5 reacties | 1734x gelezen
07-12-2017 11:00
EvDelft | Het World Motor Sport Council (WMSC) van de FIA heeft een kleine wijziging aan het systeem voor straffen toegekend met betrekking tot de motoronderdelen.
Bron: MotorSportWeek.com
Vorig jaar ontstond er nog als eens verwarring omdat flink wat coureurs een straf kregen vanwege teveel motoronderdelen welke volgens het reglement werden gebruikt. De Grote Prijs van Italië was één van de races waarbij een stortvloed aan straffen werd uitgedeeld, waardoor de startopstelling volledig overhoop werd gegooid. Tijdens die race startten maar vier coureurs van hun originele plek.
Omdat in 2018 het aantal motoronderdelen dat is toegestaan wordt verlaagd van vier naar drie, wordt verwacht dat het aantal straffen op de startopstelling toe zal nemen. In 2017 zijn meer dan 700 strafplaatsen toegekend geweest. De FIA heeft dus besloten het systeem te vereenvoudigen.
Als een coureur wordt gestraft met méér dan 15 plaatsen, zal die vanaf de laatste plek moeten starten. Zijn er meerdere coureurs die meer dan 15 strafplekken krijgen, worden die coureurs in volgorde van het uitdelen van de straf achteraan geplaatst.
Er zijn nog meer wijzigingen doorgevoerd, maar daar zijn de details nog niet van bekend.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Trek de meeste grid straffen gewoon door naar de volgende race. Want nu kunnen mensen 40+ strafplaatsen krijgen maar er zijn niet eens zoveel plaatsen om achteruit te gaan.
Zo kan het dus zijn dat je de ene race 20 strafplaatsen krijgen en er maar 15 van achteruit kan dan moet je er de volgende race nog 5 achteruit
Dit zal de grid straffen interessanter maken omdat de keuzes zo belangrijker worden wat je gaat vervangen en wanneer.
Waarom de coureur straffen als de motorleverancier zijn werk niet doet? Geeft de motorleverancier een boete voor elk nieuw onderdeel. Zo wordt de race niet beïnvloed door kunstmatigheid en heeft het team, noch de coureur, er last van.
Als racefan stoort het me giga dat er "gridstraffen" überhaupt bestaan. Wie dat bedacht heeft, heeft geen racehart maar heeft zich laten leiden door de rijke (fabrieks)teams. Maar gelukkig dat die invloed afgebouwd gaar worden, dan wel afgesneden worden.
Deze hele discussie is natuurlijk grote onzin.
F1 is fantastische in het oplossen van problemen die er eigenlijk helemaal niet zijn.
Deze "oplossingen" zorgen dan weer voor nieuwe problemen,
die dan weer opgelost moeten worden, etc..etc..etc
Het is allemaal niet zo moeilijk;
1) Grid penalties afschaffen.
2) Als team mag je per auto, 7 motoren per jaar "kopen".
3) Die eerste 7 motoren kosten allemaal hetzelfde, ongeacht het merk.
( bv 6 miljoen per motor, of 8 of 10.... )
4) Heb je meer motoren nodig omdat de betrouwbaarheid te wensen overlaat, dan mag dat.
De leverancier krijgt dan gewoon minder geld per motor.
Dus de eerste 7 units kosten 6 miljoen, de volgende 4, de volgende 2 etc.etc.etc.
(of andere bedragen, maar je snapt het idee)
Moet je eens opletten hoe snel de leveranciers een betrouwbare motor kunnen maken.
Als extra regel kun je invoeren dat als een motor kapot gaat door verkeerd gebruik
( je crasht o.i.d. ) dan betaal je het volledige bedrag.
Waarom niet volgorde van quali aanhouden. Kan je toch een paar plaatsen schelen en blijft de motivatie om een zo goed mogelijke tijd neer te zetten. Niet dat er geen quali gereden word om materiaal te sparen.