1 reactie | 1388x gelezen
20-11-2017 10:00
EvDelft | Ross Brawn, de directeur van de technische tak van de Formule 1, is van mening dat het motorreglement voor 2021 en verder zal helpen de straffen op de startopstelling, die in het afgelopen seizoen volledig uit de hand zijn gelopen, in toom te houden.
Bron: MotorSportWeek.com
Dit seizoen zijn er - met nog één race te gaan - 730 plaatse straf uitgedeeld voor het vervangen van motoronderdelen. Daar zitten de versnellingsbakken niet bij. Bijna 400 van deze 730 zijn voor McLaren, terwijl de teams met motoren van Renault goed waren voor in totaal 310 plaatsen. Brawn denkt dat het invoeren van een goedkopere motor, met minder technologie zoals de geavanceerde MGU-K, MGU-H en turbo, er geen noodzaak is voor het limiteren van het aantal motoronderdelen die per seizoen gebruikt mogen worden. Voor dit jaar zijn dat er vier, en voor volgend jaar zijn dat er drie.
"Wat ik denk is dat we moeten proberen de motoronderdelen zo economisch mogelijk te houden, zodat je ze kunt vervangen wanneer je wilt. Als we naar een ander ontwerp voor de turbo gaan, een gestandaardiseerde turbo, die ongeveer € 2.000 tot € 3.000 kost, waarom zou je je dan druk maken over hoeveel je er gebruikt in een seizoen? We hebben die limiet omdat de onderdelen zo duur zijn", aldus Brawn.
Brawn verwierp de suggestie dat de Formule 1 aan de kop moet staan wat betreft de technologische ontwikkeling als het autofabrikanten wil aantrekken. Volgens hem is dat niet de strategie die gewerkt heeft voor het LMP1. Zowel Audi als Porsche zijn daar uitgestapt, zodat Toyota de enige autofabrikant is die nog actief is in de LMP1.
"Het racen in de sportwagens heeft zijn eigen fans, maar in de omgeving waarin wij werken werd geen rekening gehouden met de fans. En dat is fout gegaan. We zouden juist de fans op de eerste plek moeten zetten, want we kunnen ons niet nog zo'n fiasco veroorloven. We moeten in contact blijven met de fans", besloot de voormalig teameigenaar.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
Brawn zou de hoogte van de gridstraffen aan de kaak moeten stellen, die zijn buiten proportie en compleet ongeloofwaardig. 60 plaatsen terug gezet worden op de grid, maar je lost ze allemaal in door door alleen maar van start te gaan.
Een team als McLaren had er ook voor kunnen kiezen om de zwaar gestrafte wagen(s) na één of twee ronden naar binnen te halen en de race te staken. Dan hebben ze het volgend raceweekend allemaal nieuwe spullen op de wagen zonder gridstraf. (tenzij er dan weer wat stuk gaat natuurlijk) Ik denk dat ook de sponsoren daar begrip voor zullen hebben.