Menu
© Red Bull
Achtergrond

Waar het fout ging voor Daniil Kvyat en Red Bull (deel 1/3)

11 reacties | 8638x gelezen
06-11-2017 00:01

EvDelft | Het verlies van vertrouwen van Red Bull in Daniil Kvyat en de recente aankondiging dat Red Bull zich niet meer met zijn carrière zal bemoeien (lees: hij is ontslagen) heeft een samenwerking van zeven jaar beëindigd. De laatste 18 maanden waren nogal turbulent en markeerde de teloorgang van de Rus, die van topscorer bij Red Bull verwerd tot verschoppeling.

Bron: ESPN.co.uk

De vroege belofte.
Kvyat stormde in 2013 naar de titel in de Formule Renault ALPS en de GP3. Dat zorgde voor grote verwachtingen toen hij de nieuwste coureur werd van het rijdersprogramma van Red Bull die de stap naar de Formule 1 maakte. In 2014 debuteerde de jonge Kvyat bij Toro Rosso. Red Bull had zoveel vertrouwen in de 19 jaar jonge Rus, dat hij de voorkeur kreeg boven de veelbelovende Antonio Felix da Costa en Carlos Sainz, beide kampioen in hun eigen klasse.

Het vertrouwen van Red Bull werd niet beschaamd. Bij zijn debuutrace in Australië scoorde hij meteen twee punten door negende te worden. Daarmee verbrak hij het record van Sebastian Vettel als jongste coureur die punten scoorde. Tijdens zijn debuutseizoen presteerde hij goed en hij sloot het jaar af met 8 punten op de vijftiende plek in het kampioenschap voor coureurs. Het onverwachte vertrek van Sebastian Vettel naar Ferrari betekende dat het team uit Milton Keynes een probleem had. Dat opende de deur voor Kvyat om een stapje omhoog te doen.

In 2015 kwam hij, in zijn tweede seizoen, uit voor Red Bull. Hoewel het team dat jaar voor het eerst sinds 2008 geen races wist te winnen, vanwege een onbetrouwbare motor achterin, wist Kvyat de hoog aangeslagen Daniel Ricciardo op punten te verslaan in de eindstand. Red Bull werd slechts vierde in het kampioenschap voor constructeurs, en Kvyat werd zevende in het rijderskampioenschap.

Ricciardo was al drievoudig winnaar in 2015 en hij was in de kwalificatie meestal sneller: 14 keer was hij Kvyat de baas, 5 keer moest hij in 2015 zijn meerdere erkennen in de Rus op zaterdag. Echter, tijdens de races was het Ricciardo die veelal pech had en Daniil wist te profiteren. Zijn beste resultaat kwam in 2015 in Hongarije, toen hij tweede werd. Het was zijn eerste podium in de Formule 1.

Het seizoen 2015 was in een ander opzicht belangrijk voor Red Bull: Max Verstappen had een geweldig debuutseizoen, ondanks dezelfde betrouwbaarheidsproblemen met dezelfde motoren, bij het zusterteam Toro Rosso. Ook in 2016 begon Verstappen sterk. En hoe beter Max presteerde, hoe slechter Daniil het leek te gaan doen. De jonge Rus kon in het begin van 2016 de strijd aangaan met de Ferrari van Sebastian Vettel maar in plaats van dat dat een geweldige strijd werd, eindigde die in tranen.

In plaats van dat Kvyat in 2016 tijdens de Grote Prijs van China herinnerd wordt vanwege het feit dat hij zijn tweede podium behaalde, staat de race meer in het geheugen gegrift vanwege de aanrijding in de eerste bocht tussen hem en Vettel. De Duitser gebruikte enkele fraaie bijnamen voor de Rus, als 'torpedo', 'kamikazepiloot' en 'idioot'.

De race erna, de thuisrace voor Kvyat, op Sotsji, werd geen droom maar een nachtmerrie. Hij finishte buiten de punten nadat hij in de eerste twee bochten twee keer tegen de auto van Sebastian aanreed, die daardoor uitviel. Kvyat kon met een beschadigde auto zijn race vervolgen maar kwam niet meer in de top tien terecht. De race werd door Helmut Marko als 'een rampendag' omschreven. De geruchten dat Daniil zijn langste tijd had gehad bij Red Bull, waren talrijk.


❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯

Reacties

;