9 reacties | 7302x gelezen
02-12-2017 00:01
V.malafronte | Nu afgelopen zondag de laatste Grand Prix van het jaar is het geweest begint de winterstop voor de Formule 1. Dit geldt ook voor de meeste andere klassen. Daarentegen begint het vierde seizoen van de Formule E juist aankomend weekend met een dubbel race-weekend. In de winter kan dit een welkome klasse zijn om te volgen. De Formule E is een interessante, jonge klasse, met veel potentie. In dit artikel wordt uiteengezet wat deze klasse de moeite waard maakt om te volgen.
Bron: fiaformulae.com
De races in Formule E, een Eprix genoemd, vinden allemaal plaats op stratencircuits. Deze liggen in de mooiste steden, verspreid over de wereld. Dit zijn prachtig locaties voor een race. Een stratencircuit is smal en fouten worden hierdoor direct afgestraft. Dit heeft in het verleden al tal van mooie crashes veroorzaakt. Maar crashes zijn niet het enige wat een race aantrekkelijk maakt. Gevechten tussen coureurs en strategie spelen ook een belangrijke rol. Daar is in de Formule E geen gebrek aan. De races staan bol van de actie, met prachtige en soms gewaagde gevechten tussen de coureurs. Hierdoor zijn de races altijd spannend. Daarnaast deden begin oktober geruchten de ronde dat de Formule 1 een race in Rotterdam of Amsterdam zou willen houden. Dit is natuurlijk een mooi vooruitzicht, maar Formule E zou ook zeer geschikt zijn hiervoor.
De Formule E heeft wat teams betreft een sterk deelnemersveld. Een mix van bekende constructeurs, waar menig andere klasse jaloers op kan zijn, en privéteams kenmerkt het deelnemersveld. In de vierde jaargang doen onder andere Audi, Nissan en Jaguar mee, terwijl in de toekomst Mercedes en Porsche zullen deelnemen. Dit zijn stuk voor stuk grote merken. Daarnaast doen privéteams zoals Virgin en Mahindra ook mee voor de hoogste prijzen. Er is in de afgelopen jaargangen nog geen team dominant geweest en ieder jaar werd een andere coureur kampioen, van een ander team.
Net zo belangrijk als sterke teams is de aanwezigheid van goede coureurs. Toegegeven, de topcoureurs gaan nog niet direct naar de Formule E. Toch rijdt in de Formule E een aantal goede coureurs rond. Zo rijden in de naam van Lucas di Grassi, Jérôme d'Ambrosio, Sébastien Buemi, Jean-Éric Vergne en Nick Heidfeld een aantal voormalige Formule 1 coureurs mee. Sam Bird, André Lotterer, Felix Rosenqvist en António Félix da Costa hebben zich in andere vooraanstaande klassen bewezen.
Elektrische motoren hebben potentie. Op dit moment doen elektrische auto’s hun intrede op de openbare wegen en dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. Deze techniek wordt door de Formule E naar een hoger niveau getild. Voor mensen met technische interesse is de Formule E daarom uitermate interessant om te volgen. Het is een technisch innovatieve en vooruitstrevende klasse. De techniek die in de Formule E-wagens wordt gebruikt heeft toekomst in het dagelijks gebruik door consumenten en is daardoor zeer interessant
Misschien niet doorslaggevend, maar wel een noemenswaardig, is dat de Formule E volgend jaar nog geen halo heeft. De door fans verfoeide hoofdbeschermer zal in de toekomst in iedere open klasse zijn intrede doen, maar voorlopig nog niet in de Formule E.
Een veelgehoorde kritiek is het gebrek aan geluid van de Formule E-wagens. Toegegeven, het geluid is erg zacht en klinkt erg ‘elektrisch’. Dit is echter een punt van smaak en hangt af van de waarde die wordt gehecht aan geluid. Die waarde is niet voor iedereen even belangrijk. Natuurlijk is het geluid van een sterke verbrandingsmotor geweldig om te horen, maar andere factoren kunnen het gebrek aan geluid (gedeeltelijk) compenseren.
Iets wat enigszins knullig kan overkomen is de verplichte wissel halverwege de race. De batterijen van de wagens zijn nog niet sterk genoeg om het een hele race vol te houden. Daarom moeten coureurs halverwege de race van wagen wisselen. In de nabije toekomst is dit waarschijnlijk niet meer nodig. De wagens kunnen het dan een volledige racelengte volhouden.
De Formule E is een klasse die zich na drie jaargangen reeds bewezen heeft. Spannende races, goede teams en coureurs en innovatieve technologie kenmerken de klasse. Bezwaren zoals een gebrek aan geluid en een wissel halverwege de race zijn overkom baar of verdwijnen in de toekomst. Al met al genoeg reden dus om de Formule E vanaf aanstaande zaterdag te volgen!
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties