14 reacties | 7841x gelezen
24-11-2017 06:00
EvDelft | Met Ayrton Senna en Alain Prost achter het stuur won de McLaren MP4/4 in 1988 op één na alle Formule 1-races. De man achter het ontwerp van de auto, legt uit waarom.
Bron: RoadAndTrack.com
De dominantie van McLaren in de Formule 1 was in 1988 bijna absoluut. Alleen in Monza, waar een bougie zorgde voor het uitvallen van Prost en een ongeluk Senna van de leiding beroofde, wist McLaren dat jaar niet te winnen. Veel van de dominantie van McLaren in 1988 had te maken met de auto, de legendarische MP4/4. Gordon Murray, de ontwerp-goeroe van de jaren '80, legt uit waarom de auto zo goed was.
Murray legt veel van het krediet neer bij de coureurs, die in 1988 allebei op hun top waren. Maar hij laat weten dat de auto zelf ook heel erg goed was. De MP4/4 werd aangedreven door een 1,5 V6 turbomotor van Honda die betrouwbaar en krachtig bleek te zijn. Bovendien was de auto voorzien van radicale nieuwe ærodynamische ideeën. Het grootste idee van Murray was dat de coureur en de motor zo laag mogelijk in de auto moesten zijn. Dat zorgde voor meer ærodynamische efficiëntie.
"We wisten uit de windtunnel dat de auto behoorlijk goed moest zijn", zei Murray. Hij kreeg geleek toen in de tests voorafgaand aan het seizoen bleek dat de MP4/4 ongeveer 1½ seconde sneller was dan de rest van het veld.
Veel van wat op de MP4/4 zat, had Murray eerder toegepast of geleerd bij Brabham. Vooral de ophanging kwam daar vandaan. Bovendien werd op het laatste moment de versnellingsbak opnieuw ontworpen, wat de betrouwbaarheid tijdens het seizoen ten goede kwam.
Sinds de MP4/4 is er geen auto meer zó dominant geweest, hoewel Mercedes met de W07 in 2016 met 19 overwinningen uit 21 races heel dicht in de buurt kwam. Murray is van mening dat in 1988 alles gewoon perfect op zijn plek viel.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties