7 reacties | 1956x gelezen
04-11-2017 15:00
EvDelft | Ferrari heeft laten weten dat het er niet voor zal schromen eventueel haar controversiële recht op het uitspreken van een veto te gebruiken over de nieuwe reglementen voor de motoren voor 2021.
Bron: PaddockTalk.com
Het lijkt erop dat behalve Ferrari, ook Mercedes en Renault niet blij zijn met de nieuwe grote wijzigingen in het motorreglement dat Liberty Media voorstelt. Christian Horner, de teambaas van Red Bull, heeft de twee topteams (Mercedes en Ferrari, red.) ervan beschuldigd Red Bull ervan te weerhouden goede motoren te krijgen.
Maurizio Arrivabene, de teambaas van Ferrari, reageerde daarop: "Op de één of andere manier vindt Christian altijd dat wij Red Bull tegenwerken."
De Italiaan zegt dat Mercedes en Ferrari alle recht hebben zich te verzetten tegen de nieuwe motorreglementen, dat het voor hen 'zaken' zijn. Hij wil dan ook graag na 2020 dezelfde motoren houden die er nu zijn.
"Het is niet belangrijk of Ferrari of Mercedes hier of daar iets tegenhouden. Normaal gesproken hebben we de simpele vraag: 'Wat en hoe?' Ferrari en Mercedes zijn niet degenen die de show organiseren, maar we zijn wel degenen die de mensen in de fabrieken aan het werk houden. Op een gegeven moment zouden wij zelfs ons recht om een veto uit te spreken over de nieuwe reglementen kunnen gaan gebruiken", aldus Arrivabene.
"Er zijn mensen die serieus zijn, en er zijn mensen die goede ideeën hebben. Er zijn mensen die weten waar ze het over hebben. Als alles goed gaat, hoeven we ons vetorecht niet te gebruiken", besloot de teambaas.
❮ Vorig bericht | Volgend bericht ❯
Reacties
ze zijn niet de eerste die het niet aanstaat. ze hebben net een investering voor nieuwe motoren achter de rug. en nu ze eindelijk allemaal het lek boven hebben, moeten ze weer opnieuw andere motoren gaan ontwikkelen. naast het programma van de huidige motoren, word dit een enorme investering, terwijl het de bedoeling was om de kosten juist te gaan drukken. geen enkel fabrieksteam zit hier op te wachten, zeker als er externe motorleveranciers gaan meedoen, die niet de onkosten en ontwikkeling van de huidige motoren ernaast hebben. het lijkt erop dat dus de huidige fabrieksteams in een hoekje gedrukt worden, dat financieel heel onaangenaam is, wat niet de afspraak was. als ze de MGU-H aanhouden in het nieuwe ontwerp, die de turbo aandrijft, zullen de gemoederen wel bedaren. want anders ben je gelijk zo'n 160pk kwijt en waar moet je die nu weer vandaan halen. dus ja, het is heel begrijpelijk wat Ferrari hier doet om de F1 te beschermen tegen een mediagroep met ideeën. en dan vraag ik me ineens af, waar is Ross Brawn ..?. want die zou toch alles in goeie banen gaan leiden ...
Ferrari, Mercedes en Renault zijn gewoon bang voor concurrentie. Dat zij een minder goed tweede of derde team niet meer van de veel te dure motoren kunnen slijten. En gebruik maken van een Veto-recht?
Pure chantage van de Ferrari-maffia. Veto-recht voor wie dan ook meteen afschaffen! Ferrari mag van mij ophoepelen met dit stuitende gedrag.
lees mijn stukje hierboven aub, dan begrijp je het misschien een beetje beter. ????
Laten we even proberen dit te bekijken door de ogen van de fabrieksteams aub.
ik vind dat het de laatste jaren een beetje de spuigaten uitloopt met al die nieuwe regels en aanpassingen die ze uitvinden voor de auto's.
De niet fabrieksteams hebben die ontwikkelingskosten voor de motoren dus niet,en akkoord ze kopen deze dus aan bij de andere drie(Honda mss volgend jaar niet meer,who nowes),dus vind ik het wel begrijpelijk dat ze minder krijgen van de koek.De hele opzet van het beperken van de uitgaven en op testen gaat eerlijk gezegd ook mijn pet te boven.Er zal altijd iemand van een ander team een uitspraak klaarhebben om een ander in een kwaad daglicht te plaatsen,dat hoort er nu éénmaal bij.
Stel je eens de vraag of je het ook zou pikken dat je eigen regering van je land om de haverklap met zulke veranderingen zou komen met betrekking tot je eigen zaak,dacht het niet en is ook meer dan logisch dat dit niet zou aanvaard worden.Gemaakte afspraken en duidelijke regels zouden de standaard moeten zijn toch?Nogmaals ik wil niemand voor het hoofd stoten met deze reactie en respecteer ieders mening,daar heeft iedereen zeker recht op.
Jas Verstoppen@
De FIA heeft een aantal jaren geleden in al zijn (zeer bedenkelijke) wijsheid bedacht dat er allerlei eco-dingen op de motoren geschroefd moesten gaan worden. Voor de rijke teams financieel relatief makkelijk te behappen, mede door foute miljoenen dollar startgeld. De minder rijke (NIET-fabrieksteams) moesten dus fors mee betalen aan die onnodige ontwikkelingen.
De F1 is om te overleven ernstig gebaat bij vernieuwing en verjonging. De verjonging bij de rijders heeft gelukkig al ingezet. Nu de vernieuwing nog, de mindset veranderen.
@ Jas
"... zeker als er externe motorleveranciers gaan meedoen,
die niet de onkosten en ontwikkeling van de huidige motoren ernaast hebben.
het lijkt erop dat dus de huidige fabrieksteams in een hoekje gedrukt worden..."
Valt wel mee hoor.
De huidge teams hebben al de fabrieken, experts, knowledge etc.
Nieuwe teams (zie Honda) beginnen van voor af aan,
en we zien wat dat voor problemen zorgt.
De echte specificatie word ook pas eind 2018 bekend gemaakt.
Dit geeft nieuwe teams maar twee jaar de tijd,
terwijl de bestaande motor bouwers het basis concept al in huis hebben,
en in 2019 en 2020 al kunnen experimenteren tijdens VT en/of de race.
"... als ze de MGU-H aanhouden in het nieuwe ontwerp,
die de turbo aandrijft, zullen de gemoederen wel bedaren.
want anders ben je gelijk zo'n 160pk kwijt en waar moet je die nu weer vandaan halen... "
Het totale ERS systeem levert 160 pk, maar bestaat, zoals je weet, uit 2 onderdelen.
Dus om nu te stellen dat de MGU-H dit alleen levert gaat wat ver.
Hoeveel het verlies zal zijn weet ik niet.
De MGU-H en MGU-K werken samen, en het plan is om de MGU-K krachtiger te maken.
Dus dat verlies zal wel mee vallen.
"... het is heel begrijpelijk wat Ferrari hier doet,
om de F1 te beschermen tegen een mediagroep met ideeën..."
Ferrari beschermt als eerste zijn eigen belang.
En de "mediagroep" (Liberty) heeft de nieuwe motor niet verzonnen.
Er was al sprake van de nieuwe motor voordat Liberty de zaak overnam.
Ik juich een nieuwe motor van harte toe.
Teams zeuren altijd.
Klagen altijd over hoge kosten etc.etc.
De grote teams vergeten alleen te vertellen dat zij grote bonussen krijgen.
Volgens MOTORSPORT kreeg Ferrari vorig jaar 180 mil.
Dat is meer dan Mercedes verdiende, die twee kampioenschappen behaalde.
Dit is natuurlijk van de zotte.
Die speciale bonussen moeten meteen worden afgeschaft.
https://www.motorsport.com/f1/news/revealed-formula-1-team-payments-for-2017-903197/
Ferrari krijgt het meest van allemaal, terwijl ze niet het beste presteren.
Natuurlijk willen ze dit graag zo houden.
MER en RB krijgen ook flinke bonussen,
maar die zijn een stuk minder.
Ferrari dreigt met een veto, ze dreigen met het verlaten van de F1.
Doe maar...
Als Ferrari de F1 zou verlaten zal dat niet zoveel uitmaken.
De meeste mensen (Tifosi uitgezonderd) zijn meer fan van een coureur dan een team.
In het begin was ik "fan" van Lauda, en Ferrari was in die dagen mijn team.
Toen Lauda overstapte naar Brabham, liet ik net zo makkelijk Ferrari vallen.
Om vervolgens fan te worden van McLaren.
Nu ben ik Max "fan".
Het zal me een zorg zijn waar hij rijdt... als hij maar wint!
We hebben veel legendarische teams zien vertrekken.
En de sport overleefd altijd.
Dat ze gewoon het veto recht afschaffen. Ook al is Ferrari aanwezig sinds het begin van de formule 1. Alle team zouden op gelijke voet moeten staan en niet een team dat er boven staat en een beslissing tegenhouden als het hen niet aanstaat.