9 reacties | 7712x gelezen
07-12-2017 00:01
EvDelft | Één van de meeste gebruikelijke en meestal verhitte discussies, is wie of wat de beste is of was. De beste auto, coureur, motor, het beste circuit... Het zorgt voor eindeloze discussies. Maar soms is het veel interessanter wie of wat de slechtste was. En in dit artikel wil ik eens ingaan op een minder bekend team, maar misschien wel dé grootste flater van de Formule 1. Vandaag deel 1 van het verhaal (klik hier voor deel 1 en hier voor deel 2).
Bron: TheJudge13.com
Er waren, zoals gezegd, al 20 teams in de Formule 1 in 1990 en Life was nieuw, dus dat betekende dat het team moest deelnemen aan de prekwalificaties. Dat was een soort van kwalificatie om deel te mogen nemen aan de rest van het weekeinde: het werd verreden vóór de eerste vrije trainingen, om zo de langzaamste auto's uit het veld te houden. Toen de Life L190 eindelijk de baan op ging, bleek de auto langzaam. Erg langzaam. Gary Brabham kon maar vier ronden rijden voordat zijn motor opblies. Hij was 30 seconden langzamer dan de poletijd van Ayrton Senna van 1989 en bleek uiteindelijk 35 seconden langzamer te zijn dan Gerhard Berger, die in Phoenix in 1990 de pole pakte.
Het team pakte haar spullen in en vertrok naar Brazilië, waar de tweede race van het seizoen verreden zou worden. In Brazilië besloten de monteurs te staken en hadden geen olie in de motor gedaan. Gary Brabham kwam niet verder dan een paar honderd meter in de prekwalificatie voordat zijn motor het opgaf. Hij stapte uit en stopte ermee.
In Europa, voor de Grote Prijs van Imola - de derde race van het seizoen - moest Vita dus een nieuwe coureur vinden. Op de één of andere manier wist het team Bruno Giacomelli te overtuigen voor hen te rijden. Giacomelli had eerder gereden voor McLaren, Alfa Romeo en Toleman en was op dat moment de testcoureur van Leyton House. Maar hij had al niet meer geracet in de Formule 1 sinds 1983 en hij zag een mogelijkheid weer in contact te komen met zijn vrienden in de sport. Dus hij tekende.
Het ging met Giacomelli niet beter dan met Brabham. In Imola had hij problemen met het chassis en met de motor en zijn snelste tijd was 7'16"212. Senna reed een 1'23"220. Monaco dan? Giacomelli klokte met zijn Life een 1'41"187 terwijl Senna de pole pakte met een 1'21"314. Canada? 1'50"253 voor Giacomelli, 1'30"514 voor de poletijd van Berger. En zo ging het het hele seizoen lang.
Na de Grote Prijs van Italië besloot Life de gewraakte W12 aan de kant te zetten. In plaats daarvan kon het team een V8 van Judd, van een jaar oud, op de kop tikken. Pas de nacht voordat de prekwalificatie voor de Grote Prijs van Portugal werd verreden aanbrak, wisten de monteurs eindelijk de motor in het chassis van de L190 te passen. Maar de motorkap paste niet, dus werd besloten die met ducttape vast te zetten. Uiteraard vlogen de onderdelen van de wagen af toen Giacomelli de baan op ging, waardoor de FIA besloot het team voor het weekeinde te diskwalificeren.
Een week later was de Grote Prijs van Spanje op Jerez. Er was inmiddels een nieuwe, passende motorkap gebouwd en Life hoopte eindelijk door de prekwalificaties heen te komen. Het mocht niet zo zijn. Giacomelli was 17 seconden langzamer dan de langzaamste auto die zich door middel van de prekwalificatie voor de rest van het weekeinde wist te plaatsen. Uiteindelijk was hij 25 seconden langzamer dan de poletijd van Senna. Vita had er eindelijk genoeg van en doekte het team op.
In de veertien pogingen die Life deed om door de prekwalificatie heen te komen, was de auto maar één keer niet de langzaamste - en dat was alleen maar omdat een Coloni een probleem had aan haar motor, maar toch doorreed om maar een tijd neer te zetten.
Jaren later werd de L190 gekocht met een W12 erin, door een Italiaanse autoverzamelaar. Hij restaureerde het geheel en besloot de wagen op de testbank te zetten. De Life W12 leverde slechts 450 pk, terwijl de Cosworth DFR al 600 pk leverde en de Honda RA100E van Senna zelfs 700 pk sterk was.
Velen zijn van mening dat Bernie Ecclestone geobsedeerd raakte door het idee van 10 teams vanwege Life Racing. Hij wilde er gewoon zeker van zijn dat zulke debacles niet meer voor zouden komen. That's life...
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties