9 reacties | 8599x gelezen
06-11-2017 20:00
EvDelft | Adrian Newey liet weten dat hij zich nog altijd verantwoordelijk voelt voor het dodelijke ongeluk van Ayrton Senna in 1994 op Imola.
Bron: F1i.com
In die tijd was Newey hooft ontwerper bij Williams. Senna kwam om het leven nadat zijn FW16 plotseling de baan verliet in de bocht Tamburello, in ronde 7. Dat gebeurde een ronde nadat de safetycar de baan had verlaten na een groot startongeluk. Het ongeluk zorgde voor een juridische zaak die jaren lang voortsleepte. Het onderzoek richtte zich voornamelijk op de stuurkolom, die klaarblijkelijk was afgebroken.
Newey laat weten dat hij er spijt van heeft dat voorafgaand aan de race de stuurkolom was aangepast en opnieuw gepositioneerd. Hij noemt de verandering aan het stuurwiel 'twee heel slechte staaltjes werk'. Hij laat dit weten in zijn boek "How to build a car", een autobiografie die deze week uitkomt.
Newey bekeek na afloop van de race de beelden van de camera vanaf de auto van Michael Schumacher, die vlak achter Senna reed op dat moment. Volgens Newey was de stuurkolom niet verantwoordelijk voor het ongeluk.
Newey: "Ongeacht of de stuurkolom wel of niet het ongeluk veroorzaakt heeft, was het een zeer slecht stukje werk. We hadden dat nooit zo op de auto mogen hebben. Ik was één van de mensen die verantwoordelijk was voor het bouwen van een auto die een man het leven heeft gekost."
Tevens denkt Adrian dat het gebrek aan prestaties van de auto in de eerste twee races, Ayrton ertoe heeft aangezet de auto tot op de uiterste grens van haar kunnen te rijden in zijn strijd met Schumacher.
"Waar ik me het meest schuldig over voel, is het feit dat ik een fout had gemaakt met de ærodynamica. Ik heb een fout gemaakt in het omrekenen van de actieve vering naar de passieve vering en daardoor was de auto ærodynamisch onstabiel. Ayrton probeerde dingen te doen met de auto die niet konden. Of hij nou wel of geen lekke band had, is niet belangrijk. Hij nam de binnenkant van de bocht, die weliswaar sneller is maar ook hobbeliger. En dat in een auto die niet ærodynamisch stabiel was, dus moeilijk onder controle te houden. Ik zal altijd een soort van verantwoordelijkheid blijven voelen voor de dood van Ayrton", aldus Newey.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties