebben een nieuwe generatie nodig."

En daar kwam de marketing-man om de hoek kijken: "Het is een geweldige sport, met geweldige sterren, het is een geweldig merk met grote helden. Het is een geweldig aantrekkelijke sport die competitie combineert met de modernste technologie, maar ik denk dat de fans daar bang van zijn. Het is geweldig, maar het moet nóg beter. En het begint met de sport op de baan. We kunnen de competitie beter maken, de actie ook. Daar moeten we dan omheen bouwen hoe we willen dat de sport is en ervoor zorgen dat het een sport is dat bij iedereen tot de verbeelding spreekt. Het moet een sport worden waartoe de mensen zich aangetrokken voelen. We hebben het woord 'spektakel' eerder gebruikt, en dat is wat het moet zijn."

Als we de onzin over de marketing even aan de kant schuiven, maakt Carey vanaf het begin één heel grote fout. Hij zegt dat de fanatieke fans 'zo geweldig vonden waarmee ze zijn opgegroeid'. Maar, dat is niet zo. Al enige tijd is de sport finaal de weg kwijt, soms opzettelijk, maar deze fanatieke fans blijven. Echter, waar het ooit ging om het racen, gaat het al jaren om geld verdienen. En dat is precies waarom Liberty Media de sport gekocht heeft.

Ook Lewis Hamilton, als wereldkampioen 2017, deed zijn zegje. Hij staat erom bekend dat hij niets heeft met de geschiedenis van de sport en hij stak zijn kritiek dan ook niet onder stoelen of banken: "Er is geen enkele reden waarom een Formule 2-race of een GP2-race of hoe het ook heten mag, tegenwoordig, beter, aantrekkelijker, spannender, luider en interessanter kan zijn dan de Formule 1-races. En dat is hoe we de Formule 1 moeten maken: interessanter en sneller dan de andere klassen."

Toch kent Lewis zijn geschiedenis wel: "Waarom had Jackie Stewart op zijn auto's heel kleine voorbanden en gigantische achterbanden? Misschien niet zo goed voor de neerwaartse druk, maar we kunnen dan wel beter achter elkaar rijden en inhalen."

En daarmee noemt Hamilton in één zin precies alle pijnpunten van de fanatieke fans.

Wat Bernie Ecclestone ooit omschreef als 'natuurlijk opruimen', dat geldt ook voor de oude, fanatieke fans, waar Carey zoveel waarde aan hecht. Maar in dit tijdperk waarbij informatie direct op te roepen is door allerlei soorten van bronnen, hoopt Carey nieuwe fans aan te trekken.

Serieus?

Het is al eerder gezegd en laat ik het hier nog maar eens herhalen: Liberty Media heeft dan misschien goede bedoelingen, maar het snapt helemaal niets van de Formule 1. Waarom is anders Ross Brawn teruggehaald in de sport? Hij is degene die de sport in banen moet leiden om dat Carey & Co er geen barst van begrijpen. Eerder dit jaar, als onderdeel van zijn intensieve onderzoek in de sport en in zijn queeste te begrijpen wat een Formule 1-fan nou eigenlijk een Formule 1-fan maakt, kwam Liberty met allerlei soorten kunstgrepen op de proppen, en allemaal zaken waar de fans helemaal geen ene moer aan vinden.

De kans is groot dat Mercedes nog een jaar of twee al domineren. Dat gaat fans kosten. En niet alleen dat: Liberty jaagt iedereen tegen zich in het harnas door zaken als financiële plannen rücksichtlos door te drukken. Het gevolg daarvan is, dat Liberty nieuwe fans móet aantrekken en zich een slag in de rondte moet werken die te behouden, terwijl het alle moeite doet om de oude, vaste schare fans te behouden.

Maar het moet maar eens afgelopen zijn met het ge-o-ha. De Formule 1 wil actie. Gebaseerd op de toespraken tijdens de toekenning van de bokalen, snapt Lewis een stuk beter waar het over gaat dan de alsmaar groeiende groep 'experts' van Liberty Media bij elkaar. Want ondanks dat hij zichzelf heel wat vindt, en dat hij een belangrijke functie bekleedt binnen de Formule 1, was Brawn één van de mensen die het probleem waren: hij was één van de mensen die almaar meer technologie wilde, betere ærodynamica. Hij is één van de mensen geweest, die de sport de aanzet heeft gegeven naar de afgrond te lopen.

Hoewel er echt nog wel nostalgie is in de 'goede oude tijd' van de Formule 1, blijft het feit dat de fans al enige tijd lopen te morren. Ondanks alle beloften en toezeggingen - al lang voordat Liberty Media de sport overnam - is de sport niet verbeterd. In tegendeel!

De stroom informatie en technische gegevens en wat al niet meer, moet alleen voor de auto's gelden. Niet voor de fans.

Even terug en alles in een notendop: Je kunt de fans niet vertellen wat zij leuk vinden. Dat vertellen ze jou. En dat doen ze door hun abonnementen op te zeggen, niet meer de races te bezoeken en het stoppen met kopen van merchandise. Hoe ironisch is het dan, dat een sport die zichzelf op de borst slaat dat het de meest technologische sport ter wereld is, denkt dat de mensen die de sport volgen niets meer zijn dan idioten...


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

Addy B
Senior Member

De top teams willen zo min mogelijk veranderen,
en wentelen zich in het adagio van het hebben van de meest technologische sport.

So?
Who cares?

Willen we high-tech superduper spaceships die rondjes rijden met 500 km/h?

Dit hele gedoe over snelheid en techniek gaat nergens over.
Ik heb een vraag voor jullie allemaal.

* Kunnen jullie ZIEN hoe hard een F1 bolide gaat?

Ik niet hoor.
Ik kijk F1 sinds 1976 en kan het verschil tussen een wagen die 300 of 250 km/h echt niet zien.
Wel als ze SAMEN op de baan zijn natuurlijk.

Nu "zien" we het door de info die we overal vandaan krijgen,
want och-och-och; we gaan zo hard.

Tsja, kan me niet schelen hoe hard ze gaan,
ik wil ACTIE zien.

Continue hoor je dat gezever over nieuwe technieken, nieuwe aero, nieuwe motoren.
En "we" zijn zo speciaal en high-tech en echt helemaal fantastisch.

Maar ik vraag me werkelijk af, of de echte fans dit allemaal intereseert?
Als ik een F1 bolide zie, denk ik echt niet aan de hybrid techniek.
Wat kan mij dat schelen?
Ik zie die motor niet eens?

Als ik Max iemand zie uitremmen, denk ik niet van;
"Goed zo jongen, laad die batterij maar eens flink op met die rem-actie"

Ik heb het de afgelopen week al in verschillende andere topics aangekaart.
F1 begint compleet van het padje af te raken, nog meer dan in het verleden lijkt me.

De oplossingen zijn simpel.
Maar ik heb geen flauw idee hoe lang een reactie kan zijn :-)
Dus begin ik er maar niet aan.

Het probleem is dat Liberty Media een amerikaans bedrijf is,
en zoals we weten zijn amerikanen compleet gestoord,
en ja ik kan dit zeggen;
Ik ben getrouwd met een amerikaanse, woon in amerika,
mijn kinderen en kleinkinderen zijn amerikaans.

Carey snapt het idd niet.
Er moeten drastische veranderingen komen... hele drastische...
waarbij er zelfs, naar ik vermoed, enkele grote namen zullen verdwijnen.

So be it.

1 09-12-2017 12:43:23
Michael1985
Rookie

Die zelfde Amerikanen hebben anders wel hun tribunes helemaal vol zitten tijdens een raceweekend. Denk daar maar eens over na voordat er neerbuigende reacties hier neerzet gaan worden. Amerikanen worden veel meer warm gemaakt voor de autosport dan wij hier in Europa. Hier heb je alleen fans die naar de race komen kijken om een glimp van hun idool op te pikken. Onze Europese instelling is kansloos in een land als Amerika. Het enigste waar Liberty niet mee in de fout moet gaan, is om een raceweekend in Europa het zelfde te benaderen als een raceweekend in Amerika. Je hebt nu eenmaal te maken met cultuurverschillen.

09-12-2017 13:31:25
Addy B
Senior Member

Beste Michael 1985

Ik weet niet precies waar jij je info vandaan hebt,
maar dat de tribunes hier bomvol zitten, en dat Amerikanen warm lopen voor autosport is onzin.

NASCAR is sinds 2012 gestopt met het vrijgeven van het aantal toeschouwers tijdens de races.
En dit is niet voor niks natuurlijk.

Het is algemeen bekend dat een circuit soms niet eens voor de helft gevuld is.
Natuurlijk; Daytona 500 zal altijd uitverkocht zijn.
Maar de rest?

Is het niet raar dat de 2 bedrijven die de meeste circuis hebben,
International Speedway Corp. en Speedway Motorsports Inc,
hun zitplaatsen met ongeveer een kwart hebben verminderd?
Dat zijn dus zo'n 475.000 plaatsen op 20 circuits.

De jaarcijfers van de 2 bedrijven laten dit ook zien.
Sinds 2007, het hoogst aantal bezoekers voor ISC, is het met 49% na beneden
En met SMI gaat het niet veel beter.
Zij zijn sinds 2008 met zo'n 46% naar beneden gegaan

Ook de tv kijker loopt weg van Nascar.
Indy laat hetzelfde patroon zien.

De Indy 500 is bommetje vol, en wordt goed bekeken.
Maar de rest.... niet zo.

NASCAR chief operating officer Brent Dewar zou zo maar een broertje van Carey kunnen zijn.

"“When we get into numerology discussions, I think we’re being way too simplistic about how all sports have evolved.
The numbers matter and attendance matters, but it’s about the quality of the experience.
And that’s where you see us investing heavily.”

Makkelijk praten natuurlijk als je een mega tv contract hebt tot 2024, wat zo'n $8.2 billion waard is.
Het prijzengeld e.d. zal er voorlopig niet onder lijden.

Maar voor hoe lang nog?
In 2006 keken er nog zo'n 20 miljoen amerikanen naar de Daytona 500,
nu is dat zo'n 45% minder.

http://www.sportsmediawatch.com/2017/09/nascar-ratings-2017-chicagoland-lowest-ever-playoff-race/

" the first race of the playoffs (nee Chase For the Cup),
had a 1.4 rating and 2.3 million viewers on NBCSN Sunday — down 13% in ratings and 14% in viewership from last year (1.6, 2.7M)
and down 26% and 28% respectively from 2015 (1.9, 3.2M)"

Das best veel.

Natuurlijk kunnen we goochelen met cijfertjes

http://www.sportsmediawatch.com/2017/09/indycar-ratings-2017-nbcsn-second-most-watched-season/

"Coverage of the 2017 IndyCar season averaged a 0.32 rating and 502,000 viewers on NBCSN,
flat in ratings and up 3% in viewership from last year (0.32, 488K)
but down 6% and 1% respectively from 2015 (0.34, 507K).

It was the second-most watched IndyCar season ever on NBCSN (dates back to 2009), behind only 2015"

Dus we zouden kunnen zeggen dat IndyCar in de lift zit.

"Those figures still pale in comparison to the 778,000 IndyCar averaged on cable in 2008"

Niet echt dus.

"The finale from Sonoma (Ca.) earned a 0.33 rating (-3%) and 528,000 viewers (-2%) on NBCSN,
marking the least-watched edition of the race since 2014 (377K).

The most-watched race on cable this season was Pocono in August, with 618,000 viewers (624K w/ streaming included)"

De trend;
bezoekers aantallen, en kijkers aantallen gaan omlaag.

0 10-12-2017 01:13:34
Addy B
Senior Member

Niet alleen Carey snapt het niet.

Ook sommige coureurs.

https://www.nu.nl/formule-1/5042612/vettel-legt-zich-neer-bij-saaie-races-en-minder-inhaalacties-in-formule-1.html

Enkele citaten;

Sebastian Vettel kan zich niet druk maken over het gehalveerde aantal inhaalacties in de Formule 1.

"Sommige races zijn nu eenmaal saai. En wat dan nog? Ik zie het probleem niet. Ik vind niet dat er elke race maar meer en meer ingehaald moet worden."

"Ik geef toe dat het frustrerend kan zijn als je niet kunt passeren wanneer je achter iemand zit terwijl je sneller bent, maar ik vind dat inhalen echt een beloning moet zijn en niet te makkelijk gemaakt moet worden."

"Leg je erbij neer en accepteer dat er weleens een saaie race of twee saaie races op rij tussen zitten. Daarna wacht weer minstens één geweldige Grand Prix."

Ook RICC heeft hier wel wat op te zeggen;

"Hij heeft in zekere zin wel een punt. Dit is nu eenmaal de situatie en we kunnen de circuits niet zomaar aanpassen."

"De bredere auto's zien er prachtig uit en geven ons meer controle, maar het is een feit dat ze meer ruimte innemen en dat het daardoor lastiger is om een gaatje te vinden. Het heeft dus zowel voor- als nadelen."

Tsja...

1 10-12-2017 12:50:19
crasher
Silver Member

Gooi al die moderne hybride rommel lekker overboord en knal er weer lekker een super milieuonvriendelijke V10 in.
Het is per jaar maar 1x per circuit dus waar zeuren we over.
Dat is wat de fans willen Sound en Actie.
Jammer dat onder het mom van we zijn milieuvriendelijk bezig de Sound omgebracht is.
En wat nou Milieu teams knallen er nog zeker 50 banden per weekend door!
Dus het milieu zal heus niet 't belangrijkste zijn.
Tegen de tijd dat F1 weer echt de rillingen over mijn rug gaat produceren ga ik weer kijken.
Ben de afgelopen 2 jaar naar Monza geweest en had gewoon heimwee naar de races op de Nürburgring aan het begin van deze eeuw.
F1 zonder gillende motoren is geen F1 maar gewoon een waardeloze optocht!

10-12-2017 23:48:59
;